Ny inspiration med ny produktchef

Canons produktchef Tomas Lagerberg (till vänster) gillar att vara spindeln i nätet.

När Canon sökte ny produktchef för Industrial & Production Solutions, bestämde de sig för en person som både har erfarenhet av entreprenörskap och att driva företag. Det blev Tomas Lagerberg som dessutom har ett väldigt nära förhållande till Canons videokameror.

– Jag tycker om produktchefsjobbet för att du är med i allt – högt som lågt. Du är spindel i nätet. Jag trivs med det, säger Tomas Lagerberg, som de senaste åren arbetat som filmmakare, men innan dess har över 20 års erfarenhet från IT-branschen.

Tomas Lagerberg konstaterar att det här är ett klassiskt produktchefsjobb, där han har ett finger och ett öra med i allt. Han ansvarar för alla professionella produkter, såsom ImagePRESS, Colorado, imagePROGRAF och Arizona samt efterbehandling med produkter från samarbetspartners som Plockmatic, Hunkeler, SDD och Fotoba. Till det kommer hela portföljen av mjukvaror för professional print, med produkter som Canons egna PRISMA Workflow solutions och stora delar av EFI:s Fierysortiment.

 

– Att börja hos Canon har varit som att komma hem. Jag har ju varit i en annan del av branschen men känner att det är här som produktchef jag vill vara.

 

Vad tar du med dig från It och från fyra år som frilansfilmare?

– Det skadar inte om man har en sådan bakgrund. Jag tror att jag tänker utanför boxen. Man kan säga att mina senare års erfarenhet gjort att jag nu inte kommer närmast från branschen – även om min bakgrund är därifrån. Exempelvis har jag har tidigare sålt fotosättare, jobbat med rippar och varit egen företagare, så jag har lätt för att identifiera mig med Canons professionella kunder och jag vet hur det är att driva eget. Med mig i bagaget har jag också erfarenhet av att förhandla med stora företag så jag räknar med att vara ett stöd inom allmän affärsutveckling.

– Men med mig har jag också en erfarenhet av att förhandla med stora företag och det har man nytta av när man som litet företag ska ha svar. Så jag räknar med att vara ett stöd inom allmän affärsutveckling och med erfarenhet av att vara kund till de stora bolagen.

– Vi har en återförsäljarkanal som är väldigt duktig på att sälja våra stora bläckstråleskrivare för fotoutskrifter. Även den delen är jag ansvarig för.

Fotogrejorna, med tolv färger och extrem fotokvalitet, går som tåget. Det är där vi för närvarande har den största volymen i antal enheter. Så även det är spännande att hålla på med.

– Som fotograf har jag bara kört Canons pro videokameror. Och på fritiden fortsätter jag att hålla kurser på skolan där jag gått. I dag filmar jag dock mest med min systemkamera, avslutar Tomas Lagerberg.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Världspremiär för Ricoh och Watkiss

Engelska Watkiss har byggt en online sadelhäft och trekniv till Ricohs flaggskepp – 135-sidors maskinen ProC 9210. Under tre år har Watkiss arbetat med att få fram den här maskinen, som är beräknad att hålla åtminstone två generationer laserskrivare. Så när skrivaren efter fyra-fem år pensioneras, så kopplas en ny maskin till Watkiss.

Publicerat av: 

Säljer för 300 miljoner om året – men har inga egna direktkunder

På väg hem från Norge kom Patrik Sjölin på det nya namnet Addbrand. Han stannade bilen, googlade och saken var klar. Namnet Kuvertteamet gick i graven och ersattes i höstas av ett namn som tål att växa med och som fungerar i alla nordiska länder.

Publicerat av: 

Världslanseringen kom på mässan

Canon släpper en ny serie flatbäddsskrivare för rigida material. Det handlar om Océ Arizona 1300 där man första gången valt att köra på led-härdningsteknik för att ytterligare öka produktiviteten. Besökarna på Sign&Print Scandinavia blir först i världen att se maskinen demonstreras live.

Publicerat av: