Nyrekryterar inom visuell kommunikation

PUBLICERAD: 15 augusti 2018
UPPDATERAD: 15 augusti
Beckmans designhögskola får en ny lektor vid programmet Visuell kommunikation – den internationellt verksamma formgivaren João Doria. Foto: Elen Sonja Klouman och Kajsa Bruskeland

Beckmans designhögskola stuvar om med nyrekryteringar på programmet Visuell kommunikation.

Internationellt verksamma grafiska formgivaren João Doria blir ny lektor vid programmet Visuell kommunikation på Beckmans designhögskola. Han har en masterexamen i grafisk design från Yale University School of Art och har undervisat på ett flertal design- och konstskolor samt deltagit i utställningar i länder som Brasilien, Frankrike, Tyskland, Norge och USA. Ett fantastiskt tillskott för Beckmans och programmet Visuell kommunikation, säger Samira Bouabana, programansvarig för Visuell kommunikation i ett pressmeddelande.

–João har ett kritiskt och positivt perspektiv på ämnesområdet och dess möjligheter att utvecklas. Hans kunskap om internationell visuell kommunikation är stor och kommer att bidra till programmets ambition att vidga studenternas perspektiv på samtida uttryck

Jonas Johansson har rekryterats till tjänsten som adjunkt på programmet Visuell kommunikation. Foto: Isak de Jong

Jonas Johansson har rekryterats till tjänsten som adjunkt på programmet. Han är enligt Beckmans en designer med djup kunskap om samtidens tekniska möjligheter inom visuell kommunikation. Jonas Johanssons fokus blir just att undervisa och handleda inom design med teknik som utgångspunkt — från digital anpassning av form och produktutveckling till interaktiva installationer.  Jonas Johansson är utbildad vid Linköpings Tekniska Högskola samt Hyper Island och har arbetat som designer och utvecklare i Tokyo, Montreal, London och Stockholm.

–Med Jonas Johansson som adjunkt på Visuell kommunikation har programmet höjt skolans tekniska kompetens. Jonas stora entusiasm för och kunskap om tekniska möjligheter inom visuell kommunikation är en enorm tillgång för våra studenter och deras möjligheter att utveckla samtidens uttryckssätt inom vårt ämnesområde, säger Samira Bouabana.

 

Läs vidare

Axfood använder AI som AD i kampanj

Verktyget är utvecklat utifrån Axfoods tidigare experimenterande med AI och har på så vis lärt in vad företaget och dess varumärken står för, både när det gäller produkter och designspråk. 
g44

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1

Canon skördar frukterna av lyckat Drupa

Canon har anordnat ”post Drupa-event” i Stockholm, Göteborg och Malmö för att ge sina kunder som inte var på plats en chans att se de viktigaste nyheterna de visade på mässan. Företaget gjorde en bra mässa men vilken maskin drog egentligen till sig mest intresse bland de svenska kunderna?
_MG_2113

Snabba beslut och starka relationer bygger Tryckcentrum

Nätverksbyggande, en gnutta tur och modet att fatta många beslut. Det är några av ingredienserna som fått Tryckcentrum i Blekinge att på bara tolv år närma sig 50 miljoner i omsättning. När Sign&Print kommer på besök pågår tryckeriets nätverksdag med 420 besökare, 173 företag och 33 utställare.
DSC_7132

Senaste nytt

Gop lanserar nytt återvinningskoncept

Materialleverantören Gop har inlett samarbete med flera skandinaviska återvinningspartners och presenterar nu konceptet go Circular. Det innebär att kunderna kan returnera de flesta plastbaserade material för återvinning. 
go-circular-rasmus-martin-pressbild

PWA:s förändringsvåg: "Det ska inte vara stiltje i en förening"

Projektledaren Maria Olsson om: ✔ En mässa per år från 2026 ✔ Utbyggt showroom ✔ Tillströmning av ny typ av medlemmar ✔ Namnbytet
Maria-pwa-beskuren

Reducera manuella steg i arkbaserad bokproduktion

För närvarande finns det många manuella steg i arkbaserad bokproduktion. Det vill Müller Martini förändra med den nya Starbook Sheetfolder från systerbolaget Hunkeler.
hunkeler-starbook

Signcomchef ansluter till Signcore

– Jag tycker kanske att vår största leverantör Mimaki inte fått det genomslag på maskinsidan som varumärket förtjänar, säger Mattias Söderberg, som rekryterats till återförsäljaren Signcore.
DSC_4560