Högtryck för utomhusreklam – men bottenrekord för print

PUBLICERAD: 13 juni 2018
UPPDATERAD: 13 juni
Mediebyråbarometern redovisar siffrorna för medieinvesteringar som gjorts under maj månad.

Mediebyråernas medieinvesteringar inom print visar ett bottenrekord för en maj månad. En av få vinnare blev utomhusreklam som visar en markant ökning under lång tid.

Sveriges Mediebyråer redovisar varje månad hur mycket pengar som investerats i media via medlemsföretagen, mediebyråerna. Färska siffror för maj månad visar att de flesta reklamkanaler backar, och uppvisar negativ tillväxt. Jämfört med maj i fjol minskade medieinvesteringarna med 7,9 procent. Sveriges Mediebyråer skriver att minskningen dock till stor del kan tillskrivas icke periodiserad data då maj 2018 hade en faktureringsdag mindre jämfört med 2017.

Sveriges Mediebyråers vd Staffan Slörner.

Men det finns kategorier som visar på ett uppsving i en jämförelse mellan majmånaderna. Månadens vinnare blev Bio med en uppgång om 18,2 procent vilket motsvarar nästan 14 miljoner kronor. Även Utomhus/trafikreklam går för högtryck och fortsätter öka. Siffrorna visar en ökning med 12,6 procent, från 108,9 miljoner till 122,7 miljoner kronor:

– Ackumulerat för 2018 har kategorin ökat med hela 25 procent, vilket är en markant ökning med tanke på att 2017 också var ett starkt år för utomhus/trafikreklam, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer.

Printkategorierna hade det som tuffast under maj månad. Dagspress kväll och dagspress storstad tappade stort jämfört med samma period förra året, även landsortspress backade. Populärpress och fackpress störtdök, med tapp om 22 procent respektive 28 procent.

– Nedgången för printkategorierna i maj 2018 blev all-time-low för en maj månad, säger Jochum Forsell, vice vd IUM.

TV backade med 10,3 procent under maj, men sammantaget hittills i år har kategorin ökat med 8,3 procent. De totala digitala investeringarna minskade i maj med 6,5 procent,
men har ökat sedan årsskiftet med 5,9 procent.

Hela rapporten för maj månad från Sveriges Mediebyråer finns här.

 

Läs vidare

Marabu stöttade sina leverantörer under Fespa

Marabu hade ingen egen monter på årets Fespa-mässa men fanns på plats för att bistå sina leverantörer. Sign&Print följde med Victor Bildsten, digital säljchef på Marabu Scandinavia, på en rundtur i montrarna.
Vanguard 1

Epson lanserar storformatsskrivare för fotoutskrifter

Epson lanserar en ny storformatskrivare för de professionella fotografi-, konst- och affischmarknaderna.
Epson_P20500Series

Mässpremiär på Drupa för Zünds Q-Line

Den schweiziska skärbordstillverkaren Zünd ställer ut under mottot ”Performance across the board” och tar med sig Q-Line som lanserades förra våren och nu visas på en mässa för första gången.
Zund 2

Storformatsjätten Ackert Reklam börjar med småformat

Storformatsjätten på västkusten, Ackert Reklam, har lite i smyg börjat med småformat. Företaget vill alltid ligga i framkant oavsett om det gäller nya maskiner, automatisering och noggrannhet i både stort och smått. Omsättningen och vinsten ligger på imponerande siffror år efter år, men varför tar de inte nästa kliv?
Acker-stor

Senaste nytt

De närmar sig 50 miljoner i omsättning – Inleder utbyggnad

Nilssons Tryckeri närmar sig drömgränsen 50 miljoner kronor i omsättning. Företaget har flyttat sitt nya varumärke Jako till Skåne och håller nu på att bygga ut lokalerna.
nilssons-1

Marabu stöttade sina leverantörer under Fespa

Marabu hade ingen egen monter på årets Fespa-mässa men fanns på plats för att bistå sina leverantörer. Sign&Print följde med Victor Bildsten, digital säljchef på Marabu Scandinavia, på en rundtur i montrarna.
Vanguard 1

Epson lanserar storformatsskrivare för fotoutskrifter

Epson lanserar en ny storformatskrivare för de professionella fotografi-, konst- och affischmarknaderna.
Epson_P20500Series

Fujifilm visar sin förstärkta B2-uppsättning på Drupa

Tillsammans med en stor del av Fujifilms omfattande sortiment kommer ett par nya B2-skrivare att visas upp i Fujifilms monter på Drupa, som inte är mindre än 2 420 m2 stor, vilket motsvarar ungefär tre handbollsplaner.
drupa24_fujifilm