Grafisk lärobok – nu med Clickable Paper

Clickable Paper från Ricoh ger läsaren möjlighet att få ytterligare information med digitalt innehåll.

Introduction to Graphic Communication släpps i en ny uppdaterad utgåva – denna gång med Ricohs Clickable Paper.

– Boken täcker in de flesta ämnen inom grafisk kommunikation – från äldre tekniker med mycket spännande historia till färghantering och olika tryckprocesser, säger Erik Barö på Ricoh.

Läroboken Introduction to Graphic Communication av Harvey Levenson och John Parsons.

Introduction to Graphic Communication som boken heter, är som titeln beskriver en introduktion till grafisk kommunikation. Läroboken släpptes första gången 2007 men kommer nu i en reviderad upplaga med uppdaterad och nyttig information i relation till dagens grafiska behov, trender, tekniker och utveckling. Den nya utgåvan innehar Ricohs Clickable paper som gör det möjligt att koppla ihop ytterligare digitala format som video och annan webbaserad information till en trycksak, med hjälp av exempelvis en smart telefon. Erik Barö, produktchef på Ricoh i Norge:

– Boken täcker in de flesta ämnen inom grafisk kommunikation – från äldre tekniker med mycket spännande historia till färghantering och olika tryckprocesser.

Erik Barö, produktchef på Ricoh i Norge.

Erik Barö säger att det finns flera böcker idag med Ricohs Clickable papper. Men detta är första gången där det interaktiva papperet använts till ett utbildningsändamål och genomgående i hela konceptet. Ricoh planerar att demonstrera boken för besökarna på Sign, Print & Pack-mässan i Norge, 19-20 september.

– Videorna som ingår i boken är inte länkade till YouTube. De finns istället på en gratis säker videolärande portal som heter Viddler. Denna lägger till avancerade interaktiva funktioner till videon som intern navigering, frågeställningar och kopplingar till annat relaterat innehåll. Författarna till boken är kända personer inom tryck-och grafiska ämnen där Frank Romano bidrar till flera videor, så att läsare och användare av boken får en grundlig inblick i en kanske lite oöverskådlig bransch.

Boken som är på engelska är avsedd för studenter på gymnasie- och yrkesförberedande nivå inom grafisk kommunikation med fokus på utskrifter. Den är också tänkt att fungera som ett verktyg i internutbildningar, för designers, trycksaksköpare, tryckerier eller andra yrkesverksamma som bättre vill förstå den komplexa värdekedjan. Författarna bakom Introduction to Graphic Communication är Harvey Levenson, professor vid universitet Cal poly i Kalifornien, och Seybolds tidigare redaktör John Parsons.

Så fungerar Ricoh Clickable Paper:

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Världspremiär för Ricoh och Watkiss

Engelska Watkiss har byggt en online sadelhäft och trekniv till Ricohs flaggskepp – 135-sidors maskinen ProC 9210. Under tre år har Watkiss arbetat med att få fram den här maskinen, som är beräknad att hålla åtminstone två generationer laserskrivare. Så när skrivaren efter fyra-fem år pensioneras, så kopplas en ny maskin till Watkiss.

Publicerat av: 

Säljer för 300 miljoner om året – men har inga egna direktkunder

På väg hem från Norge kom Patrik Sjölin på det nya namnet Addbrand. Han stannade bilen, googlade och saken var klar. Namnet Kuvertteamet gick i graven och ersattes i höstas av ett namn som tål att växa med och som fungerar i alla nordiska länder.

Publicerat av: 

Världslanseringen kom på mässan

Canon släpper en ny serie flatbäddsskrivare för rigida material. Det handlar om Océ Arizona 1300 där man första gången valt att köra på led-härdningsteknik för att ytterligare öka produktiviteten. Besökarna på Sign&Print Scandinavia blir först i världen att se maskinen demonstreras live.

Publicerat av: