Aviserar prishöjningar på tryckfärger

PUBLICERAD: 10 september 2018
UPPDATERAD: 10 september

Flint Group aviserar prishöjningar i Europa på uv- och konventionella tryckfärger samt bestrykningar.

Färgleverantören Flint Group skriver i ett pressmeddelande att prishöjningarna som väntas kommer variera beroende på teknik. På de produkter som är extra råvarukänsliga blir procentökningarna tvåsiffriga.

– Råmaterialkonsolideringen fortsätter med full styrka, berättar Tony Lord, vice vd och general manager för Flint Groups affärsområde inom bläck.

– Kinas Blue Skies-initiativ (uttalad satsning på att minska miljöföroreningar, reds anm) fortsätter att tvinga råvarubolag att stänga ned, ofta för gott. När EuPIA (European printing ink association) samtidigt sätter press på färgleverantörerna att byta ut vissa råvaruämnen med hänsyn till produkters säkerhet, så påverkar det hela försörjningskedjan.

Flint Group påpekar att marknaden just nu är svår och att det hela tiden uppstår nya råmaterialshinder som även påverkar produkter som ligger utanför arksegmentet. Bland annat pekas torkan som präglat Europa ut som en faktor. Det i kombination med en rad av redan existerande problem, som en begränsad råvaruproduktion och ökade fraktomkostnader, förvärrar situationen ytterligare för försörjningskedjan inom alla marknadssegment i tryckvärlden.

Konkurrenten Hubergroup gick i april ut med att man genomför prisjusteringar på samma grunder som ovan. Även dem meddelar att råvarorna till uv-färger står under press och att de inte kan utesluta ytterligare prishöjningar på just uv-färger.

Läs vidare

Ricoh visar tekniker som ger tillväxt på Fespa

”Innovationsdrivna marknadsutvecklingsmöjligheter” kommer att avslöjas på Fespa. Det lovar Ricoh inför mässan i Amsterdam.
Ricoh-Graham-Kennedy

Västerbottnisk tryckerikoncern går bra i Umeå – tappar i Lycksele

Original tryckeri i Umeå gör ett starkt 2023 men dotterbolaget Original tryckeri i Lycksele har det svårare. Orsaken är minskad annonsförsäljning till bolagets annonsblad.
FotoJet-(50)

TAG Reklam: "Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan"

TAG Reklam är en veteran bland Karlstads många profilföretag och uppnådde sin högsta omsättning senaste året 2022/2023. I sitt nattklubbssvarta showroom satsar de på minimalism för att underlätta för kunderna.
– Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan, säger Andreas Gustafsson, vd.
DSC_5547

Agfa och EFI inleder samarbete: "En milstolpe"

Agfa och EFI meddelar att de ingått ett strategiskt partnerskap. Genom att samarbeta ska de två jättarna inom inkjet kunna dra fördel av varandras spetskompetenser samt driva utveckling och innovation.
EFI Agfa 2

Senaste nytt

De närmar sig 50 miljoner i omsättning – Inleder utbyggnad

Nilssons Tryckeri närmar sig drömgränsen 50 miljoner kronor i omsättning. Företaget har flyttat sitt nya varumärke Jako till Skåne och håller nu på att bygga ut lokalerna.
nilssons-1

Marabu stöttade sina leverantörer under Fespa

Marabu hade ingen egen monter på årets Fespa-mässa men fanns på plats för att bistå sina leverantörer. Sign&Print följde med Victor Bildsten, digital säljchef på Marabu Scandinavia, på en rundtur i montrarna.
Vanguard 1

Epson lanserar storformatsskrivare för fotoutskrifter

Epson lanserar en ny storformatskrivare för de professionella fotografi-, konst- och affischmarknaderna.
Epson_P20500Series

Fujifilm visar sin förstärkta B2-uppsättning på Drupa

Tillsammans med en stor del av Fujifilms omfattande sortiment kommer ett par nya B2-skrivare att visas upp i Fujifilms monter på Drupa, som inte är mindre än 2 420 m2 stor, vilket motsvarar ungefär tre handbollsplaner.
drupa24_fujifilm