Högtryck för utomhusreklam
– men bottenrekord för print

Mediebyråbarometern redovisar siffrorna för medieinvesteringar som gjorts under maj månad.

Mediebyråernas medieinvesteringar inom print visar ett bottenrekord för en maj månad. En av få vinnare blev utomhusreklam som visar en markant ökning under lång tid.

Sveriges Mediebyråer redovisar varje månad hur mycket pengar som investerats i media via medlemsföretagen, mediebyråerna. Färska siffror för maj månad visar att de flesta reklamkanaler backar, och uppvisar negativ tillväxt. Jämfört med maj i fjol minskade medieinvesteringarna med 7,9 procent. Sveriges Mediebyråer skriver att minskningen dock till stor del kan tillskrivas icke periodiserad data då maj 2018 hade en faktureringsdag mindre jämfört med 2017.

Sveriges Mediebyråers vd Staffan Slörner.

Men det finns kategorier som visar på ett uppsving i en jämförelse mellan majmånaderna. Månadens vinnare blev Bio med en uppgång om 18,2 procent vilket motsvarar nästan 14 miljoner kronor. Även Utomhus/trafikreklam går för högtryck och fortsätter öka. Siffrorna visar en ökning med 12,6 procent, från 108,9 miljoner till 122,7 miljoner kronor:

– Ackumulerat för 2018 har kategorin ökat med hela 25 procent, vilket är en markant ökning med tanke på att 2017 också var ett starkt år för utomhus/trafikreklam, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer.

Printkategorierna hade det som tuffast under maj månad. Dagspress kväll och dagspress storstad tappade stort jämfört med samma period förra året, även landsortspress backade. Populärpress och fackpress störtdök, med tapp om 22 procent respektive 28 procent.

– Nedgången för printkategorierna i maj 2018 blev all-time-low för en maj månad, säger Jochum Forsell, vice vd IUM.

TV backade med 10,3 procent under maj, men sammantaget hittills i år har kategorin ökat med 8,3 procent. De totala digitala investeringarna minskade i maj med 6,5 procent,
men har ökat sedan årsskiftet med 5,9 procent.

Hela rapporten för maj månad från Sveriges Mediebyråer finns här.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Bokens förvandling genom hållbar innovation

Hållbarhet blir allt viktigare för alla aktörer i bokbranschen. Med det ökade fokuset på hållbarhet handlar årets Canon Future Book Forum den 2 december om att främja hållbar innovation i alla delar av förlagsbranschen – från hur böcker produceras, distribueras och är tillgängliga, till deras avtryck i vår vardag.

Publicerat av: 

Från glada gubbar till e-handel

System för att på riktigt kunna e-handla med trycksaker. Och då även komplexa former av förpackning. Det är vad det tyska företaget Cloudlab ägnar sig år. Detta snabbt växande företag – från 50 anställda i våras till 75 nu – används av de tyska nättryckerierna, samt tryckerier runt om i världen och sedan en tid tillbaka också på flera platser i Skandinavien.

Publicerat av: 

De demonstrerar komplett förpackningsflöde

Etiketter och förpackningar är två tillväxtområden inom den grafiska branschen. Konica Minolta har sammanställt några förslag på hur tryckerier kan ta del av den positiva utvecklingen, inte bara med en digital etikettskrivare, utan en komplett lösning för att producera etiketter och förpackningar i korta serier.

Publicerat av: