Grafisk lärobok – nu med Clickable Paper

PUBLICERAD: 29 juni 2018
UPPDATERAD: 29 juni
Clickable Paper från Ricoh ger läsaren möjlighet att få ytterligare information med digitalt innehåll.

Introduction to Graphic Communication släpps i en ny uppdaterad utgåva – denna gång med Ricohs Clickable Paper.

– Boken täcker in de flesta ämnen inom grafisk kommunikation – från äldre tekniker med mycket spännande historia till färghantering och olika tryckprocesser, säger Erik Barö på Ricoh.

Läroboken Introduction to Graphic Communication av Harvey Levenson och John Parsons.

Introduction to Graphic Communication som boken heter, är som titeln beskriver en introduktion till grafisk kommunikation. Läroboken släpptes första gången 2007 men kommer nu i en reviderad upplaga med uppdaterad och nyttig information i relation till dagens grafiska behov, trender, tekniker och utveckling. Den nya utgåvan innehar Ricohs Clickable paper som gör det möjligt att koppla ihop ytterligare digitala format som video och annan webbaserad information till en trycksak, med hjälp av exempelvis en smart telefon. Erik Barö, produktchef på Ricoh i Norge:

– Boken täcker in de flesta ämnen inom grafisk kommunikation – från äldre tekniker med mycket spännande historia till färghantering och olika tryckprocesser.

Erik Barö, produktchef på Ricoh i Norge.

Erik Barö säger att det finns flera böcker idag med Ricohs Clickable papper. Men detta är första gången där det interaktiva papperet använts till ett utbildningsändamål och genomgående i hela konceptet. Ricoh planerar att demonstrera boken för besökarna på Sign, Print & Pack-mässan i Norge, 19-20 september.

– Videorna som ingår i boken är inte länkade till YouTube. De finns istället på en gratis säker videolärande portal som heter Viddler. Denna lägger till avancerade interaktiva funktioner till videon som intern navigering, frågeställningar och kopplingar till annat relaterat innehåll. Författarna till boken är kända personer inom tryck-och grafiska ämnen där Frank Romano bidrar till flera videor, så att läsare och användare av boken får en grundlig inblick i en kanske lite oöverskådlig bransch.

Boken som är på engelska är avsedd för studenter på gymnasie- och yrkesförberedande nivå inom grafisk kommunikation med fokus på utskrifter. Den är också tänkt att fungera som ett verktyg i internutbildningar, för designers, trycksaksköpare, tryckerier eller andra yrkesverksamma som bättre vill förstå den komplexa värdekedjan. Författarna bakom Introduction to Graphic Communication är Harvey Levenson, professor vid universitet Cal poly i Kalifornien, och Seybolds tidigare redaktör John Parsons.

Så fungerar Ricoh Clickable Paper:

 

Läs vidare

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Canon inför Drupa: ”Nu kommer ju allt!”

Canon presenterar teknik- och affärsinnovationer på Drupa och har en lång rad nya skrivare att visa upp.
Matteus-Celinski

Swissqprint visar hela produktlinjen

Mycket vatten har flutit under broarna sedan Drupa arrangerades senast för åtta år sedan. Swissqprint, som har sitt huvudkontor vid Rhens västra sida i Schweiz, kommer på årets mässa att visa de innovationer som utvecklats under de åren.
swissqprint-fespa

Plockmatic firar jämnt med all time high

I år är det 50 år sedan Plockmatic startades. Sedan dess har företag växt till en stor global spelare inom dokumenthantering med en bred produktportfölj. Sign&Print har intervjuat vd:n Jan Marstorp om den resan och vägen framåt.
Plockmatic kollage

Senaste nytt

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)