Fullt fokus på framtidens förpackningar

Marie Wollbeck, kreativ chef och partner på BAS tillsammans med Torbjörn Nordkvist, ansvarig för strategi.

En förpackning som avgör om ölen är kall eller varm? Eller om maten fortfarande är ätbar? Innovationsbyrån BAS satte fokus på framtidens trender inom förpackningsdesign och produktion under Media Evolutions frukostseminarium.

Under fredagsmorgonen samlades ett femtiotal personer på Media Evolution City i Malmö för att delta i höstens första frukostseminarium. Temat för morgonen var förpackningsmöjligheter inom framtidens detaljhandelslandskap och på talarlistan stod innovation- och identitetsbyrån BAS.

Annika Rabe, BAS specialist inom detaljhandel och kundansvarig, var också på plats och talade.

Föreläsningen inleddes med fokus på fördelar och nackdelar med den växande e-handeln, och vad detta kommer betyda för detaljhandeln och förpackningstillverkare. Enligt BAS kommer den största utmaningen ligga i logistiken och spårbarheten när allt fler förpackningar skickas. Fördelarna är däremot möjligheten att kunna skapa personaliserade förpackningar, som sticker ut från de som finns i dagens fysiska butiker.

– 2018 var det första året som e-handeln dominerade inom detaljhandeln, säger Torbjörn Nordkvist, ansvarig för strategiska frågor på BAS.

Byrån nämnde även ett flertal trender som kommer att synas bland förpackningsdesigners och tillverkare i framtiden. Likt tidigare gäller en fortsatt utveckling av biomaterial och “själv-förstörande” förpackningar. En annan framtidsutsikt är förpackningar som i realtid kan ge information om innehållet. Till exempel en förpackning som ändrar färg efter innehållets status. Är ölen kall eller varm? Kan man fortfarande äta grönsakerna i förpackningen? Genom tekniska framsteg kan detta bli vardagsmat inom framtidens livsmedelsförpackningar.

Bryter normer och vinn mark

Normbrytande design kan vara framtidens sätt att synas, enligt BAS. Bild: Häagen-Dazs.

Ett sätt att nå ut på är även genom att bryta normer vad gäller produkter- och att lyfta detta i sin design. I Japan har glasstillverkarn Häagen-Dazs  lyft fram grönsaksglass som ett nytt sätt att uppleva grönsaker på. Något som också visat sig bli vanligare är ett ökat fokus på helhetsupplevelsen inom detaljhandeln, bland annat genom en ökad användning av VR, Virtual Reality.

Seminariumet avslutades med designinspiration från några av byråns senaste stora projekt. De har bland annat varit med och omformat Ikea Foods livsmedelsförpackningar, Kicks kosmetikaförpackningar, Alcros färghinkar och Garants design av lågpris- och ekologiska livsmedelsförpackningar.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *