De ska växa med textilier

PUBLICERAD: 3 oktober 2018
UPPDATERAD: 3 oktober
Annika och Thomas Eriksson på S-N Grafiska har investerat i en digital textilprinter.

S-N Grafiska i Järfälla ser en ökad orderingång på textilsidan och satsar på en digital textilprinter som ska få fart på produktionen.

– Vi tror att det här är framtiden istället för tunga PVC-banderoller. Textil väger en bråkdel, är lätta att vika och hänga upp och underlättar frakter, säger tryckeriägaren Thomas Eriksson om den nya maskininvesteringen.

S-N Grafiska är ett litet tryckeri i Järfälla med två anställda som fokuserar främst på blanketter och allt inom storformatstryck. Textiltrycket har seglat upp som allt mer betydande i företagets verksamhet vilket har gjort att man valt att satsa på d.gen:s digitala textilprinter Teleios Grande H6 som skriver ut direkt på tyget utan behov sublimering, pappersöverföring till tyget.

– Det är åt det hållet marknaden går. Vi försöker satsa mer på textil och det är något vi vill växa på, säger han och tillägger att de också gör efterarbete som sömnad.

Thomas Eriksson berättar att det började bli svårare att möta efterfrågan med den gamla maskinen, därav investeringen.

– Vi behövde en snabb och pålitlig textilprinter. Den här är betydligt snabbare än den vi hade tidigare och den printar direkt på tyget.

– En av fördelarna är lightfärgerna som ger mer effekt i trycket, genomlysningen blir bättre på flaggor, och det är tvättbart, säger Thomas och räknar upp exempel på olika produkter som de kan producera till sina kunder; beachflaggor, gardiner, rumsavskiljare, mässmontrar och tyg till fasader.

– Vi printar även på backlit till ljuslådor samt block out.

Den nya maskinen har en utskriftshastighet upp till 172 kvadratmeter i timmen och trycker med sex färger som ger ett mer levande tryck, enligt tillverkaren. Maximal utskriftsbredd är 3,3 meter.

Textilprintern levererades till S-N Grafiska av Marabu Scandinavia.

 

Läs vidare

Signcomchef ansluter till Signcore

– Jag tycker kanske att vår största leverantör Mimaki inte fått det genomslag på maskinsidan som varumärket förtjänar, säger Mattias Söderberg, som rekryterats till återförsäljaren Signcore.
DSC_4560

Tilde Tryck flyttar till häststall med ny digitalpress

Tilde Tryck har lämnat Arvika för byn ”Byn”. Till ladan på landet har Veronica Borg inte bara tagit med sig sin nästan 200 år gamla tryckpress utan även en ny digitalpress.
Tildetryck1

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1

Fujifilms Tommy Segelberg får nytt internationellt toppjobb

– Det är kul att Fujifilm visar att man kan växa inom bolaget, säger Tommy Segelberg till Sign&Print.
Tommy_Segelberg

Senaste nytt

Gop lanserar nytt återvinningskoncept

Materialleverantören Gop har inlett samarbete med flera skandinaviska återvinningspartners och presenterar nu konceptet go Circular. Det innebär att kunderna kan returnera de flesta plastbaserade material för återvinning. 
go-circular-rasmus-martin-pressbild

PWA:s förändringsvåg: "Det ska inte vara stiltje i en förening"

Projektledaren Maria Olsson om: ✔ En mässa per år från 2026 ✔ Utbyggt showroom ✔ Tillströmning av ny typ av medlemmar ✔ Namnbytet
Maria-pwa-beskuren

Reducera manuella steg i arkbaserad bokproduktion

För närvarande finns det många manuella steg i arkbaserad bokproduktion. Det vill Müller Martini förändra med den nya Starbook Sheetfolder från systerbolaget Hunkeler.
hunkeler-starbook

Signcomchef ansluter till Signcore

– Jag tycker kanske att vår största leverantör Mimaki inte fått det genomslag på maskinsidan som varumärket förtjänar, säger Mattias Söderberg, som rekryterats till återförsäljaren Signcore.
DSC_4560