Lackat och klart för Mimaki

Mimaki släpper ett transparent bläck för att få fram mer effektfulla utskrifter med detaljer i matt eller högblankt lack.

Tillverkaren av storformatskrivare och skärsystem, Mimaki ger sina användare av maskinerna i UCJV300-serien möjlighet att skapa effektfulla applikationer med högglans-, matt- eller texturerad yta.

– Nu när vi har tillgång till detta lack har vi för första gången använt vår egen Mimaki Clear Control-teknik (MCC) för en rulle-till-rulle-printer, säger Ronald van den Broek, försäljningschef EMMA, för Mimaki i Europa och fortsätter:

– Den här unika funktionen förkortar tiden för härdning och förhindrar att damm fastnar. Det ger mjukare, renare och klarare effekter, som matt eller högblank yta. Vi tror att det här nya lacket öppnar fler möjligheter för Mimakianvändare och förbättrar mångsidigheten i vår prisbelönta UCJV300-serie ännu mer.

Mimaki UCJV300-serie får utökade designmöjligheter med  LUS-170 lack. Samtliga bläck i serien är Greenguard gold-certifierade och härdas med UV-LED-teknik.

Tillverkaren erbjuder även en förenklad process för att skapa dessa effekter. Det handlar om ARTISTA UV Textile Library som användare kan finna i Mimakis programvara RasterLink6Plus – totalt 129 färdiga mönsterexempel för användning i Adobe Illustrator för att få utterligare visuella effekter.

Maskinserien Mimaki UCJV300 finns i fyra olika utskriftsbredder, från 80 till 160 centimeter. Enligt tillverkaren kan maskinerna skriva ut på ett stort utbud av applikationer, och kommer även med fyralagers- och femlagersfunktioner. Maskinerna använder UV-bläck som härdas direkt. Den integrerade skärfunktionen möjliggör volymproduktion av etiketter, dekaler, fönster- och fordonsdekor med mera.

Publicerat av: 

Dela artikeln

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Skapar dokument – från rådata till godkänt korrektur

EBI erbjuder lösningar med målet att effektivisera grafisk produktion. Nu lägger de in en högre växel för att automatisera trycksaksproduktioner och förenkla för företag att skapa produktionsklara dokument, hela vägen från kundens datakälla till godkänt korrektur. En intäktskälla som den grafiska branschen har missat, menar Adim Lundin på EBI.

Publicerat av: 

Världspremiär för Ricoh och Watkiss

Engelska Watkiss har byggt en online sadelhäft och trekniv till Ricohs flaggskepp – 135-sidors maskinen ProC 9210. Under tre år har Watkiss arbetat med att få fram den här maskinen, som är beräknad att hålla åtminstone två generationer laserskrivare. Så när skrivaren efter fyra-fem år pensioneras, så kopplas en ny maskin till Watkiss.

Publicerat av: 

Säljer för 300 miljoner om året – men har inga egna direktkunder

På väg hem från Norge kom Patrik Sjölin på det nya namnet Addbrand. Han stannade bilen, googlade och saken var klar. Namnet Kuvertteamet gick i graven och ersattes i höstas av ett namn som tål att växa med och som fungerar i alla nordiska länder.

Publicerat av: