Pantone lanserar färgserie för polyester

Färgspecialisten Pantone LLC presenterar polyesterstandarder som är anpassade för sportkläder, skor, badkläder samt accessoarer till heminrednings- och modeindustrin.

De nya standarderna är ett tillägg till Pantones färgutbud Fashion, Home + Interiorsystem. Färgprodukterna kan enligt tillverkaren användas för färghantering i polyester, polyblandningar och andra syntetiska material. Enligt Pantone är deras standarder speciellt utvecklade för polyestermaterial avsedda för att fylla ett tomrum på marknaden. Designers som arbetar med syntetiska material står inför ökade utmaningar inom just färger till polyester på grund av att de har haft uppnå mer levande och mättade färger i dessa polyestermaterial jämfört med traditionella bomullsstandarder.

Det nya Pantone Polyester Swatch kit består av 203 nya färger, allt från tidlösa neutrala färger till exempelvis neon. Dessa kan inte reproduceras i bomull med samma grad av klarhet eller intensitet.

– I dagens kultur där färg spelar en viktig roll i vår visuella identitet ser vi en ökad längtan efter mer mättade färger som hjälper oss att sticka ut – färger utöver de som formulerats för naturliga fibrer; färger vars utseende visar större nyansintensitet, säger vice vd:n Laurie Pressman på Pantone Color Institute i ett pressmeddelande och fortsätter:

– Syftet med att komplettera det befintliga “Fashion, Home + Interiors” -systemet är att polyesterstandarden kommer att ge de som arbetar med färghantering i mode och inredning en samling som ger exakta och tydliga färger.

– Vårt nya polyesterutbud adresserar den efterfrågan som finns på en djupare färgnivå, vilket resulterar i en omfattande kombination av färger som är relevanta inom hela designindustrin, inklusive alla mode- och livsstilsdrivna marknader samt heminredning.

Pantone kommer med följande nyheter:

Polyester Swatch Set: En exklusiv och praktisk låda som innehåller 203 färger i nya 5 x 5 centimeter (2 × 2 “) stora färgprover för färgval och palettutveckling.
Polyester Swatch Cards: 10 x 10 centimeter individuella färgprover (4 × 4 “) som kan skäras i fyra lika stora prover.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Grafisk lärobok – nu med Clickable Paper

Introduction to Graphic Communication släpps i en ny uppdaterad utgåva – denna gång med Ricohs Clickable Paper.

– Boken täcker in de flesta ämnen inom grafisk kommunikation – från äldre tekniker med mycket spännande historia till färghantering och olika tryckprocesser, säger Erik Barö på Ricoh.

Publicerat av: 

”Vi vill kittla de mer kreativa kreatörerna”

PÅ Media installerar en sjufärgs digital offsetpress för att kunna göra effektfulla tryck på substrat ända upp till 600 mikron.
– Vi vill kittla de mer kreativa kreatörerna och att ge övriga kunder möjlighet att göra mer spännande trycksaker, säger Thomas Pall, vd för PÅ Media. 

Publicerat av: