Högtryck för utomhusreklam
– men bottenrekord för print

Mediebyråbarometern redovisar siffrorna för medieinvesteringar som gjorts under maj månad.

Mediebyråernas medieinvesteringar inom print visar ett bottenrekord för en maj månad. En av få vinnare blev utomhusreklam som visar en markant ökning under lång tid.

Sveriges Mediebyråer redovisar varje månad hur mycket pengar som investerats i media via medlemsföretagen, mediebyråerna. Färska siffror för maj månad visar att de flesta reklamkanaler backar, och uppvisar negativ tillväxt. Jämfört med maj i fjol minskade medieinvesteringarna med 7,9 procent. Sveriges Mediebyråer skriver att minskningen dock till stor del kan tillskrivas icke periodiserad data då maj 2018 hade en faktureringsdag mindre jämfört med 2017.

Sveriges Mediebyråers vd Staffan Slörner.

Men det finns kategorier som visar på ett uppsving i en jämförelse mellan majmånaderna. Månadens vinnare blev Bio med en uppgång om 18,2 procent vilket motsvarar nästan 14 miljoner kronor. Även Utomhus/trafikreklam går för högtryck och fortsätter öka. Siffrorna visar en ökning med 12,6 procent, från 108,9 miljoner till 122,7 miljoner kronor:

– Ackumulerat för 2018 har kategorin ökat med hela 25 procent, vilket är en markant ökning med tanke på att 2017 också var ett starkt år för utomhus/trafikreklam, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer.

Printkategorierna hade det som tuffast under maj månad. Dagspress kväll och dagspress storstad tappade stort jämfört med samma period förra året, även landsortspress backade. Populärpress och fackpress störtdök, med tapp om 22 procent respektive 28 procent.

– Nedgången för printkategorierna i maj 2018 blev all-time-low för en maj månad, säger Jochum Forsell, vice vd IUM.

TV backade med 10,3 procent under maj, men sammantaget hittills i år har kategorin ökat med 8,3 procent. De totala digitala investeringarna minskade i maj med 6,5 procent,
men har ökat sedan årsskiftet med 5,9 procent.

Hela rapporten för maj månad från Sveriges Mediebyråer finns här.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Riktigt lyxiga småserier

Ofta kombineras önskan om exklusiva förpackningar med att upplagan är låg. Kanske bara några tusen eller till och med bara några hundra exemplar. Det är en självklarhet att jobbet ska digitaltryckas. Men hur gör jag med efterbehandlingen, när jag gärna vill ha alla de speciella effekterna? Det där som gör förpackningen exklusiv.

Publicerat av: 

Grafisk lärobok – nu med Clickable Paper

Introduction to Graphic Communication släpps i en ny uppdaterad utgåva – denna gång med Ricohs Clickable Paper.

– Boken täcker in de flesta ämnen inom grafisk kommunikation – från äldre tekniker med mycket spännande historia till färghantering och olika tryckprocesser, säger Erik Barö på Ricoh.

Publicerat av: