Canon utmanar etikettmarknaden

PUBLICERAD: 8 juni 2018
UPPDATERAD: 8 juni

Canon har beslutat att gå in i den mördande konkurrensen kring digitalt etikettryck. UV-härdande tryck med Xaar-huvuden och en kostnad som ska ligga 30 procent under konkurrenternas, är något av det de utlovar under den presskonferens där produkten lanseras.

Canon Océ Labelstream 4000 är den första maskinen i en serie maskiner för etikettproducenter. De gör sig ingen illusion om att kunderna ska stå och vänta på en ny aktör i marknaden. Så det är ett antal punkter de själva lyfter fram som argument för sin maskin.

– Kvalitén måste givetvis vara helt i topp. Där använder vi oss av Xaar-huvuden som kan styras med olika grånivåer. Det gör att vi kan lägga på ett tjockare färglager i ett pass, säger doktor Michael Has, som lett delar av utvecklingsarbetet. Xaar-huvudet har också en stabilitet som vi menar krävs när det gäller etikettproduktion.

Samtidigt är det nödvändigt att komma över till inkjet, för att på allvar kunna konkurrera med kostnaden i offset eller flexo. Canon anser sig kunna ligga 30 procent under motsvarande tonerbaserade maskiner i marknaden. Samtidigt erbjuder de då en vit färg som ligger kring 80 procent, jämfört med de 50-60 procent som andra klarar av. Detta tack vare Xaarhuvudets förmåga at släppa större färgpigment.

Canon lyfter också fram sin serviceorganisation som en styrka.

 

Läs vidare

Storsatsande Visutech: "Det ligger rätt i tiden"

Visutech slog på stora trumman på årets Sign&Print Scandinavia med dubbla montrar. Inte minst för att visa produktnyheterna hos nya samarbetspartnern Fujifilm.
Visutech 1

Neonchock hos Nize: "Erbjuda något annat"

Färgstarka tryck med neonfärger fångade ögat i Nize Equipments monter under Sign&Print-mässan. Men även en skrivare som kan printa taktila skyltar som bokstavligt talat sticker ut.
Nize 3

Vd-byte och produktnyheter hos Horizon

Horizon Nordic kom till Sign&Print-mässan inte bara med produktnyheter utan även med en ny vd vid rodret. Det som var sig likt var fokuset på efterbehandlings- och automationslösningar.
Horizon 4

Antalis trycker på gröna alternativ

Den grafiska branschen har en del att göra när det gäller klimatpåverkan. Det vill Antalis vara med och ändra på. I sin monter under Sign&Print-mässan var det mycket som kretsade kring hållbara materialval.
Antalis 2

Senaste nytt

Kunden kan byta wrapmaterial på bilen med några klick

Den stora nyheten hos Spandex var det nya 3D-designprogrammet Zeno. Den prenumerationsbaserade tjänsten låter kunden testa olika wrappingmaterial och färger i datorn innan köparen bestämmer sig.
DSC_4662

Storsatsande Visutech: "Det ligger rätt i tiden"

Visutech slog på stora trumman på årets Sign&Print Scandinavia med dubbla montrar. Inte minst för att visa produktnyheterna hos nya samarbetspartnern Fujifilm.
Visutech 1

Alvöen bjöd på flera nyheter

En butiksskylt med diamantpolerad logga, en kub med mönster i ett svart stenliknande material och ett specialtillverkat båtfönster. Det var några exempel på spännande applikationer som Alvöen visade upp i sin monter.
Alvöen 4

Riso satsade allt på ett starkt kort

Riso lät sin nya snabba bläckstråleskrivare Riso Valezus T1200 spela den självklara huvudrollen i sin monter. Tillverkaren vill fylla ett hål på marknaden utanför segment som laser och toner. Det var första gången som modellen T1200 visades för den skandinaviska publiken.
DSC_4959