Högtryck för utomhusreklam – men bottenrekord för print

PUBLICERAD: 13 juni 2018
UPPDATERAD: 13 juni
Mediebyråbarometern redovisar siffrorna för medieinvesteringar som gjorts under maj månad.

Mediebyråernas medieinvesteringar inom print visar ett bottenrekord för en maj månad. En av få vinnare blev utomhusreklam som visar en markant ökning under lång tid.

Sveriges Mediebyråer redovisar varje månad hur mycket pengar som investerats i media via medlemsföretagen, mediebyråerna. Färska siffror för maj månad visar att de flesta reklamkanaler backar, och uppvisar negativ tillväxt. Jämfört med maj i fjol minskade medieinvesteringarna med 7,9 procent. Sveriges Mediebyråer skriver att minskningen dock till stor del kan tillskrivas icke periodiserad data då maj 2018 hade en faktureringsdag mindre jämfört med 2017.

Sveriges Mediebyråers vd Staffan Slörner.

Men det finns kategorier som visar på ett uppsving i en jämförelse mellan majmånaderna. Månadens vinnare blev Bio med en uppgång om 18,2 procent vilket motsvarar nästan 14 miljoner kronor. Även Utomhus/trafikreklam går för högtryck och fortsätter öka. Siffrorna visar en ökning med 12,6 procent, från 108,9 miljoner till 122,7 miljoner kronor:

– Ackumulerat för 2018 har kategorin ökat med hela 25 procent, vilket är en markant ökning med tanke på att 2017 också var ett starkt år för utomhus/trafikreklam, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer.

Printkategorierna hade det som tuffast under maj månad. Dagspress kväll och dagspress storstad tappade stort jämfört med samma period förra året, även landsortspress backade. Populärpress och fackpress störtdök, med tapp om 22 procent respektive 28 procent.

– Nedgången för printkategorierna i maj 2018 blev all-time-low för en maj månad, säger Jochum Forsell, vice vd IUM.

TV backade med 10,3 procent under maj, men sammantaget hittills i år har kategorin ökat med 8,3 procent. De totala digitala investeringarna minskade i maj med 6,5 procent,
men har ökat sedan årsskiftet med 5,9 procent.

Hela rapporten för maj månad från Sveriges Mediebyråer finns här.

 

Läs vidare

Konica Minolta presenterar laminatorlösning inline

Nya GBC CL-401 ska vara världens första inline-efterbehandlare som erbjuder laminering direkt efter utskriftsprocessen med upp till 100 procents skrivarkapacitet.

-FWEBP,Q75,-S3840 (3)

Signcore bjuder in till öppet hus

Maskinåterförsäljaren fyller ett år. VD Robert Nyblom om:
✔Programmet på öppet hus ✔Den kaotiska starten ✔Bolagets egen DTF-film

IMG_6172wb

Mimaki lanserar två eco-solventskrivare

Mimaki lanserar två nya skrivare i eco-solventserien CJV-200 för skyltmakare.

Skärmavbild-2025-03-10-kl.-15.54.29

Iskall precision när storsäljare får efterträdare

Nya Epson SC-S7100 är en fyrfärgs eco-solventskrivare med bland annat ny teknik för skrivhuvudena och förbättrad produktivitet.

s7100_right-printsample-hires

Senaste nytt

Tryckeriföretagare plundrade bolag

Två företrädare för ett tryckeri åtalas för grov oredlighet mot borgenärer och bokföringsbrott efter att ha tömt verksamheten på pengar. Flera andra tryckerier har blåsts på pengar i härvan.

judge-1587300_1920

Konica Minolta presenterar laminatorlösning inline

Nya GBC CL-401 ska vara världens första inline-efterbehandlare som erbjuder laminering direkt efter utskriftsprocessen med upp till 100 procents skrivarkapacitet.

-FWEBP,Q75,-S3840 (3)

Grafiska Företagen accepterar löneökningar på 7,7 procent under tre år

"Den föreslagna löneökningstakten är fortsatt problematisk för många företag" säger Anna Freij, förhandlingschef på Grafiska Företagen.

092_220930

Tillväxt för europeisk papper- och kartongproduktion

Både konsumtionen och produktionen inom massa- och papperssektorn ökade i Europa förra året.

FotoJet---2025-02-25T102544.032