Arkitektkopia nominerade till Publishingpriset

PUBLICERAD: 24 augusti 2018
UPPDATERAD: 24 augusti

Tryckerikedjan Arkitektkopia har chans att kamma hem en av kategorierna i Publishingpriset 2018 för sin webbplats som ska inspirera och öka förståelsen kring möjligheterna med tryckt kommunikation.

Arkitektkopia byggde om sin webbplats i våras i samarbete med webbyrån Awave. Resultatet – en webbplats där innovativ design möter funktion utan att tumma på användarvänligheten, skriver tryckerikedjan i ett pressmeddelande. Sajten arkitektkopia.se är nu nominerad till Publishingpriset 2018 i kategorin ”Markandsföringssajter kommunikationsbranschen” där de får tampas med bland annat Bravissimo Agency, Lillasyster, Profoto, Svenska Fotografers Förbund och Wonderfour.

Skärmdump från webbplatsen arkitektkopia.se som nominerats till Publishingpriset 2018.

Fredrik Sinander, digital brand manager på Arkitektkopia, säger att webbplatsens primära syfte är att generera leads, inspirera och öka förståelsen kring möjligheterna med tryckt kommunikation.

– Tillsammans med Arkitektkopias Akademi ska den belysa hur tryckt kommunikation i kombination med digital kan skapa mervärde och unika budskap som konverterar bättre och tränger igenom det digitala bruset.

Webbplatsen har också möblerats om för att förenkla vokabulären inom tryckvärlden mellan tryckeriet och köparen.

– Kärt barn har många namn, men det innebär också att man riskerar att prata om varandra. Det vi kallar för broschyrer kan även kallas för kataloger eller magasin. Vår specialanpassade sökfunktion har en synonymbank som hjälper kunderna att hitta rätt bland produkterna. Söker man exempelvis på katalog eller magasin så föreslår sökfunktionen produktsidan för just broschyrer.

Den årliga jurybedömda tävlingen startade 1990 och har genom åren utökats med flertalet kategorier för filmer, webbplatser, tidningar, tidskrifter, böcker och andra trycksaker – på svenska eller engelska.

Läs vidare

Marabu stöttade sina leverantörer under Fespa

Marabu hade ingen egen monter på årets Fespa-mässa men fanns på plats för att bistå sina leverantörer. Sign&Print följde med Victor Bildsten, digital säljchef på Marabu Scandinavia, på en rundtur i montrarna.
Vanguard 1

Mässpremiär på Drupa för Zünds Q-Line

Den schweiziska skärbordstillverkaren Zünd ställer ut under mottot ”Performance across the board” och tar med sig Q-Line som lanserades förra våren och nu visas på en mässa för första gången.
Zund 2

Explosivt bidrag vinner Print Power Awards

Designstudenten Isabella Wretman i Stockholm vinner årets Print Power Awards. Årets tema var yttrandefrihet och 22-åringens bidrag "Sprängkraft" föll juryn i smaken. 
isabella1

Canon blickar mot nya marknader

Det är ett Canon i toppform som, med sin 4 800 kvadratmeter stora monter på Drupa, visar varför de är ledande inom flera teknologier.
Drupa_Canon

Senaste nytt

De närmar sig 50 miljoner i omsättning – Inleder utbyggnad

Nilssons Tryckeri närmar sig drömgränsen 50 miljoner kronor i omsättning. Företaget har flyttat sitt nya varumärke Jako till Skåne och håller nu på att bygga ut lokalerna.
nilssons-1

Marabu stöttade sina leverantörer under Fespa

Marabu hade ingen egen monter på årets Fespa-mässa men fanns på plats för att bistå sina leverantörer. Sign&Print följde med Victor Bildsten, digital säljchef på Marabu Scandinavia, på en rundtur i montrarna.
Vanguard 1

Epson lanserar storformatsskrivare för fotoutskrifter

Epson lanserar en ny storformatskrivare för de professionella fotografi-, konst- och affischmarknaderna.
Epson_P20500Series

Fujifilm visar sin förstärkta B2-uppsättning på Drupa

Tillsammans med en stor del av Fujifilms omfattande sortiment kommer ett par nya B2-skrivare att visas upp i Fujifilms monter på Drupa, som inte är mindre än 2 420 m2 stor, vilket motsvarar ungefär tre handbollsplaner.
drupa24_fujifilm