Bläcket som tål 1000 graders värme

Bläcket är anpassat för Leibingers skrivare JET3up PI.

Visserligen har det varit en väldigt varm sommar, men behöver vi verkligen bläck som tål 1 000 grader? Ja, menar den tyska tillverkaren Leibinger.

Röd het flytande lava vid ett vulkanutbrott har en temperatur på mellan 700 och 1 200 grader när den kastas eller flyter upp ur jordens inre. Endast ett fåtal bläcktyper klarar sådana extrema temperaturer. Det är med detta åtanke som märkningsföretaget Paul Leibinger lanserar ett pigmentbaserat bläck på marknaden, som trots att det upphettas till så mycket som 1 000 grader Celsius ändå levererar ett klart typsnitt.

Bläcket är framtaget för Leibingers egen skrivare JET3up PI. Denna CIJ-skrivare markerar produkterna utan att beröra dem. Skrivaren används för att märka produkter med till exempel serienummer, produktnummer och annan information. Maskinen kan skriva ut på såväl keramik, metall som glas. Glödlampor och halogenlampor är exempel på produkter som kan bli väldigt varma, samtidigt som det är viktigt att de har tryckt information på sig.

 

Publicerat av: 

Dela artikeln

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Skapar dokument – från rådata till godkänt korrektur

EBI erbjuder lösningar med målet att effektivisera grafisk produktion. Nu lägger de in en högre växel för att automatisera trycksaksproduktioner och förenkla för företag att skapa produktionsklara dokument, hela vägen från kundens datakälla till godkänt korrektur. En intäktskälla som den grafiska branschen har missat, menar Adim Lundin på EBI.

Publicerat av: 

Världspremiär för Ricoh och Watkiss

Engelska Watkiss har byggt en online sadelhäft och trekniv till Ricohs flaggskepp – 135-sidors maskinen ProC 9210. Under tre år har Watkiss arbetat med att få fram den här maskinen, som är beräknad att hålla åtminstone två generationer laserskrivare. Så när skrivaren efter fyra-fem år pensioneras, så kopplas en ny maskin till Watkiss.

Publicerat av: 

Säljer för 300 miljoner om året – men har inga egna direktkunder

På väg hem från Norge kom Patrik Sjölin på det nya namnet Addbrand. Han stannade bilen, googlade och saken var klar. Namnet Kuvertteamet gick i graven och ersattes i höstas av ett namn som tål att växa med och som fungerar i alla nordiska länder.

Publicerat av: