fredag 12. augusti – vecka 32
Canon har beslutat att gå in i den mördande konkurrensen kring digitalt etikettryck. UV-härdande tryck med Xaar-huvuden och en kostnad som ska ligga 30 procent under konkurrenternas, är något av det de utlovar under den presskonferens där produkten lanseras.
Canon Océ Labelstream 4000 är den första maskinen i en serie maskiner för etikettproducenter. De gör sig ingen illusion om att kunderna ska stå och vänta på en ny aktör i marknaden. Så det är ett antal punkter de själva lyfter fram som argument för sin maskin.
– Kvalitén måste givetvis vara helt i topp. Där använder vi oss av Xaar-huvuden som kan styras med olika grånivåer. Det gör att vi kan lägga på ett tjockare färglager i ett pass, säger doktor Michael Has, som lett delar av utvecklingsarbetet. Xaar-huvudet har också en stabilitet som vi menar krävs när det gäller etikettproduktion.
Samtidigt är det nödvändigt att komma över till inkjet, för att på allvar kunna konkurrera med kostnaden i offset eller flexo. Canon anser sig kunna ligga 30 procent under motsvarande tonerbaserade maskiner i marknaden. Samtidigt erbjuder de då en vit färg som ligger kring 80 procent, jämfört med de 50-60 procent som andra klarar av. Detta tack vare Xaarhuvudets förmåga at släppa större färgpigment.
Canon lyfter också fram sin serviceorganisation som en styrka.
Alla åldersgrupper engagerar sig i kundkommunikation som hamnar i brevlådan, inklusive generation Z och millennials, visar en brittisk undersökning beställd av Royal Mail.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 11. augusti, 2022
Sign&Print skrev förra året om Grizzly i Östersund som då köpte – inte bara en utan två – HP latex-skrivare. I början av sommaren var det dags för nästa investering, en flatbäddsskrivare från Epson, och i höst ska maskinparken förnyas ytterligare.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 9. augusti, 2022
Efter rekordsiffror i maj backade medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges mediebyråers medlemmar, under juni och juli med 8,3 procent jämfört med förra sommaren. Kategorin utomhus/trafikreklam fortsätter dock att öka medan DR/annonsblad uppvisar dystra siffror.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 9. augusti, 2022
Storbildsbolaget i Helsingborg är ute på en intensiv tillväxtresa. I slutet av året går flytten till nya moderna lokaler och för att stärka upp på personalsidan har fem nyanställda börjat på företaget under våren.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 2. augusti, 2022
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige