Breddar med livsmedelssäkra etikettmaterial

Etikettmaterialet Multiprint Food-FSC ger en hantverksmässig vävtygskänsla.

UPM Raflatac har utökat sitt utbud av livsmedelssäkra etikettmaterial. Fyra nya produkter kommer ut på den europeiska marknaden.

Pappersmaterialet Antique Food-FSC ger en taktil finish på etiketten.

Finska UPM Raflatac utökar portföljen med etikettmaterial för den europeiska marknaden. Fyra material som uppfyller EU:s framtagna säkerhetsbestämmelser för livsmedelskontakt. Producenten av etikettmaterial betonar i ett pressmeddelande att premium-och hantverksmässiga livsmedel behöver etikettmaterial av hög kvalitet som kan spegla varumärkets lyxiga natur. Tre av de nya produkterna är pappersmaterial som inger en kvalitetskänsla enligt tillverkaren. De kan både folieras och förädlas för att uppnå ytterligare effekter. Med Fleur de Coton Food-FSC erbjuder de en naturlig finish, Antique Food-FSC kommer med mer textur i finishen och Multiprint Food-FSC inger en satintygskänsla.

Namnet på det fjärde materialet är Synthermal Clear Plus. Syftet är att erbjuda en no-label-look på livsmedelsförpackningar. Det är en transparent etikettfilm som är helt fri från de omdiskuterade tillsatsämnena Bisphenol A (BPA) och Bisphenol S (BPS).

Alla materialen uppfyller EU:s framtagna säkerhetsbestämmelser för livsmedelskontakt.

Jouni Iiskola, segmentsansvarig inom affärsområdet UPM Raflatac EMEIA, säger i ett pressmeddelande att företaget kommer att fortsätta expandera sortimentet för att möta industrins krav med fokus på hållbarhet och produktsäkerhet.

– Livsmedelssäkerhet är den viktigaste parametern för alla produkter, som ingår i vårt utbud av etikettmaterial för livsmedelsapplikationer.

Här ses plastförpackningar försedda med etiketter i det pappersbaserade materialet Fleur de Coton Food-FSC.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Så kan förlagsbranschen bli lönsam

400 internationella förläggare, boktryckare, bokdistributörer och branschinfluencers samlades för att diskutera ämnet intelligent tillväxt. I Canons kundupplevelsecenter lyftes bland annat vikten av datauppgifter fram, och hur bokförläggare kan införa en affärsmodell för print on-demand med digitala utskriftslösningar.

Publicerat av: