De ska växa med textilier

Annika och Thomas Eriksson på S-N Grafiska har investerat i en digital textilprinter.

S-N Grafiska i Järfälla ser en ökad orderingång på textilsidan och satsar på en digital textilprinter som ska få fart på produktionen.

– Vi tror att det här är framtiden istället för tunga PVC-banderoller. Textil väger en bråkdel, är lätta att vika och hänga upp och underlättar frakter, säger tryckeriägaren Thomas Eriksson om den nya maskininvesteringen.

S-N Grafiska är ett litet tryckeri i Järfälla med två anställda som fokuserar främst på blanketter och allt inom storformatstryck. Textiltrycket har seglat upp som allt mer betydande i företagets verksamhet vilket har gjort att man valt att satsa på d.gen:s digitala textilprinter Teleios Grande H6 som skriver ut direkt på tyget utan behov sublimering, pappersöverföring till tyget.

– Det är åt det hållet marknaden går. Vi försöker satsa mer på textil och det är något vi vill växa på, säger han och tillägger att de också gör efterarbete som sömnad.

Thomas Eriksson berättar att det började bli svårare att möta efterfrågan med den gamla maskinen, därav investeringen.

– Vi behövde en snabb och pålitlig textilprinter. Den här är betydligt snabbare än den vi hade tidigare och den printar direkt på tyget.

– En av fördelarna är lightfärgerna som ger mer effekt i trycket, genomlysningen blir bättre på flaggor, och det är tvättbart, säger Thomas och räknar upp exempel på olika produkter som de kan producera till sina kunder; beachflaggor, gardiner, rumsavskiljare, mässmontrar och tyg till fasader.

– Vi printar även på backlit till ljuslådor samt block out.

Den nya maskinen har en utskriftshastighet upp till 172 kvadratmeter i timmen och trycker med sex färger som ger ett mer levande tryck, enligt tillverkaren. Maximal utskriftsbredd är 3,3 meter.

Textilprintern levererades till S-N Grafiska av Marabu Scandinavia.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Skapar dokument – från rådata till godkänt korrektur

EBI erbjuder lösningar med målet att effektivisera grafisk produktion. Nu lägger de in en högre växel för att automatisera trycksaksproduktioner och förenkla för företag att skapa produktionsklara dokument, hela vägen från kundens datakälla till godkänt korrektur. En intäktskälla som den grafiska branschen har missat, menar Adim Lundin på EBI.

Publicerat av: 

Världspremiär för Ricoh och Watkiss

Engelska Watkiss har byggt en online sadelhäft och trekniv till Ricohs flaggskepp – 135-sidors maskinen ProC 9210. Under tre år har Watkiss arbetat med att få fram den här maskinen, som är beräknad att hålla åtminstone två generationer laserskrivare. Så när skrivaren efter fyra-fem år pensioneras, så kopplas en ny maskin till Watkiss.

Publicerat av: 

Säljer för 300 miljoner om året – men har inga egna direktkunder

På väg hem från Norge kom Patrik Sjölin på det nya namnet Addbrand. Han stannade bilen, googlade och saken var klar. Namnet Kuvertteamet gick i graven och ersattes i höstas av ett namn som tål att växa med och som fungerar i alla nordiska länder.

Publicerat av: