Materialskivan som tar mark

Gustaf Redin, vd för Re-Board technology, ser stora möjligheter med deras pappersbaserade skivmaterial.

Re-board technology förvandlar svenska skogsråvara till robust specialkartong med en unikt räfflad kärna. Ett material som allt mer letar sig in hos tryckerierna. Och det finns en större dimension än att bara trycka platt, säger företagets vd Gustaf Redin.

 

För Norrköpingsföretaget Re-board technology handlar det inte om att sälja in sin styva specialkartong som vilket skivmaterial som helst. Användningsområdena för det papperbaserade materialet genomsyras framför allt av konstruktion och design – att göra mässmontrar och butiksinredningar, likväl som skyltar och kulisser. Stora Enso avyttrade det svenska dotterbolaget, då under namnet Stora Enso Re-Board AB, för drygt ett år sedan. In klev nya ägare med vd:n Gustaf Redin i spetsen som tror stenhårt på den patenterade nischprodukten i djungeln av olika materialskivor.

– Vi har köpt det här för att vi tror att vi kan göra det betydligt större än vad det är idag. Det är en global nischprodukt som skulle kunna bli både större och mer lönsam för våra kunder. Vi ska göra det genom att fortsätta utvecklas i premiumänden, inte kompromissa på kvaliteten. Expansion handlar framför allt om att få kakan att växa, att ersätta andra material genom att få fler varumärken att välja Re-board istället för annat.

 

Re-board technology arbetar i huvudsak med distributörer. Deras kunder är i sin tur tryckerier som i sin tur gör jobb åt större och mindre varumärkesägare. Ungefär 45 procent av skivorna går till pop up-butiker och butiks- och skyltreklam. Större delen av den andra försäljningen går till mässor och utställningar.

– En liten del går även till möbler. Sedan finns det vissa som gör lite mer exotiska projekt. Det finns de som gör begravningskistor till djur och människor, och även de som gör lite förpackningar.

I dag har företaget flera olika varianter av skivmaterialet i sin produktportfölj. Den ursprungliga skivan finns i en konstruktionsvänlig premiummodell som innehar en vit och kraftig liner som gör den smidig att lägga tryck på. En annan produkt är brandklassad och tillverkad med en tunn liner av aluminiumfolie som lämpar sig för till exempel mässor och event. Det finns också en som kommer med en brun liner.

– Vi har duktiga distributörer i de länder där vi är aktiva idag. Min ambition är att jobba med dem, och i den mån det går arbeta tillsammans med dem närmare deras slutkunder och varumärkesägare för att förklara varför det här är ett bättre alternativ. Det är en tillväxtväg.

Hur driver ni på efterfrågan hos slutkunden?

– Det bästa vi kan göra som tillverkare i det här globala nätverket är att visa upp oss, säger Gustaf Redin och droppar några av företagets senaste kundsamarbeten. Han lyfter bland annat fram tandkrämsvarumärket Colgate som använde sig av Re-board till sin kampanj i Marocko. Fossil Q, australiensisk klocktillverkare, valde även dem att göra en kampanj enbart i Re-board.

Målet är att ersätta bland annat MDF (träfiberskiva), trä och plast. Redin pekar ut flera fördelar med just Re-board:

Re-board används mycket inom sign, display och exponering.

– Jag tror det bästa vi kan göra i marknadsföringssyfte är att visa för andra varumärken att det är starka globala, nationella och lokala varumärken som använder Re-board och även förklara varför; för att det är miljövänligt, kort produktionstid, du trycker direkt på skivan, den väger lite vilket underlättar transporten. Enkel att sätta upp och ta ner, vilket ger en bra arbetsmiljö.

Affärsstrategin är att slå sig in i nya länder varje år:

– Vi ska försöka addera ett eller två länder per år i den takt vi ser att det är nyttigt och att vi hinner med. I år trycker vi på gasen i Tyskland och vi adderar alltså en marknad till då. Det är inte så viktigt om det blir en eller två utan att det är med rätt partners och kvalitet.

Gustaf Redin säger att marknaden för skogsråvara växer kraftigt strukturellt och det finns flaskhalsar i utbudet som driver upp marknadspriset. Det krävs förstås mycket mark för att kunna bygga nya massa- och pappersbruk, och du bygger inte ett nytt bruk på bara två år. Dessutom finns inte den kvalitativa skogsråvaran att tillgå på så många ställen i Nordamerika och Europa.

Produktionskapaciteten styr världsmarknadspriset, konstaterar Redin:

– Nu är priset högt – det finns stor efterfrågan på kartong och kraftpapper. Det är inte ett hot mot oss specifikt för alla handlar på samma spotmarknad. Alla konkurrenter sitter i samma båt. Dock tror jag att övergången från plast eller något annat oljebaserat kan ta lite längre tid för det kan finnas ett prisdelta som blir jobbigare att sälja in. För just nu blir råvaran till produkten dyrare. Någon ska betala för den här prishöjningen och vi försöker att jobba med effektiviseringar, säger han. I andra änden finns en megatrend i botten – att konsumenten vet att plast är dåligt och förnyelsebara material är bra. Det gör att det i dag inte finns några varumärken kvar som säger ”vi skiter i miljön”, och tack och lov för det.

Tryckerier som vill börja använda Re-board behöver i princip en flatbäddsskrivare och ett skärbord. Gustaf Redin säger att det finns gott om tryckerier i olika storlekar i dag men i ett tvärsnitt globalt så är de inte så speciellt lönsamma. Om många nöjer sig med att bara trycka på plana material riskerar marknaden att bli avgränsad. För att ett tryckeri ska bli lönsamt finns en fin affärsmöjlighet i att förstå sig på och utveckla 3d-dimensionen – att gå från att vara grafiker till strukturell designer.

– Jag tror att det är dem som kommer bli mer lönsamma, de som går ifrån att sälja saker per löpmeter till att börja sälja koncept istället. Då spelar det ingen roll att den här skivan kostar lite mer än plastskivan, för totallösningen – produktionstiden, transporten, paketeringen, uppackningen och återvinningen blir lägre.

Att sälja in ett koncept, en design eller en skapelse får ett större värde i betraktarens ögon:

– Det är lättare att ta betalt för det än att ta betalt för en kvadratmeter. Om någon tycker att den är vacker, då kommer de betala för den också. Strategiskt tror jag det finns tryckare som har en jättemöjlighet här.

– Det finns ett antal i Sverige, och flera i Europa och Australien och Japan, som verkligen har lyckats. Och några som kämpar med det. Sen finns det de som aldrig kommer att hänga på, för de vill trycka saker som är platta och då är det här materialet för dyrt.

Gustaf Redin ser även fler användningsområden för Re-board-skivorna. Ett tänkbart område är inom byggbranschen.

– Om man kan brandklassa skivan på ett ännu bättre sätt så kan man börja göra innertak och väggar. Det är klart, det säljs en hel del gipsskiva i Sverige och andra länder. Den är svintung och vem vet vad den är gjord av. Så det här kan vara en jättebra ersättare.

– Vi håller på att jobba med produktutveckling i flera andra riktningar för vi tror att det går att kommersialisera det här på andra sätt också. Men det är en tillräckligt fin affär att fortsätta inom sign, display och exponering.

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *