Jako Tryckeri i Torup har upptäckt vad kunderna vill ha- och inte ha. Med uppköpet av Perga Kungsbacka förra året, tar de nu ytterligare steg för att behålla sin position på marknaden.
Det är ingen som vill ha icke-profilerade produkter längre. I alla fall inte enligt Anders Öberg som tillsammans med sin fru Erna äger och driver Jako tryckeri i Torup. Sedan tio år tillbaka har de producerat bland annat limmade och spiralbundna block och anteckningsböcker innanför den stora vita byggnadens fyra väggar.
– Förra året kände vi att ville ha en expansion och då köpte vi Perga Kungsbacka som vi samarbetat mycket med. Det har inneburit en hel del fusionsfördelar och nu säljer vi även pärmar, menyer och lyxiga lådor, säger Anders.
Uppköpet innebar att Jako tryckeri, som tidigare enbart haft en produktionsenhet, nu fick två och på köpet: en betydligt bredare produktportfölj. För omsättningen innebar det också ett rejält steg upp från nio till 14 miljoner det senaste räkenskapsåret.
– Vi behövde en ny vinkel och ett nytt synsätt. Eftersom vår lokal i Kungsbacka ligger så nära en storstad så finns det en helt annan närhet till kunderna där. Därför har vi valt att inte flytta den till gemensamma lokaler utan produktionen av pärmar, menyer och lådor förblir i Kungsbacka. I nuläget har vi fem anställda där.
Uppköpet är inte det första paret gör. Tidigare köpte de Ekblads tryckeri och flyttade all produktion till lokalen i Torup.
Jakos maskinhall består idag av ett komplett arbetsflöde med tre Heidelberg offsetpressar, en Roland DG offsetpress, en digitalskrivare och en rullprinter. När det finns behov av tryck på större ark än 50 x 70, vilket är tryckeriets maxformat, tar de hjälp av närliggande tryckerier för att kunna serva alla behov som finns på marknaden. På tryckeriet har de däremot ett eget bokbinderi med bland annat wire-o bindning samt en egen avdelning för efterbehandling och stansning.
– Trots att vi tillhör den mindre skalan försöker vi göra så mycket vi bara kan i produktionen själva. Wire-o bindning har vi gjort i snart 15 år och för tre år sen köpte vi en lamineringsmaskin och vi har även maskiner för prägling och foliering, berättar Anders.
Upplagorna varierar väldigt men ligger normalt på 1000 exemplar för anteckningsblock. Vid enstaka fall tar Jako även på sig upplagor runt 10-15 000 exemplar. Vad gäller de lite lyxigare produkterna, lådor och pärmar, kan man gå så lågt som till fem till tio stycken.
– För att utveckla vår verksamhet framöver kommer vi satsa mycket på pärmar, förpackningar, och lådor. Det är den typen av produkter som jag tycker att det frågas efter mer och mer. Det lite lyxigare. Samtidigt så är dessa produkter ganska dyra, men man kan göra fem eller tio lådor och fortfarande tjäna på det. Men klart, det är höga startkostnader så det slår ju på styckepriset.
Kunderna delas in i tre olika segment: företag i närområdet, material för konferenser och utbildningar samt presentreklam. En grupp som minskat är företagen i närområdet som tidigare köpt en hel del administrativt material, exempelvis kuvert, men som dragit ned efter att e-fakturering blivit allt vanligare. På önskelistan för framtida kunder har Anders däremot en helt annan typ av kund i tankarna.
Nu söker vi tryckerier som inte kan göra pärmar, men de kan trycka sina ark och skicka till oss, och sen kan vi göra pärmarna och skicka till deras kund. Bland tryckerierna önskar vi oss fler av just dessa, säger Anders.
Företagens vilja att profilera sig har drivit Jako att tänka om gällande sin webbshop, som tidigare fungerat som en fristående sajt under namnet ”blockshopen”. Eftersom kunderna inte längre vill ha standardutbudet av produkterna, blir det inte lönsamt att lagerhålla denna typen av varor. Återkommande bland kunderna har blivit olika förfrågningar vad gäller till exempel antal blad samt linjerat eller olinjerat vilket förstör tanken med lagerhållna färdiga produkter. Anders tror att detta är en av anledningarna till att webbshopen, som tidigare bestått av cirka 50 färdiggjorda och prissatta artiklar, nu måste arbetas om rejält.
– Många kunder vill ha lyxigare prylar, de är villiga att betala mer och lägger allt mer ambition på att få dem att se ut precis som de vill. Klädda pärmar, förpackningar, menyer
och lådor är de produkter som vi tillverkar i Kungsbacka och som vi ser ökar i intresse hos
våra nya och gamla kunder. För oss är det också många utbildningsföretag som vill ha sina logotyper på sina block och anteckningsböcker. Men det är generellt ingen som vill ha färdiga icke-profilerade produkter längre, utan alla vill ha produkter med ett eget tryck på, säger Anders.
Den nya hemsidan, som kommer att representera Jako Tryckeri efter uppköpet, är planerad att vara klar inom kort och kommer även att innehålla en ny version av blockshopen. Att överleva på marknaden i den tuffa konkurrensen, som så många andra oroar sig över, är något som Jako är ödmjuka inför menar Anders.
– Vi är unika för att vi är ett av de få tryckerier som riktar oss specifikt mot utbildnings- och konferensmaterial. Trots digitaliseringen som har gjort att vi inte säljer lika mycket material för fakturering och liknande så finns det fortfarande ett behov av exempelvis block och anteckningsböcker. Med det komplement som de lyxiga produkterna ger vårt utbud och som vi ser att företagen vill ha, gör oss attraktiva inom många olika kundsegment.