Högtryck för utomhusreklam – men bottenrekord för print

PUBLICERAD: 13 juni 2018
UPPDATERAD: 13 juni
Mediebyråbarometern redovisar siffrorna för medieinvesteringar som gjorts under maj månad.

Mediebyråernas medieinvesteringar inom print visar ett bottenrekord för en maj månad. En av få vinnare blev utomhusreklam som visar en markant ökning under lång tid.

Sveriges Mediebyråer redovisar varje månad hur mycket pengar som investerats i media via medlemsföretagen, mediebyråerna. Färska siffror för maj månad visar att de flesta reklamkanaler backar, och uppvisar negativ tillväxt. Jämfört med maj i fjol minskade medieinvesteringarna med 7,9 procent. Sveriges Mediebyråer skriver att minskningen dock till stor del kan tillskrivas icke periodiserad data då maj 2018 hade en faktureringsdag mindre jämfört med 2017.

Sveriges Mediebyråers vd Staffan Slörner.

Men det finns kategorier som visar på ett uppsving i en jämförelse mellan majmånaderna. Månadens vinnare blev Bio med en uppgång om 18,2 procent vilket motsvarar nästan 14 miljoner kronor. Även Utomhus/trafikreklam går för högtryck och fortsätter öka. Siffrorna visar en ökning med 12,6 procent, från 108,9 miljoner till 122,7 miljoner kronor:

– Ackumulerat för 2018 har kategorin ökat med hela 25 procent, vilket är en markant ökning med tanke på att 2017 också var ett starkt år för utomhus/trafikreklam, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer.

Printkategorierna hade det som tuffast under maj månad. Dagspress kväll och dagspress storstad tappade stort jämfört med samma period förra året, även landsortspress backade. Populärpress och fackpress störtdök, med tapp om 22 procent respektive 28 procent.

– Nedgången för printkategorierna i maj 2018 blev all-time-low för en maj månad, säger Jochum Forsell, vice vd IUM.

TV backade med 10,3 procent under maj, men sammantaget hittills i år har kategorin ökat med 8,3 procent. De totala digitala investeringarna minskade i maj med 6,5 procent,
men har ökat sedan årsskiftet med 5,9 procent.

Hela rapporten för maj månad från Sveriges Mediebyråer finns här.

 

Läs vidare

Öppet hus: Color Systems premiärvisar ny DTF

Den 26 september har Color Systems öppet hus. De kommer bland annat visa upp en ny DTF-skrivare som de redan hunnit sälja flera stycken av och storformatsskrivare från flera olika varumärken.
FotoJet---2024-09-20T150250.087

Vår nya tjänst Packindx ger dig koll på prisutveckling på material

Nu lanserar AGI Media en helt ny innovativ tjänst för att ge företag chans att hålla kolla på prisutvecklingen på material.
adam-smigielski-K5mPtONmpHM-unsplashx

Canon lanserar tre nya storformatsskrivare

Tillökning i imagePROGRAF TZ och TX-serierna.
V610 TZ-32000 LIFESTYLE 07_3x2

Schur visar ny tryckteknik som ersätter etiketter

Den danska förpackningsjätten Schur har valt att visa sin senaste 5-färgsetiketteringsteknik på Sign Print & Pack-mässan i danska Odense som startar onsdagen den 18 september.
Schur kollage

Senaste nytt

Öppet hus: Color Systems premiärvisar ny DTF

Den 26 september har Color Systems öppet hus. De kommer bland annat visa upp en ny DTF-skrivare som de redan hunnit sälja flera stycken av och storformatsskrivare från flera olika varumärken.
FotoJet---2024-09-20T150250.087

Positiva tongångar på Sign Print & Pack-mässan

Den 18–19 september arrangerades mässan Sign Print & Pack i danska Odense. Det blev en succé på många sätt. Framför allt var det en mycket positiv stämning bland utställarna som generellt uttryckte att mässan levde upp till deras förväntningar och bjöd på många intressanta kundsamtal.
DK mässan

Vår nya tjänst Packindx ger dig koll på prisutveckling på material

Nu lanserar AGI Media en helt ny innovativ tjänst för att ge företag chans att hålla kolla på prisutvecklingen på material.
adam-smigielski-K5mPtONmpHM-unsplashx

iEcho köper tysk skärbordstillverkare

Den svenska återförsäljaren VBS ser positivt på affären som påverkar nordiska marknaden.
FotoJet---2024-09-20T103043.939