”Vår position kommer stärkas”

Håvard Grjotheim som är vd för Scandbook sedan årsskiftet ser positivt på bokbranschens framtid.

Scandbook har genomfört en strukturell anpassning av teknik och produktionsutrustning.

Strategin för Scandbook har de senaste åren dels handlat om en rationalisering av den digitala produktionen i Falun som baseras på bläckstråleteknik, dels att samla den konventionella produktionen i Litauen. Detta projektet fullföljdes under första kvartalet 2018.

Håvard Grjotheim tog över vd-rollen vid årsskiftet. Grjotheim som även är vd och koncernchef i moderbolaget Scandbook Holding AB berättar att bokproduktionen är i ständig förändring. Dock är det på det viset att olika sorters bokproduktioner utvecklas signifikant åt olika håll.

– Vi ser att några kategorier försvinner helt. Läromedelsböcker och undervisningsmaterial reduceras och utvecklar sig i en kombination med digitala läromedel. Fyrfärgsböcker utvecklar sig olika baserat på content (innehåll) och målgrupp. Monokroma Böcker tryckta i svartvitt ser ut att ha den mest stabila utvecklingen trots e-böckernas och ljudböckernas framfart. En generell tendens är minskade upplagor.

Hur upplever du att bok-och förlagsbranschen mår idag och vilka effekter får detta på er verksamhet?
– Bok- och förlagsbranschen klarar sig synnerligen bra i dagens marknad. Vi ser ändå klara tecken på konsolidering. Vi ser att ny teknik ställer stora krav på utveckling av nya affärsmodeller och fokus på framtida intäktsmodeller. Vi ser att medan enkla produkter står sig nästan överraskande bra så tenderar en del andra innehållsprodukter ha en mer negativ utveckling. Time-to-market, relevans och fokus på målgrupper och näthandel kommer ändra dessa affärsmodeller i ökande takt framöver. Innehåll och ett målgruppsfokus blir mycket viktigt framöver.

Du är ny vd och koncernchef för Scandbook. Vilka blir dina främsta fokusområden i er organisation och hur ska du möta dessa utmaningar?
– Kostnadseffektiv och tidseffektiv produktion och leverans kommer vara ett huvudfokus även i en nära framtid. Att implementera ny teknik, nya servicebaserade tjänster och stärka insikten i bokmarknaden för hela organisationen blir mitt huvudfokus framöver.

Vilka utmaningar möter branschen framåt?
– Branschens utmaningar är främst knutna till ”human behavior” – ändrade läsvanor, bruk av andra informationskanaler för information, kunskapskommunikation och underhållning. Tiden är en knapphetsfaktor som på olika sätt har utvecklat sig. Trots detta är boken en av de analoga produkterna som står sig stark på marknaden, säger han och tillägger att de genom att behålla sitt fokus och engagemang ska fortsätta vara en ledande bokproducent i Norden och Baltikum, även under åren som kommer.
– Vår position kommer stärkas under åren som kommer.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Riktigt lyxiga småserier

Ofta kombineras önskan om exklusiva förpackningar med att upplagan är låg. Kanske bara några tusen eller till och med bara några hundra exemplar. Det är en självklarhet att jobbet ska digitaltryckas. Men hur gör jag med efterbehandlingen, när jag gärna vill ha alla de speciella effekterna? Det där som gör förpackningen exklusiv.

Publicerat av: 

Grafisk lärobok – nu med Clickable Paper

Introduction to Graphic Communication släpps i en ny uppdaterad utgåva – denna gång med Ricohs Clickable Paper.

– Boken täcker in de flesta ämnen inom grafisk kommunikation – från äldre tekniker med mycket spännande historia till färghantering och olika tryckprocesser, säger Erik Barö på Ricoh.

Publicerat av: