Ibland tar det lite tid att hänga med i svängarna. Fråga bara Holmbergs som gör resan att ställa om för att möta marknadens behov. Det handlar om satsningar på teknik, automationsprocesser och storformat – utan att de för den delen ska tappa fotfästet i det traditionella trycket.
Ny ägare, nytt hus och en kursändring i affärsstrategin är bara några saker som Malmötryckeriet Holmbergs har gått igenom de senaste åren. Omsättningen sjönk med drygt 8 miljoner kronor i senaste bokslutet och resultatet på sista raden landade på -3,3 miljoner. Men förändringsarbete ger resultat:
Det har varit en positiv utveckling med tuffa törnar – tuffa beslut, men positivt i mångt och mycket, summerar försäljningschefen Fredrik Fenberg.
Företaget har kraftsamlat offset och digitaltrycket under ett och samma tak i Malmö.
– Nu kan vi fördela resurserna bättre – allt från lagerhållning till personal. Allt går mycket snabbare och samtidigt sitter vi i moderna lokaler väl anpassade för det som vi producerar.
Den största delen av produktionen sker i huset.
– Vi går till att vara en allt starkare samarbetspartner inom grafisk kommunikation. Där är den stora utmaningen. Att vara med kunden från idé till färdig produkt.
I stora delar av tryckeriets innanmäte finns dels bokproduktion med print-on-demand, dels offsetmaskinerna som traditionellt sett har omsatt mest pengar i företaget. Här skönjas ett skifte:
– Vi närmar oss en nivå där vi ligger ganska jämnt på offset och digitalt. Jag tror det kommer jämnas ut ännu mer än vad det gör idag. Det är signifikant för hela branschen om man nu inte är en offsetspecialist som drar in stora volymer.
Boklinan är en unik och viktig del och står för närmare 15 procent av försäljningen.
När beställningen kommer så går den direkt till oss. Sen skeppas den härifrån direkt till konsumenten. Så förlaget behöver inte sitta på lager någonstans. Vi har lyckats att få en produktion som är så automatiserad och effektiv att vi kan ha ett kostnadseffektivt enboksflöde.
Efterfrågan på print-on-demand är hög. Och kopplat till företagets automatiserade flöde, vilket gör att de kan hantera en upplaga åt gången, så ser utsikterna goda ut.
– Vi ser att bokproduktionen kommer växa framåt. Om jag säger att vi har 20 procent idag så tror jag framåt att det kan gå upp till 35 procent av vår omsättning.
Ritningsdelen är också något som växer, en marknad som vi är mycket glada för. Där finns väldigt lojala kunder.
Storformatsaktören Nya ljus förvärvades för 1,5 år sedan. Företaget kommer senare i år fusioneras in i Holmbergs och tillika koncernen Paragon Group som gick in som enskild ägare av Holmbergs hösten 2014. Hela storformatsparken rullar redan i produktionen och står för 20 procent av omsättningen.
Förvärvet av Nya ljus har gjort att vi har blivit en stor aktör inom storformat också. Vi gör allt från tyger till väggfasader och väggskyltar, Reboard-konstruktioner, butiksdisplayer. Mycket är till retailkunder, säger marknadsansvarige Leandro Percovich Gutierrez.
– Vi har idag många stora kunder inom retail och andra områden. Där har vi chans att öka med nya och befintliga kunder. Det är därför vi tittar på investeringar i storformatsproduktionen.
Fredrik Fenberg säger att för att de ska stå konkurrenskraftiga inom storformat så är det inte bara ett lågt pris som spelar roll. Storformatskunderna har mycket att förlora om tryckeriet inte levererar på utsatt tid.
– Vi har valt att inte konkurrera på pris alla gånger. Det är ett tråkigt spel. Ibland måste man spela med, men det är något vi inte vill göra. Såklart är priset en viktig del men vi vill erbjuda andra värden. Att vara flexibla och ställa upp. Det kan slå hårt på omsättningen för kunden om en kampanj inte rullar ut i tid.
Leandro Percovich Gutierrez klargör att en stor del av framtidens göromål för företaget blir att satsa på automationsprocesser för att kostnadseffektivt kunna leverera produkter.
– Det är en stor del av vår utveckling. Vi måste automatisera fler produktionsprocesser för att kunna fortsätta leverera snabbt och bra.
Fredrik Fenberg flikar in:
– Ju mindre handpåläggning desto bättre. Vår marginal blir bättre och steg kapas i beställningsprocessen.
Moderbolaget Paragon är ett internationellt företag som optimerar kommunikation i 45 länder världen över. Målet för Holmbergs är att representera Paragon i Sverige och med tiden produkter de levererar som RFID-teknik, data- och dokumenthantering.
– Vi bygger för det, och då måste vi automatisera så många processer som möjligt.
Leandro Percovich Gutierrez säger att med koncernen, som stabil partner i ryggen, så är Holmbergs inte längre bara det klassiska tryckeriet. De har utvecklats till en helhetsleverantör av kommunikation – i såväl analoga som digitala kanaler. Det kommer märkas framöver då Holmbergs inom kort lanserar nya verktyg för kommunikationshantering. Paragons utvecklade e-handelsplattform PEP, Paragon E-commerce plattform, finns redan utanför Sverige. En version av plattformen kan anpassas helt efter kunden, som ett klassiskt web to print med funktioner för hela den grafiska kedjan – kampanjer, skyltning, intern webbshop och marknadsföringskampanjer.
Snart blir lösningen verklighet även här.
– Vi håller på att utveckla lösningen för ett antal kunder just nu. De kommer vara körklara under första kvartalet.
Malmötryckeriet har även sjösatt en egen webbshop för den öppna marknaden för att stå stadigt gentemot utländska aktörer. Webbshopen har varit igång under drygt ett år.
– Vi har stora utmaningar när vi pratar aktörer utanför Sverige. De är närmare nu än vad de har varit innan. Transporten och frakten hit blir billigare och deras produktionskostnad är billigare. Vi måste finnas på den kanalen också och vara aktiva.
Holmbergs har, och kommer, alltså formas naturligt med den kompetens och teknik som finns i moderbolaget. Utvecklingen går snabbt och det gäller att stå stadigt.
– Vi får inte tappa fotfästet med det vi levererar. Det vi faktiskt är fantastiskt duktiga på – hög kvalitet, stolthet och hög servicegrad, säger Fredrik Fenberg.