Grafisk lärobok – nu med Clickable Paper

PUBLICERAD: 29 juni 2018
UPPDATERAD: 29 juni
Clickable Paper från Ricoh ger läsaren möjlighet att få ytterligare information med digitalt innehåll.

Introduction to Graphic Communication släpps i en ny uppdaterad utgåva – denna gång med Ricohs Clickable Paper.

– Boken täcker in de flesta ämnen inom grafisk kommunikation – från äldre tekniker med mycket spännande historia till färghantering och olika tryckprocesser, säger Erik Barö på Ricoh.

Läroboken Introduction to Graphic Communication av Harvey Levenson och John Parsons.

Introduction to Graphic Communication som boken heter, är som titeln beskriver en introduktion till grafisk kommunikation. Läroboken släpptes första gången 2007 men kommer nu i en reviderad upplaga med uppdaterad och nyttig information i relation till dagens grafiska behov, trender, tekniker och utveckling. Den nya utgåvan innehar Ricohs Clickable paper som gör det möjligt att koppla ihop ytterligare digitala format som video och annan webbaserad information till en trycksak, med hjälp av exempelvis en smart telefon. Erik Barö, produktchef på Ricoh i Norge:

– Boken täcker in de flesta ämnen inom grafisk kommunikation – från äldre tekniker med mycket spännande historia till färghantering och olika tryckprocesser.

Erik Barö, produktchef på Ricoh i Norge.

Erik Barö säger att det finns flera böcker idag med Ricohs Clickable papper. Men detta är första gången där det interaktiva papperet använts till ett utbildningsändamål och genomgående i hela konceptet. Ricoh planerar att demonstrera boken för besökarna på Sign, Print & Pack-mässan i Norge, 19-20 september.

– Videorna som ingår i boken är inte länkade till YouTube. De finns istället på en gratis säker videolärande portal som heter Viddler. Denna lägger till avancerade interaktiva funktioner till videon som intern navigering, frågeställningar och kopplingar till annat relaterat innehåll. Författarna till boken är kända personer inom tryck-och grafiska ämnen där Frank Romano bidrar till flera videor, så att läsare och användare av boken får en grundlig inblick i en kanske lite oöverskådlig bransch.

Boken som är på engelska är avsedd för studenter på gymnasie- och yrkesförberedande nivå inom grafisk kommunikation med fokus på utskrifter. Den är också tänkt att fungera som ett verktyg i internutbildningar, för designers, trycksaksköpare, tryckerier eller andra yrkesverksamma som bättre vill förstå den komplexa värdekedjan. Författarna bakom Introduction to Graphic Communication är Harvey Levenson, professor vid universitet Cal poly i Kalifornien, och Seybolds tidigare redaktör John Parsons.

Så fungerar Ricoh Clickable Paper:

 

Läs vidare

Tildetryck flyttar till häststall med ny digitalpress

Tildetryck har lämnat Arvika för byn ”Byn”. Till ladan på landet har Veronica Borg inte bara tagit med sig sin nästan 200 år gamla tryckpress utan även en ny digitalpress.
Tildetryck1

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1

Antalis förvärvar Xerox pappersverksamhet i EMEA-regionen

– Det är viktigt för oss att behålla starka positioner på våra marknader och förbättra lönsamheten för vår kontorspappersverksamhet, säger Hervé Poncin, vd för Antalis.
FotoJet---2024-10-02T132714.194

Matt revolution: Ny UV-inkjetteknologi för etiketter

Heidelbergs dotterbolag presenterar forskningsgenombrott: Matta etiketter trots UV-inkjetteknik.
MatteJet_01

Senaste nytt

Tildetryck flyttar till häststall med ny digitalpress

Tildetryck har lämnat Arvika för byn ”Byn”. Till ladan på landet har Veronica Borg inte bara tagit med sig sin nästan 200 år gamla tryckpress utan även en ny digitalpress.
Tildetryck1

Xerox och Taktiful pushar gränserna för digital förädling

AI-teknologi för förädling i kombination med Xerox digitaltryck.
FotoJet---2024-10-03T093551.711

Dina tonerkassetter från Fujifilm kan redan ha varit använda

Fujifilm har etablerat ett cirkulärt tillverkningscenter i Nederländerna för att främja resurscirkulation.
DSC0417

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1