Wellpapp- och flexojätten DS Smith har redan ställt in siktet på e-handeln. Digitaltryck, snabbhet och mindre serier blir viktiga faktorer i framtiden.
– Alla vägar fram till konsumenten behöver en förpackning. Jag tror vi är väl positionerade inom alla de segmenten idag, säger DS Smiths vd Thorbjörn Sagerström.
I Sverige har den brittiska förpackningsleverantören DS Smith totalt nio enheter utspridda över större delen av Sverige. Huvudkontoret finns i Värnamo, Småland. Där och i Mariestad sker tillverkning av wellpapp, samt all konvertering med tryck- och stansmaskiner. I Sverige har DS Smith cirka 700 anställda. Design och utveckling med konstruktörer och grafiker finns på enheterna i Värnamo, Mariestad Järfälla och Norrköping. Det handlar om stora volymer wellpappark som produceras och sedan konverteras till sekundärförpackningar och emballage.
E-handeln blir ett allt mer betydande segment för företaget.
– Strategin för oss är att följa de stora förändringarna inom konsumentvärlden. Inte minst förändringen som sker i butiksmiljön. Vi plockar upp väldigt mycket inom e-handel. Det är en ganska stor dynamik i rörelser; hur konsumenter får tag i varorna, säger vd:n Thorbjörn Sagerström och poängterar:
– Alla vägar fram till konsumenten behöver en förpackning. Jag tror vi är väl positionerade inom alla de segmenten idag.
Sagerström säger att lönsam tillväxt är ett viktigt begrepp för DS Smith – att växa ytterligare med den befintliga organisationen.
– Vi har en väldigt stor exponering mot regionerna där vi verkar och är. Vi finns representerade över hela Sverige med nio ställen och ett ställe i Norge. Så vi finns där våra kunder finns.
Var kommer investeringarna göras i framtiden?
– Jag tror vi kommer investera mer och röra oss ännu mer mot digitaltekniken och att den kommer in i vår verksamhet på olika sätt. Dels för att branschen och kunderna kräver snabbhet och mindre serier. Det blir allt mer kundanpassat och mindre seriestorlekar.
Vi sätter oss ned med Fredrik Johansson, design och innovationschef på DS Smith. Platsen han har valt för vårt möte är själva hjärtat i företagets utveckling av förpackningar – Packright centre. Ett centrum där varumärkesägare träffar DS Smiths konstruktörer och grafiker i ett första steg för att presentera idéer, produkter och mejsla fram prototyper till förpackningslösningar innan produktionen så småningom kickar igång på allvar.
– Packright centre är ett koncept som finns i hela Europa. De är uppbyggda för att kunderna ska komma hit. Vi försöker så tidigt så möjligt få hit kunden, så att säljaren, konstruktören och grafikern tar allt från scratch tillsammans med kunden. Allt för att kunna se helheten i projektet för att sedan jobba väldigt tajt för att ta utvecklingen framåt, säger han och fortsätter:
– Det är ett väldigt starkt sätt att jobba på och det är också väldigt uppskattat av kunden. De har ofta en produkt eller en prototyp med sig och sedan sitter vi ner och går igenom projektet för att få allting på banan. Det kan gälla allt från det lilla till det stora, att man vill ta fram konstruktionen, eller att man vill utveckla trycket.
I Sverige fokuseras det mycket på både industri- och konsumentförpackningar. Här kommer givetvis även hela e-handeln in i bilden. Några av företagets större kunder finns i dryckesindustrin, bland annat Åbro och Spendrups. En annan kund är bageriföretaget Pågen som de bland annat producerar brödbackar åt.
Hos DS Smith är flexotrycket absolut störst, och sker på företagets wellpappfabriker i Värnamo och Mariestad. Orderstorlekarna varierar mycket från det lilla till det stora. Mindre batcher tillverkas oftast på de mindre enheterna som kallas Förpackningsservice där flexibiliteten är lite större.
I Värnamoproduktionen syns inga truckar och det hanteras heller inte några pallar. Allt går från den väldiga wellpappmaskinen längst bort rakt genom hela fabriken i ett flöde. Därmed ställs höga krav på att logistiken fungerar med olika mellanlager där arken sedan går vidare igenom olika konverteringsmaskiner.
– Allting måste stämma och funka smärtfritt. Investeringar görs genom hela processen, betonar Fredrik Johansson och pratar om att hela tiden tillhandaha en rationell produktion. Det innefattar allt från val av maskiner, till att förbättra maskinparken och flödet för att kunna producera på ett mer rationellt sätt, tackla större volymer och att göra det på ett snabbare sätt.
För flexotrycket av wellpapparken går flexolinan Masterline HD från Bobst på högvarv. Den trycker med fem färger plus lack.
– Den trycker väldigt fint och är en maskin som ligger i framkant för flexotryck i Europa. Offset är top notch, men med den här flexomaskinen ligger man och nosar på samma kvalitet. Man ser inte alltid med ögat skillnad på vad som är vad, säger han tillägger att de förra året valde att flytta in en likadan maskin i Mariestad för att höja fokus på trycket även där.
På företagets andra enheter trycks även offset-, screen- och inte minst digitaltryck. Det sistnämnda sker bland annat på DS Smiths affärsenhet Display och Easy Ad i Norrköping, likaväl på enheterna Förpackningsservice som hanterar mer speciella förpackningsönskemål från kunderna – korta serier och specialprodukter är oftast mer effektivt att köra där.
Fredrik Johansson säger att volymmässigt så kan digitaltrycket ännu inte mäta sig med flexoproduktionen, men digitalmaskinerna blir allt snabbare.
– Allting digitaliseras så det är bara frågan om när det kommer komma mer när det gäller hastigheten. Nu senaste fem åren så har digitaltrycket börjat tugga igång med större volymer. Och när vi tittar på nya investeringar på maskiner så är det bra fart på dem. Men sedan finns det givetvis en brytpunkt. Än så länge kan du inte konkurrera med flexotryck vad gäller stora volymer.
Backar man bandet 10-20 år så var det enklare en- eller tvåfärgstryck på förpackningarna. Idag har förpackningen ett helt annat värde som bidrar till en rationell produktion för kunden och likaså en förstärkning av produktens varumärke. Det finns mycket pengar att tjäna för kunden, poängterar han.
– Med e-handelns framfart ställs helt andra krav eftersom du flyttar fokus från butiken där konsumenten alltid handlade förr, till att du beställer och får förpackningen hemlevererad. Det ställer högre krav på förpackningen i sig.
– Förpackningen måste förstärka alla känslor, varumärket och allting som kommer till slutkonsumenten. Är det en bra produkt så måste förpackningen hänga med, annars rimmar det inte.
Vi måste se till produkten – är det ett premiumvarumärke så måste även förpackningen vara det, för då blir den budbäraren. Det behöver inte vara sexfärgstryck men det handlar om en känsla du förmedlar. Du måste tänka ett steg längre och kommunicera allting. Inte bara en förpackning.
DS Smith stora utmaning är att gå i bräschen när e-handeln växlar upp ytterligare:
– Det gäller att kunna hantera övergången till e-handelsboomen som under senare år ätit av den traditionella handeln. Det innefattar allt från kommunikation till att vara en stabil leverantör som håller vad vi lovar. Att vara den förpackningsstrateg vi är på marknaden innebär att vi måste vara flexibla och hela tiden försöka hitta nya vägar, säger Fredrik Johansson.