På Mediagården i Höganäs är det konstruktionen som står i centrum, inte själva tryckproduktionen.
Mediagården i Höganäs är i nuvarande regi sprunget ur ett annat företag, Infoband, som känns igen för sina id- och engångsarmband. Ägaren Dov Gatmon, som är involverad i flera företag, berättar att det strulade med att hitta en tryckteknik som höll måttet för produkten. Räddningen blev Nize Equipment och deras storformatsmaskiner. Från början fanns inte några tankar på att sköta tryckdelen själv, men när öppningen kom för åtta år sedan om att köpa ett lokalt tryckeri som höll på att gå omkull, så gjorde han slag i saken.
– Jag knackade på. Ägaren undrade hur jag visste att han ville sälja. Två veckor efter det så var det hela klart. Det gick fort, säger Dov Gatmon.
Det lokala tryckeriet var Mediagården. Ett företag som hade existerat i 25 år i Höganäs och gjort resan från reprobyrå till ett lokalt tryckeri. Sedan dess har helt nya affärsområden växt fram. Men det var inte storformatstryck per se som lockade.
– I samband med att vi köpte storformatsmaskinerna till Infoband så började vi fundera på vad vi mer kunde göra med utrustningen. Det som var speciellt med just Swissqprints maskiner var det nära betraktningsavståndet. Att konkurrera med tryckerijättarna inom storformat var aldrig aktuellt.
Rigida och huvudsakligen pappersbaserade material som Re-Board och X-board blev dörröppningen till en helt ny marknad där konstruktion står lika högt i kurs för företaget som att trycka.
– Det är egentligen det som var början på resan som vi befinner oss i. Mediagården har gått från att vara det lilla lokala tryckeriet till att bygga det som vi kallar en grafisk verkstad. Vi bygger saker. Vi printar saker och jobbar med grafik.
– Nu fem år senare har vi kommit ungefär en tredjedel på vägen mot det vi kallar vår grafiska verkstad. Det är dit vi ska.
Egentligen arbetar de mer tredimensionellt än tvådimensionellt:
– Vi printar i 2d och bygger i 3d. Så vi jobbar egentligen i 2,5d, säger han och skrattar.
Dessa konstruktionsbyggen blir lösningar inom inredningsmiljöer, butiksinredning, konferens och mässor. Istället för att till exempel sälja standardmontrar med 3 gånger tre meters väggar kan Mediagården bygga en hel mässa – där den ena montern är olik den andra. Själva trycket sker platt och bygget blir till 3d-konstruktioner, något inte många andra gör, enligt Gatmon:
– Vår starka sida är egentligen studion. Det finns en teknik bakom, inte bara tryckkunskap. Det är där vi har hittat vår nisch, säger han och tillägger:
– Jag vill faktiskt sticka ut hakan och säga att vi är vassast i Sverige på det här. Det är fortfarande en liten nisch men vi är i särklass bäst på det.
Montörer finns i företaget men de arbetar även med samarbetspartners om jobbet så kräver.
De vänder sig helt emot att förknippas med storformatsjättarna i Sverige. Dessa tryckerier är egentligen inte designerns utan snarare pdf-mottagare och projektledare. De är jätteduktiga på det och det har vi själva lite svårt för att klara ibland.
– Vi gör något helt annat. Det är inte vår nisch. Vi har en helt annan kvalitet på trycket och bygger och konstruerar.
– När det gäller stora volymer till billigaste peng där priset blir viktigare än kvaliteten så kan de stora tryckerierna ta de affärerna för de trycker ändå så pass billigt. Då handlar det mer om hur billigt de kan få det per kvadratmeter. Men så fort det blir lite mer komplicerat, med design, konstruktion och utseende är det oss man kommer till.
I dag har Mediagården tolv anställda. Montörer, konstruktörer, tryckoperatörer och så vidare finns i företaget. På montörssidan arbetar de även med samarbetspartners om projekten så kräver. Företaget har de senaste åren växt organiskt i omsättning och antalet anställda. Senaste bokslutet visar strax över tio miljoner kronor.
– Vi räknar med att göra en vinst första gången i år. Att det är så är för att den här resan kräver en väldigt stor kostym. Det är stora ytor och maskiner, och vi har ett stort lager. Det är duktig personal med ett avancerat studiotänk. Det är inte bara att ta en pdf och skicka vidare till tryck. Det finns inget färdigt koncept utan det får vi utveckla själva.
Femårsplanen är utstakad.
– Fem år framåt med organisk tillväxt så skulle jag gissa att vi hamnar mellan 20-30 miljoner kronor och att vi är 15-20 personer. Jag ser inget slut, utan snarare tvärtom. Att växa genom förvärv är inte heller otänkbart.
I fastigheten de befinner sig i har de 1 200 kvadratmeter att röra sig på. Under våren har arbetet pågått med att skapa en mer ändamålsenlig produktion. Det handlar om att kapa transportsträckor och att skapa större produktionsytor. Planen är också är att använda hela kontoret som en enda stor utställningsyta.
– Så när någon kommer in på kontoret ska de kunna se direkt vad vi gör. Mervärdet vi ger kunden är inte produktionen i sig, utan vad vi kan när det gäller design, konstruktion och lösningar. Det är där vi kan ge kunden något extra.
Försäljningschefen Jenny Marköö lyfter fram några kundprojekt – möbelmässan i Milano och byggmässan Building Green i Köpenhamn. Mediagården kan även stoltsera med att frekvent göra stora uppdrag för Ikea, inte minst för deras stora återkommande event.
– Vi har gjort flera event till dem ett antal år och det är häftigt, väldigt stort och utmanande, säger Jenny Marköö.
Dov Gatmon säger att visuell kommunikation, exempelvis en butikskampanj, kräver snabbare omställning än någonsin förr. Butikerna är föränderliga idag, säger han.
– Det kräver enkla in och ut. Det går inte att stänga butiken en dag för renovering. Du måste kunna gå in med platta paket, bygga upp det utan att det märks och hörs, och på så sätt ska kunden kunna få en ny upplevelse nästan varje gång. Om det är en butik, en galleria ett hotell eller en mässmonter eller mässa spelar ingen roll. Så lite påverkan som möjligt avseende, miljö, ljud och försäljning. Det ska ge så lite avtryck som möjligt – vi ska i princip inte finnas till samtidigt som det ska ske en stor förändring, säger Dov Gatmon.
Planer framåt är att utöka säljet och bli ännu tydligare utåt kring vad Mediagården kan göra som företag.
– Vi har tyvärr varit lite för ont om folk och sälj utåt. Det vi har växt har vi egentligen bara gjort med nöjda kunder som kommit tillbaka och vill ha mer. Nästa sak blir att visa resten av världen hur duktiga vi är på det vi gör, säger Jenny Marköö.
– Vi behöver bli tydligare och ha fler kontaktytor, säger Dov Gatmon.
Den så kallade grafiska verkstaden handlar mer om att kreativt förverkliga kundidéer, tankar och visioner. Det lokala servicetryckeriet där en kund kommer förbi och beställer 20 broschyrer är mer produktionsbaserat. Utmaningen ligger i att förena dessa två verksamheter i bolaget. Möjligen kommer dessa affärsområden mynna ut i två olika bolag på sikt.
– Men samtidigt är det mycket korsförsäljning som sker mellan affärsdelarna.
Dov Gatmon säger att samma resa som digitaltrycket har gjort även pågår inom storformatstrycket. Tryckbranschen har överinvesterat och alla har snabba maskiner idag. Det bidrar till sänkta priser för att de dyra maskinerna ska kunna fyllas upp med tryckjobb.
– Det är maskintillverkarna som driver på. Så är det väl i alla branscher. Men vår styrka som jag upplever det är att det är lösningen i sig som är Mediagården – inte tryckproduktionen.