Grafisk lärobok – nu med Clickable Paper

Clickable Paper från Ricoh ger läsaren möjlighet att få ytterligare information med digitalt innehåll.

Introduction to Graphic Communication släpps i en ny uppdaterad utgåva – denna gång med Ricohs Clickable Paper.

– Boken täcker in de flesta ämnen inom grafisk kommunikation – från äldre tekniker med mycket spännande historia till färghantering och olika tryckprocesser, säger Erik Barö på Ricoh.

Läroboken Introduction to Graphic Communication av Harvey Levenson och John Parsons.

Introduction to Graphic Communication som boken heter, är som titeln beskriver en introduktion till grafisk kommunikation. Läroboken släpptes första gången 2007 men kommer nu i en reviderad upplaga med uppdaterad och nyttig information i relation till dagens grafiska behov, trender, tekniker och utveckling. Den nya utgåvan innehar Ricohs Clickable paper som gör det möjligt att koppla ihop ytterligare digitala format som video och annan webbaserad information till en trycksak, med hjälp av exempelvis en smart telefon. Erik Barö, produktchef på Ricoh i Norge:

– Boken täcker in de flesta ämnen inom grafisk kommunikation – från äldre tekniker med mycket spännande historia till färghantering och olika tryckprocesser.

Erik Barö, produktchef på Ricoh i Norge.

Erik Barö säger att det finns flera böcker idag med Ricohs Clickable papper. Men detta är första gången där det interaktiva papperet använts till ett utbildningsändamål och genomgående i hela konceptet. Ricoh planerar att demonstrera boken för besökarna på Sign, Print & Pack-mässan i Norge, 19-20 september.

– Videorna som ingår i boken är inte länkade till YouTube. De finns istället på en gratis säker videolärande portal som heter Viddler. Denna lägger till avancerade interaktiva funktioner till videon som intern navigering, frågeställningar och kopplingar till annat relaterat innehåll. Författarna till boken är kända personer inom tryck-och grafiska ämnen där Frank Romano bidrar till flera videor, så att läsare och användare av boken får en grundlig inblick i en kanske lite oöverskådlig bransch.

Boken som är på engelska är avsedd för studenter på gymnasie- och yrkesförberedande nivå inom grafisk kommunikation med fokus på utskrifter. Den är också tänkt att fungera som ett verktyg i internutbildningar, för designers, trycksaksköpare, tryckerier eller andra yrkesverksamma som bättre vill förstå den komplexa värdekedjan. Författarna bakom Introduction to Graphic Communication är Harvey Levenson, professor vid universitet Cal poly i Kalifornien, och Seybolds tidigare redaktör John Parsons.

Så fungerar Ricoh Clickable Paper:

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Bokens förvandling genom hållbar innovation

Hållbarhet blir allt viktigare för alla aktörer i bokbranschen. Med det ökade fokuset på hållbarhet handlar årets Canon Future Book Forum den 2 december om att främja hållbar innovation i alla delar av förlagsbranschen – från hur böcker produceras, distribueras och är tillgängliga, till deras avtryck i vår vardag.

Publicerat av: 

Från glada gubbar till e-handel

System för att på riktigt kunna e-handla med trycksaker. Och då även komplexa former av förpackning. Det är vad det tyska företaget Cloudlab ägnar sig år. Detta snabbt växande företag – från 50 anställda i våras till 75 nu – används av de tyska nättryckerierna, samt tryckerier runt om i världen och sedan en tid tillbaka också på flera platser i Skandinavien.

Publicerat av: 

De demonstrerar komplett förpackningsflöde

Etiketter och förpackningar är två tillväxtområden inom den grafiska branschen. Konica Minolta har sammanställt några förslag på hur tryckerier kan ta del av den positiva utvecklingen, inte bara med en digital etikettskrivare, utan en komplett lösning för att producera etiketter och förpackningar i korta serier.

Publicerat av: