En kvarts miljon klimatneutrala tryckbeställningar

Onlineprinters vd Michael Fries.

E-handelstryckeriet Onlineprinters har nått en betydelsefull milstolpe – en kvarts miljon klimatneutrala tryckuppdrag. Klimatkompensationen uppgår till 7 900 ton koldioxid sedan år 2013.

Nättryckeriet Onlineprinters har nått en betydelsefull milstolpe – en kvarts miljon klimatneutrala tryckuppdrag. När kunderna beställer från Onlinetryckeriet väljer de även att stödja tryckerijättens miljöskyddsprojekt för kompensering av alla CO2-utsläpp, som uppstår i produktionen av trycksaker. Projektet infördes 2013, och totalt har de lyckats klimatkompensera 7 900 ton koldioxid. Det motsvarar mängden koldioxid som en personbil släpper ut om den åker runt på alla vägar runt om i världen: nästan 32 miljoner kilometer. Antalet ordrar, 250 000 stycken, är sensationellt, säger Onlineprinters vd Michael Fries.

– Det visar att våra kunder vill handla hållbart och att Onlineprinters driver miljöskyddet framåt. Speciellt i affärsmodellen onlinetryck kan tryckta reklammaterial produceras på ett resursbesparande sätt tack vare orderingången, eftersom maskinerna kan utnyttjas mer effektivt. Trots detta kan koldioxidutsläpp inte undvikas helt. Därför kan kunderna vid beställning i vår onlineshop, genom ett bidrag på mindre än en procent av inköpspriset, kompensera för den oundvikliga mängden koldioxid. Du väljer ett önskeprojekt med miljöskyddsåtgärder, som plantering av ny skog i avverkade skogsområden eller utbyggnad av förnybar energi.

I samarbete med ClimatePartner upprättas ett id och en QR-kod vid en beställning av tryckprodukten. Med dessa kan även slutkunden få information om sin order.

– Vi ställer våra it-lösningar till förfogande för nästan 1000 tryckerier i Europa. Sedan 2013 har koldioxidutsläpp för betydligt mer än en miljon uppdrag kompenserats genom klimatskyddsprojekt. Onlineprinters står för 25 procent av alla klimatneutrala uppdrag och är därmed en ledstjärna i branschen, säger Moritz Lehmkuhl, vd för ClimatePartner.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Världspremiär för Ricoh och Watkiss

Engelska Watkiss har byggt en online sadelhäft och trekniv till Ricohs flaggskepp – 135-sidors maskinen ProC 9210. Under tre år har Watkiss arbetat med att få fram den här maskinen, som är beräknad att hålla åtminstone två generationer laserskrivare. Så när skrivaren efter fyra-fem år pensioneras, så kopplas en ny maskin till Watkiss.

Publicerat av: 

Säljer för 300 miljoner om året – men har inga egna direktkunder

På väg hem från Norge kom Patrik Sjölin på det nya namnet Addbrand. Han stannade bilen, googlade och saken var klar. Namnet Kuvertteamet gick i graven och ersattes i höstas av ett namn som tål att växa med och som fungerar i alla nordiska länder.

Publicerat av: 

Världslanseringen kom på mässan

Canon släpper en ny serie flatbäddsskrivare för rigida material. Det handlar om Océ Arizona 1300 där man första gången valt att köra på led-härdningsteknik för att ytterligare öka produktiviteten. Besökarna på Sign&Print Scandinavia blir först i världen att se maskinen demonstreras live.

Publicerat av: