Förr kunde de flesta tryckerier producera de flesta standardprodukter till sina kunder själva, och så använde de underleverantörer till specialupplagorna. Det var det mest lönsamma.
Om du som tryckeri i dag ska ha en vinstgivande verksamhet är det i likhet med tidigare nödvändigt med effektiv utrustning. Och i dag automatiseras produktionen mycket för att klara hålla en prisnivå som är konkurrenskraftig. Det kräver stora investeringar, samtidigt som det inte är många som har underlag för att ha en beläggningsgrad i maskinerna som kan göra investeringen lönsam.
Få stora tryckerier producerar standardupplagor – många mindre specialiserar sig.
Därför börjar vi se en utveckling där det är få stora tryckerier som producerar standardupplagorna, och många små som fyller sina produktionsmaskiner med upplagor. Å andra sidan blir det en marknad för tryckerier, som arbetar med nischade upplagor, och som verkligen blir effektiva på att lösa dessa.
Många mindre som är specialiserade är en väg till lönsamhet.
Är det negativt eller positivt? Kommer det bli monopol på marknaden? Kommer de nya stora tryckerierna som kört igång digitalt att få ett avgörande inflytande på marknaden? I en ledartext från i fjol skriven av Peter Ollén, ansvarig utgivare för Sign&Print, så kan denna utveckling, med många mindre specialiserade tryckerier, vara vägen fram till lönsamhet för branschen generellt.
I Danmark är Lasertryk.dk den stora spelaren som förstod att de kunde utnyttja de digitala möjligheterna för att skapa en effektiv produktion. De förstod tidigt innebörden av att utnyttja kapaciteten optimalt på sin utrustning och på så sätt har deras prissättning präglat marknaden markant. De har också lyckats skapa ett lönsamt företag. Lasertryk.dk har produktion i Danmark och i Polen. De är också mycket stora på den svenska och norska marknaden.
– Kunderna vill gärna handla lokalt, om priserna är konkurrenskraftiga, säger Henrik Kruse, Scandinavian partner manager hos Lasertryk.dk. Esben Mols Kabell, en av Lasertryk.dk:s två ägare fortsätter:
– De svenska och norska marknaderna fyller upp mycket hos oss, och vi räknar med att upprätta tryckerier som producerar i både Oslo och Stockholm inom några år.
Det är Lasertryk.dk:s White Label-koncept som banat väg för dem att bli marknadsledande i hela Skandinavien. Med en White Label-lösning får andra tryckerier gratis möjlighet att upprätta en webbshop under eget namn och med egen logga och design. Priset på tjänsterna och produkterna som erbjuds bestämmer de också själva. Tryckerierna kan välja att låta ordrarna gå till Lasertryk.dk till försäljningspriser som de själva har räknat fram, eller så kan de välja att producera ordrarna själva.
Samtidigt hjälper de till att fylla Lasertryk.dks egen produktionsutrustning med jobb så att de kontinuerligt kan investera i ny utrustning som fortsätter att göra dem konkurrenskraftiga när det gäller priset. Även om Lasertryk.dk är underleverantör till många tryckerier i hela Skandinavien, tar de också själva underleverantörer till hjälp. Det kan exempelvis handla om brådskande upplagor som de inte mäktar med på grund av leveranstiden, eller när det gäller speciella upplagor där de inte själva har den mest lönsamma produktionslösningen.
Kan White Label-tryckerier leva på att rätt och slätt vara ett säljkontor?
På Gotland, Sveriges största ö med 60 000 invånare, bor Thomas Rosén. Han har förr om åren haft ett av öns sex tryckerier som han sedermera sålde till sin största konkurrent. Efter det arbetade han några år som anställd i den grafiska branschen för att sedan gå i pension. Men 2015 fick han ett erbjudande från Lasertryck.se ( Lasertryk finns registrerade i både Norge och Sverige) om att bli White Label-partner. Och på så vis valde Thomas Rosén att sätta lite extra krydda på livet som pensionär.
– Jag hade aldrig hört om White Label-konceptet förut, men det tog mig bara blott tio minuten att bli tämligen intresserad. Jag tog telefonen och ringde till Lasertryk. jag blev godkänd som White Label-partner, så jag startade ett nytt bolag, fick en hemsida och Lasertryck la upp webbshopen gratis. Och så var jag igång igen. För mindre än 25 000 kronor, berättar Thomas Rosén.
– Det var lite tufft i början, för jag skulle ju starta upp helt från scratch utan några kunder. Men nu ett par år senare så kommer kunderna till mig utan att jag behöver göra så mycket själv. I dag driver jag verksamheten med en mobil och en dator, och det spelar ingen roll var i världen jag befinner mig.
Producerar inte själv, men ger råd baserat på 25 års erfarenhet
Thomas Tryckare, som verksamheten heter i dag, har dock investerat i en skrivare från Xerox, och en skärmaskin till brådskande ordrar eftersom leveranstiden är den stora utmaningen. Även fast Thomas Tryckare har en webbshop så används den mest till Thomas Roséns interna beräkningar. Kunderna ringer och Thomas Rosén använder allt sitt vetande om branschen för att vägleda och ge rådgivning, innan han själv lägger in beställningarna i systemet.
Har specialiserat sig inom storformatstryck, skyltar och dekorationsmarknaden, men säljer också traditionella trycksaker.
Color Profiliering i Norge har helt specialiserat sig på utskrifter i stora format, men de vill även ställa upp och hjälpa kunder med alla andra upplagor, om det kan göras på ett lönsamt sätt. Därför drog de igång med att utveckla sin egen webbshop. Men det tog för mycket resurser i anspråk, så när de istället fick möjlighet att bli White Label-partner tog de chansen.
– På så sätt slipper vi att spendera tid på att utveckla vår egen lösning, säger Morgan T, Lysell, ägare till Color Profilering.
Många av Color Profilerings kunder på storformatsidan beställer också gärna deras andra tryckupplagor. På så sätt kan de samla allt hos en leverantör.
– Vår White Label-lösning har hjälpt oss att leverera mer till kunder som annars hade handlat någon annanstans. Även om förtjänsten inte är riktigt så bra som på det vi själva producerar, så är det ändå bra för företaget. För genom att outsourca standardiserade trycksaker får vi större möjligheter att utveckla vår huvudverksamhet. Vi hade egentligen planer på att göra maskininvesteringar för att kunna producera trycksaker själva. Men med White Label-lösningen kan vi i stället investera i maskiner inom våra fokusområden som skyltar, dekorations -och storformatstryck, säger Morgan Lysell och tillägger:
– De grafiska marknaderna är under större och större press och det kommer nog bara bli ännu tuffare de näst kommande tio åren. Så det är viktigt för mindre lokala verksamheter att kunna ge kunderna en god service, som bland annat även betyder att kunderna ska kunna få allt på ett bräde på en plats.
Små mängder gör outsourcing nödvändigt
I Danmark upplever Peter Fjeldal från Politikens Lokalaviser en stor konkurrens från de stora internationella tryckerierna som till exempel Onlineprinters ( som Lasertryk.dk har fusionerats med) och betraktar dem som ett hot mot de mindre tryckerierna. Därför ser han också möjligheter med outsourcing.
– Ja, jag menar att det är där möjligheterna ligger eftersom kvantiteterna har blivit så små, så det handlar om att samla produktionen för att kunna vara konkurrenskraftiga. Därför har vi också blivit en White Label-partner. Det betyder bland annat att vi kan serva våra kunder ännu bättre med webbutiken, och att de kan få alla sina marknadsföringsprodukter på samma ställe till rätt priser, lyder Peter Fjeldals kommentar.
Pris och leverans
Priser och leveranstid, är några av de viktigaste frågorna, som alla de tre tryckerierna samstämmigt nämner i våra samtal. Stora tryckerier som Lasertryk.dk har effektiva och automatiserade produktioner. De är samlade på få produktionsenheter, för att vara lönsamma. Det betyder dock att det kan bli lite längre leveranstider. Emellertid producerar Lasertryk.dk bara 20 procent av ordrarna som brådskande ordrar, mot en mindre tilläggsavgift. Det ger möjligen tid för eftertanke. Vi har vant oss vid att saker och ting sker från dag till dag, men det är nog inte alltid nödvändigt. Det viktiga är istället att hitta sina nischer, där man själv kan skapa lönsamhet, och där man inte är rädd för att använda sig av underleverantörer.