Canon utmanar etikettmarknaden

Canon har beslutat att gå in i den mördande konkurrensen kring digitalt etikettryck. UV-härdande tryck med Xaar-huvuden och en kostnad som ska ligga 30 procent under konkurrenternas, är något av det de utlovar under den presskonferens där produkten lanseras.

Canon Océ Labelstream 4000 är den första maskinen i en serie maskiner för etikettproducenter. De gör sig ingen illusion om att kunderna ska stå och vänta på en ny aktör i marknaden. Så det är ett antal punkter de själva lyfter fram som argument för sin maskin.

– Kvalitén måste givetvis vara helt i topp. Där använder vi oss av Xaar-huvuden som kan styras med olika grånivåer. Det gör att vi kan lägga på ett tjockare färglager i ett pass, säger doktor Michael Has, som lett delar av utvecklingsarbetet. Xaar-huvudet har också en stabilitet som vi menar krävs när det gäller etikettproduktion.

Samtidigt är det nödvändigt att komma över till inkjet, för att på allvar kunna konkurrera med kostnaden i offset eller flexo. Canon anser sig kunna ligga 30 procent under motsvarande tonerbaserade maskiner i marknaden. Samtidigt erbjuder de då en vit färg som ligger kring 80 procent, jämfört med de 50-60 procent som andra klarar av. Detta tack vare Xaarhuvudets förmåga at släppa större färgpigment.

Canon lyfter också fram sin serviceorganisation som en styrka.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Hon förvandlar feltryckta ark till klimatsmart förpackningsmaterial

Malmöbon Tintin Blackwell är grafisk formgivare och vet hur mycket feltryckt papper det finns på tryckerier runt om i landet. Tintin driver även ett småskaligt företag där hon säljer olivolja från sin familjs lund i Grekland. Istället för att köpa in förpackningsmaterial har hon gjort förfrågningar hos tryckerier om att få använda feltryckta pappersark när hon ska packa sin produkt. Nu har hon fått napp.

Publicerat av: