Flexibelt tryck gör kartongen säljande

PUBLICERAD: 26 augusti 2018
UPPDATERAD: 26 augusti

 

Kartongbolagets ägare Joakim Johansson.

Sedan Kartongbolaget som första kund i Skandinavien införskaffade digitalpressen HP Indigo 30 000 är inget längre sig likt. Men trots att kunderna allt oftare skriker efter variabelt tryck så är kunskapen om digitaltryckets möjligheter fortfarande låg.
– Vi måste bli ännu bättre på att inspirera våra kunder, säger vd:n Joakim Johansson.

 

Kartongbolagets ägare Joakim Johansson är tredje generationens kartongkonverterare. Nästa år firar företaget 75-års jubileum, och än idag köps kartongark in från pappersbruken för att sedan förvandlas till olika säljande förpackningar i Allerum utanför Helsingborg. Traditionell offset har varit grundbulten i företagets historia och i hjärtat av produktionen står en Heidelberg-press. Men på senare år har digitaltrycket seglat upp som ett effektivt komplement. Det var kundernas efterfrågan som fick företaget att investera i HP Indigo 30 000 för närmare tre år sedan. En milstolpe i Kartongbolagets historia.
– Tveklöst bolagets största investering någonsin, säger Joakim Johansson och utvecklar:
– Vi fick så mycket förfrågningar från våra kunder på små serier, individualiserade serier, begränsade upplagor, säsongsserier och så vidare. Då föddes tanken på utrustning som motsvarar kundernas förväntningar.
– Vi blev därmed Skandinaviens första kund som köpte en HP Indigo 30 000. Det är digitaltryckpressarnas Rolls Royce.
Han betraktar digitalpressen som ett fantastiskt komplement till den existerande affärsidén där uppemot 3 000 ordrar går igenom produktionen varje år. Kartongbolaget startar vanligtvis inte sina tryckpressar för att trycka en upplaga med miljontals förpackningar.
– Så fort vi blockar produktionen med ett stort uppdrag så blockar vi vår flexibilitet.
Snarare förhåller de sig oftast till små unika serier.
– Vi brukar säga att vi inte är inriktade på nisch eller bransch. Alltså inte bara parfym, livsmedel läkemedel eller liknande. Vi gör alla typer av förpackningar och det styrs istället mer av upplagan.

Operatören Björn Lindell vid digitalpressen HP Indigo 30 000.

Cirka 80 procent av tryckuppdragen körs i offset och resterande körs på digitaltrycksmaskinen. Joakim Johansson säger att kunden oftast inte specificerar om de ska ha offset- eller digitaltryck. De refererar enbart till vilken upplaga och formgivning de önskar. Utifrån detta väljer Kartongbolaget vilken teknik som ska användas. Värdet på en förpackning utifrån traditionell offset är styckprismässigt lägre än digitaltrycket.
– Vi kör allt från 500 till 500 000 exemplar. Men vi har kunder som köper miljonupplagor också, påpekar han och fortsätter:
– Den stora skillnaden är att allting omställningsmässigt går så mycket snabbare i digitalpressen. I HP:n är det kortare serier, mer personaliserade förpackningar och oftast fler effekter och präglingar som gäller.

Att byta jobben i offsetpressen tar lika lång tid oavsett om det ska tryckas 500 eller 500 000 exemplar. Maskinen ska stoppas, alla makulaturark ska köras, det ska hämtas och sättas i tryckplåtar samt göras en färgpassning. Det kan ta uppemot en timme, förklarar Johansson och återgår till att berätta hur digitaltrycket förenklat produktionen.
– Det är mycket lättare för oss att tacka ja till de flesta jobb om de så bara ska ha tio kartonger tryckta. Rent produktionsmässigt kan vi ta emot fler jobb nu.

En hudvårdsserie från en viss känd fotbollspelare..

Till HP-pressen använder de programvaran Mosaic som gör det möjligt att få unika mönster, numreringar, färger eller texter på förpackningarna oavsett storleken på upplagorna.
– Den är så blixtsnabb och superflexibel. Kör du 1 000 ark så kan du köra 1000 olika tryck. Du kan stoppa mitt i produktionen och byta jobb. Du behöver inga tryckplåtar eller inställningsark. I förlängningen kommer vi erbjuda kunder att själva gå in och designa sina förpackningar och sedan godkänna trycket själv. Maximal flexibilitet, eller hur!

 

Stansaren Andreas Engström justerar och skruvar på stansmallen.

Kartongbolaget ser att varumärkesägarna blickar allt mer emot personaliserade tryckta förpackningar. Trenden går mot ännu mer säsongsanpassade förpackningar och snabba kampanjer. En kund som har ett halvt parti liggande kvar på lagret kan idag enkelt rikta om och lansera samma produkt fast i en ny förpackning med ett nytt tryck. Joakim Johansson tar ett exempel med ett större företag som ska arrangera ett kundevent med 5 000 förpackningar – alla med olika namn på. Något som var närmast omöjligt förr men som inte är några problem alls att lösa med digitaltryckets hjälp.
– Vi märker att de stora varumärkesägarna inte bara vill producera miljontals förpackningar som ser likadana ut. Det individualiserade trycket, det är det alla pratar om just nu på etikett, civiltryck och förpackning. Vi vill ju naturligtvis som kartongproducent erbjuda dem det här tjänsten också, vilket var omöjligt förr.

Henrik Horvath packar ner kartonger som kommer ut från falsmaskinen.

Inom Kartongbolagets område i Allerum finns några mindre och några större byggnader som ligger placerade utan någon egentlig symmetri. Det är nästan svårt att tro att allt tillhör ett och samma företag. Men i slutet av året är flytten planerad.
– Vi har ett så stort flöde av olika jobb och vi kan inte växa mer här. Det bågnar med inkommande gods, och även i själva produktionen i sig.
Flyttlasset med de 26 anställda går mot Långeberga i Helsingborg vid årskiftet. Där vi har köpt 3 600 produktionsanpassade kvadratmeter. I dag har vi knappt 2 000 kvadratmeter.
Planen är att skapa en smartare produktion. Tryckpressarna tillsammans bredvid varandra sedan vidare till stansmaskinerna, limmaskinerna folie- och fönstermaskinerna, för att sedan nå fram till utlastningen.
– Vi kommer få ett helt annat flöde, bli ännu snabbare mot kund och ännu effektivare. Det kommer vara en enorm skillnad. Även för många av de anställda kommer det vara annorlunda att få jobba och verka i en miljö som inte är en stor logistikutmaning. För det har det varit, en stor logistikutmaning.

Förpackningsdesignern Jessica Bergman skär ut morgondagens förpackningar.

Joakim Johansson framhåller expertisen som finns i huset genom hela värdekedjan. Kartongbolaget har tre konstruktörer som enbart formger nya förpackningar. Två medarbetare jobbar med material till förpackningarna för att möta kunden kring vad som är möjligt att producera, hur väl materialet fungerar ihop med produkten, och vilken känsla förpackningen ska utstråla till kund – retro, återvunnet eller finare material.
– Vi tar dig genom hela projektet så att det om två tre månader finns förpackningar som återspeglar det du vill att din produkt ska återspegla gentemot kund. Förr sa man one-stop-shopping. Och vi är verkligen det. Vi kan hjälpa till med alla delar inklusive alla kreativa processer och frakt.
– Vi har en rätt kraftig ökning av inkommande kunder, säger han men vill inte förtydliga för läsarna, eller rättare sagt konkurrenterna, vad det betyder.
Mer finns att göra för att öka kunskapen om vad som är möjligt att göra i digitaltrycket. Det gäller såväl stora som små varumärkesägare.
– Vi måste bli ännu bättre på att inspirera våra kunder till att förstå det som vi håller på med. Vi tror att de vet, men det gör de inte. Vi måste bli bättre på att berätta för alla våra kunder vad vi kan erbjuda.
– Ni måste informera, inspirera och berätta vad ni kan göra, säger kunderna. Där kan vi bli bättre.

Peter Hauggaard, marknads- och försäljningsansvarig på Kartongbolaget.

Tillbaka till förpackningstrenderna. Joakim Johansson nämner förpackningar från certifierad skogsråvara med märkningen FSC. Kartongbolaget har själva en FSC-certifiering för sin produktion. En annan trend de ser är att varumärkesägarna överger plast runt produkten till förmån för kartong eller andra material. Kortare variabeltryckta serier, mer effekter och budskap som styrs efter årstider, högtider med mera är också ett faktum i dag:
– Den traditionella fyrkantiga och otryckta förpackningen är nästan död. Man vill skicka ett budskap och man vill ha fler effekter på sin förpackning.
Jag tror att den tydligaste trenden är att förpackningen inte bara skyddar längre. Den säljer, säger Joakim Johansson.

 

 

Läs vidare

Axfood använder AI som AD i kampanj

Verktyget är utvecklat utifrån Axfoods tidigare experimenterande med AI och har på så vis lärt in vad företaget och dess varumärken står för, både när det gäller produkter och designspråk. 
g44

Tilde Tryck flyttar till häststall med ny digitalpress

Tilde Tryck har lämnat Arvika för byn ”Byn”. Till ladan på landet har Veronica Borg inte bara tagit med sig sin nästan 200 år gamla tryckpress utan även en ny digitalpress.
Tildetryck1

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1

Fujifilms Tommy Segelberg får nytt internationellt toppjobb

– Det är kul att Fujifilm visar att man kan växa inom bolaget, säger Tommy Segelberg till Sign&Print.
Tommy_Segelberg

Senaste nytt

Gop lanserar nytt återvinningskoncept

Materialleverantören Gop har inlett samarbete med flera skandinaviska återvinningspartners och presenterar nu konceptet go Circular. Det innebär att kunderna kan returnera de flesta plastbaserade material för återvinning. 
go-circular-rasmus-martin-pressbild

PWA:s förändringsvåg: "Det ska inte vara stiltje i en förening"

Projektledaren Maria Olsson om: ✔ En mässa per år från 2026 ✔ Utbyggt showroom ✔ Tillströmning av ny typ av medlemmar ✔ Namnbytet
Maria-pwa-beskuren

Reducera manuella steg i arkbaserad bokproduktion

För närvarande finns det många manuella steg i arkbaserad bokproduktion. Det vill Müller Martini förändra med den nya Starbook Sheetfolder från systerbolaget Hunkeler.
hunkeler-starbook

Signcomchef ansluter till Signcore

– Jag tycker kanske att vår största leverantör Mimaki inte fått det genomslag på maskinsidan som varumärket förtjänar, säger Mattias Söderberg, som rekryterats till återförsäljaren Signcore.
DSC_4560