Svenska vinnare på prispallen

Marie Falk, alumni från Brobygrafiska, Erika Svensson, studerande på Brobygrafiska, och Mats Olsson, lärare på Brobygrafiska, var på plats under Pro Carton Young Designers Awards prisutdelning i Riga.

Unga svenska designers tog hem två av fyra priskategorier när kartongorganisationen Pro Carton förkunnade vinnarna i Pro Carton Young Designers Awards i Riga.

Hela 400 bidrag från 50 designskolor i 20 europeiska länder inkom till tävlingen för unga formgivare av förpackningar. Dessa kokades sedan ner till tio finalister för priser i fyra kategorier. När prisutdelningen avgjordes var det svenska förpackningskonstruktörer, utbildade på yrkeshögskolan Brobygrafiska i Sunne, som hamnade högst upp på prispallen i två av kategorierna.

Erika Svensson, medskapare till förpackningen Björkö Duo Bag tillsammans med Alva Nyström och Desiré Persson, vann i kategorin Creative cartonboard packaging food & drink.

– Det känns otroligt kul att de lyfter oss unga designers, att de verkligen vill uppmärksamma oss, hela min grupp är otroligt glada, säger Erika Svensson som var på plats i Riga för att ta emot priset.

I kategorin Creative Cartonboard Packaging All stod Marie Falk som segrare med sin förpackning Save the trip. Marie Falk examinerades från Brobygrafiska i våras och det är andra gången i rad som hon vinner i tävlingen, något som ingen annan kan stoltsera med.

– Känns helgalet samtidigt som det självklart är otroligt roligt, säger Marie Falk i en kommentar.

Mats Olsson, lärare i Förpackningskonstruktion på Brobygrafiska:

– De är helt klart värda den här vinsten, förpackningarna de har skapat är riktigt riktigt bra och jag är mycket stolt över våra studerande.

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Skapar dokument – från rådata till godkänt korrektur

EBI erbjuder lösningar med målet att effektivisera grafisk produktion. Nu lägger de in en högre växel för att automatisera trycksaksproduktioner och förenkla för företag att skapa produktionsklara dokument, hela vägen från kundens datakälla till godkänt korrektur. En intäktskälla som den grafiska branschen har missat, menar Adim Lundin på EBI.

Publicerat av: 

Världspremiär för Ricoh och Watkiss

Engelska Watkiss har byggt en online sadelhäft och trekniv till Ricohs flaggskepp – 135-sidors maskinen ProC 9210. Under tre år har Watkiss arbetat med att få fram den här maskinen, som är beräknad att hålla åtminstone två generationer laserskrivare. Så när skrivaren efter fyra-fem år pensioneras, så kopplas en ny maskin till Watkiss.

Publicerat av: 

Säljer för 300 miljoner om året – men har inga egna direktkunder

På väg hem från Norge kom Patrik Sjölin på det nya namnet Addbrand. Han stannade bilen, googlade och saken var klar. Namnet Kuvertteamet gick i graven och ersattes i höstas av ett namn som tål att växa med och som fungerar i alla nordiska länder.

Publicerat av: