Printforce är rätt och slätt ett digitaltryckeri och grundbulten är traditonella trycksaker. Nu seglar storformatsidan upp som allt viktigare för det lokala tryckeriet.
– Kunderna driver på vilket gör att vi måste bredda oss, säger ägaren Lars Jönsson.
Lars Jönsson på Kungsbackatryckeriet Printforce fingrar på en kaffekopp på sitt kontor, slår ut med armarna och berättar att det är företagets bredd som gjort att de växt sig starka lokalt de senaste sju åren.
– Vi är ensamma i Kungsbacka i dag att ha den bredden vi har. Det finns ingen annan som trycker på traditionellt papper och kan leverera broschyrer, kataloger, utskick och kuvert och allt. Vi är snabba och har en hög service.
När tryckeriet startade från scratch 2011 gjordes det med uppköpta maskiner från ett företag i Göteborg som skeppades ner till Kungsbacka. Tre anställda jobbade då i tryckeriet. Lars Jönsson, som tidigare varit delägare i Kungsbacka Tryckeri, berättar att Printforce fick en bra start och omsatte sex miljoner kronor första året. Målet har sedan dess varit att bygga vidare varje år med en nyanställd och en miljon extra i omsättning. I fjol gjorde de drygt nio miljoner kronor.
– Vi har en överkapacitet i maskinparken. Med dagens mått skulle jag kunna omsätta tolv miljoner. Det finns bra kapacitet i produktionen, säger han och fortsätter svara på följdfrågan som kommer varför så inte har skett – tryckeriets säljare slutade förra året vilket gjorde att de tappade fart i försäljningen. En ny person rekryterades i augusti och skolades in under hösten.
– Man hinner själv inte riktigt med, dels ska man driva företaget och sedan också sälja. Med en person som försvinner och sju anställda gjorde att det blev lite stiltje. Det gäller ju att bearbeta kunderna hela tiden. Bara att åka ut, leverera och träffa kunderna innebär ju att man i princip framkallar nya produkter.
Traditionella trycksaker är fortfarande det som utmärker tryckeriet. Genomsnittliga volymer på trycksaker ligger på mellan 300 och 500 exemplar. Till förfogande har de två skrivare från Ricoh. En av dem är C9110-modellen som kom för två år sedan. I den kan de förutom att producera standardbroschyrer även skriva ut i formatet 70×30 samt göra sexsidiga A4. I efterbehandlingen står häft-fals- och bigmaskiner i huvudsak från maskinmärket Horizon. Lars Jönsson utvecklar:
– Vi kan göra lite udda grejer som förpackningar, liggande broschyrer. De jobben fick vi lägga ut innan. Det behöver vi inte längre. Nu kan vi göra allt i egna huset i stora upplagor, och vi har även laminering och kuvertering. Allt förutom mappstansningar.
För 2,5 år sedan valde Lars Jönsson att investera i storformatstryck. Dalande siffror i det traditionella trycket gjorde att de öppnade upp för ännu ett spår. För att klara detta utökade de med fler kvadratmetrar produktionsyta i samma hus som de befinner sig i.
– Vi såg att tryck på papper minskade och gick då på storformat för att kunna göra banderoller, roll-ups, skyltar och bildekor och så vidare.
Tryckeriet arbetar med ett 20-tal olika material i en HP 360 latexskrivare och en Designjet med sju färger av mindre modell. Förfrågningar blir allt vanligare avseende kontorsutsmyckningar, tryckta frostvinyler, tapeter och slogans i utskuren vinyl:
– Man får ofta svaret; jaha gör ni det också. Det kanske man redan har sagt tio gånger till kunden men det är inte förrän behovet uppstår som det blir något, säger han och tillägger att detta segment är något de också planerar att förbättra:
– Jag har kontakt med en designer som jobbar med kontorsbiten. Hon går igenom allt med kunden och vi producerar.
Vidare har Kungsbackatryckeriet inlett ett samarbete med två konsulter – en varumärkesexpert och en art director.
– Det blev så av en händelse efter att vi själva gjorde den resan med en varumärkesexpert. Att vi byggde upp hemsidan och kan presentera oss på ett annat sätt idag.
– Istället för att trycka upp nya broschyrer i det gamla stuket så kanske kunden bör tänka nytt och satsa på att skapa en ny profil. Det har faktiskt fallit väl ut. Vi har gjort två kompletta kampanjer och håller på med tre till just nu där vi jobbar enligt den principen. Det är väldigt uppskattat.
Printforce benämner sig som en så kallad one stop shop– ett ställe där man kan serva kunderna med allt de behöver i tryckväg. I dag står det traditionella trycket för 65 procent och resterande delen av tårtan är storformatstryck.
– Skyltar, inomhus och utomhus samt vepor ökar, säger Lars Jönsson och tillägger att även trycksaker som flyers håller god form:
– Men skulle vi inte ta in nya kunder så skulle det minska. Det har ju en fallande trend. Jag tittade vid årsskiftet på de tjugo största kunderna. Två eller tre har försvunnit, men samtidigt har det kommit in två tre nya. Så jag håller ju det rullande.
Typiska kunder för Printforce är företag i Kungsbacka som har allt från fem till 50 anställda.
– Men vi jobbar aktivt mot de större för att få in volymer.
Lars Jönssons uppfattning är att storformatsidan kommer att öka ytterligare och där finns det fortfarande bättre marginaler.
– Jag brukar säga att om jag lägger fram ett A4 i papper så kanske jag kan få en 50-öring för det. Men lägger jag fram en printad vinyl i A4 så kanske kunden betalar 300 kronor för det. Men för mig är det ungefär samma kostnad. Inte långt ifrån i alla fall. Där har man som kund ingen referens idag. Det känns mer exklusivt, och i synnerhet om man skurit ut dekaler så får det större värde.
Planen kommande år är att investera i en flatbäddsskrivare och ett skärbord för att bland annat kunna skära 3-5mms tjocka Forexskivor ( skummad PVC-skiva) i vilka former som helst. Här gäller det dock att tänka till. För i de charmiga men likväl trånga lokalerna så breder sådana maskiner ut sig och tar plats.
– Det blir nog skärbordet först för jag har nytta av den till den storformatsutrustning vi har för att göra vissa saker. Men det är lite ont om plats så den måste passa till vår utrustning.
Lars Jönsson säger att han är väl medveten om att andra tryckerier har en liknande investeringsplan. Men större tryckerier i Göteborgsområdet, som även kan skymtas söka med ljus och lykta efter kunder även i Kungsbacka, befinner sig i en annan kundkategori, säger han.
– De är inte så intresserade av kunder som omsätter 100 000 kronor om året. Där är vi ett väldigt bra alternativ med den bredd vi kan leverera. Vi är en helt annan nisch. Jag har inget större behov av att bli större. I så fall handlar det snarare om att etablera sig någon annanstans. Varberg har exempelvis funnits i tanken. Där finns en del tryckerier, men för att slå sig in där så måste man vara på plats.
Att utländska onlinetryckerier konkurrerar på den svenska marknaden är ett faktum. Men Lars Jönsson känner sig inte speciellt orolig att det kommer att påverka hans verksamhet.
– Handlar det bara om en flyer så är det ganska enkelt att lämna över jobb till onlinetryckerier. Men är det mer komplicerat, om det så bara handlar om ett komplicerat papper, så är de mer begränsade. Jag känner inget egentligt hot där. Jag försöker i Kungsbacka-mått-mätt jobba med större företag. Det är mest ensamföretagare som jobbar med onlinetryckerierna. Det är min uppfattning, säger Lars Jönsson och poängterar att de själva har en White label-lösning med Lasertryck under varumärket och webbadressen Kungsbackatryckeri.se.