En kvarts miljon klimatneutrala tryckbeställningar

Onlineprinters vd Michael Fries.

E-handelstryckeriet Onlineprinters har nått en betydelsefull milstolpe – en kvarts miljon klimatneutrala tryckuppdrag. Klimatkompensationen uppgår till 7 900 ton koldioxid sedan år 2013.

Nättryckeriet Onlineprinters har nått en betydelsefull milstolpe – en kvarts miljon klimatneutrala tryckuppdrag. När kunderna beställer från Onlinetryckeriet väljer de även att stödja tryckerijättens miljöskyddsprojekt för kompensering av alla CO2-utsläpp, som uppstår i produktionen av trycksaker. Projektet infördes 2013, och totalt har de lyckats klimatkompensera 7 900 ton koldioxid. Det motsvarar mängden koldioxid som en personbil släpper ut om den åker runt på alla vägar runt om i världen: nästan 32 miljoner kilometer. Antalet ordrar, 250 000 stycken, är sensationellt, säger Onlineprinters vd Michael Fries.

– Det visar att våra kunder vill handla hållbart och att Onlineprinters driver miljöskyddet framåt. Speciellt i affärsmodellen onlinetryck kan tryckta reklammaterial produceras på ett resursbesparande sätt tack vare orderingången, eftersom maskinerna kan utnyttjas mer effektivt. Trots detta kan koldioxidutsläpp inte undvikas helt. Därför kan kunderna vid beställning i vår onlineshop, genom ett bidrag på mindre än en procent av inköpspriset, kompensera för den oundvikliga mängden koldioxid. Du väljer ett önskeprojekt med miljöskyddsåtgärder, som plantering av ny skog i avverkade skogsområden eller utbyggnad av förnybar energi.

I samarbete med ClimatePartner upprättas ett id och en QR-kod vid en beställning av tryckprodukten. Med dessa kan även slutkunden få information om sin order.

– Vi ställer våra it-lösningar till förfogande för nästan 1000 tryckerier i Europa. Sedan 2013 har koldioxidutsläpp för betydligt mer än en miljon uppdrag kompenserats genom klimatskyddsprojekt. Onlineprinters står för 25 procent av alla klimatneutrala uppdrag och är därmed en ledstjärna i branschen, säger Moritz Lehmkuhl, vd för ClimatePartner.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Grafisk lärobok – nu med Clickable Paper

Introduction to Graphic Communication släpps i en ny uppdaterad utgåva – denna gång med Ricohs Clickable Paper.

– Boken täcker in de flesta ämnen inom grafisk kommunikation – från äldre tekniker med mycket spännande historia till färghantering och olika tryckprocesser, säger Erik Barö på Ricoh.

Publicerat av: 

”Vi vill kittla de mer kreativa kreatörerna”

PÅ Media installerar en sjufärgs digital offsetpress för att kunna göra effektfulla tryck på substrat ända upp till 600 mikron.
– Vi vill kittla de mer kreativa kreatörerna och att ge övriga kunder möjlighet att göra mer spännande trycksaker, säger Thomas Pall, vd för PÅ Media. 

Publicerat av: