Lackat och klart för Mimaki

PUBLICERAD: 3 oktober 2018
UPPDATERAD: 3 oktober

Mimaki släpper ett transparent bläck för att få fram mer effektfulla utskrifter med detaljer i matt eller högblankt lack.

Tillverkaren av storformatskrivare och skärsystem, Mimaki ger sina användare av maskinerna i UCJV300-serien möjlighet att skapa effektfulla applikationer med högglans-, matt- eller texturerad yta.

– Nu när vi har tillgång till detta lack har vi för första gången använt vår egen Mimaki Clear Control-teknik (MCC) för en rulle-till-rulle-printer, säger Ronald van den Broek, försäljningschef EMMA, för Mimaki i Europa och fortsätter:

– Den här unika funktionen förkortar tiden för härdning och förhindrar att damm fastnar. Det ger mjukare, renare och klarare effekter, som matt eller högblank yta. Vi tror att det här nya lacket öppnar fler möjligheter för Mimakianvändare och förbättrar mångsidigheten i vår prisbelönta UCJV300-serie ännu mer.

Mimaki UCJV300-serie får utökade designmöjligheter med  LUS-170 lack. Samtliga bläck i serien är Greenguard gold-certifierade och härdas med UV-LED-teknik.

Tillverkaren erbjuder även en förenklad process för att skapa dessa effekter. Det handlar om ARTISTA UV Textile Library som användare kan finna i Mimakis programvara RasterLink6Plus – totalt 129 färdiga mönsterexempel för användning i Adobe Illustrator för att få utterligare visuella effekter.

Maskinserien Mimaki UCJV300 finns i fyra olika utskriftsbredder, från 80 till 160 centimeter. Enligt tillverkaren kan maskinerna skriva ut på ett stort utbud av applikationer, och kommer även med fyralagers- och femlagersfunktioner. Maskinerna använder UV-bläck som härdas direkt. Den integrerade skärfunktionen möjliggör volymproduktion av etiketter, dekaler, fönster- och fordonsdekor med mera.

Läs vidare

Storformatsjätten Ackert Reklam börjar med småformat

Storformatsjätten på västkusten, Ackert Reklam, har lite i smyg börjat med småformat. Företaget vill alltid ligga i framkant oavsett om det gäller nya maskiner, automatisering och noggrannhet i både stort och smått. Omsättningen och vinsten ligger på imponerande siffror år efter år, men varför tar de inte nästa kliv?
Acker-stor

Konica Minolta lanserar ny B2 bläckstråleskrivare på Drupa

Med sina 2 400 m2 har Konica Minolta den sjunde största montern på Drupa. 150 personer kommer att ta emot besökarna. En ny B2 bläckstråleskrivare kommer att finnas i montern.
drupa24_konica

Explosivt bidrag vinner Print Power Awards

Designstudenten Isabella Wretman i Stockholm vinner årets Print Power Awards. Årets tema var yttrandefrihet och 22-åringens bidrag "Sprängkraft" föll juryn i smaken. 
isabella1

BCB Tryckeri & Media skalade ner och studsade upp

För tre år sedan stod anrika BCB Tryckeri & Media inför ett avgörande beslut – lägga ner eller anpassa kostymen. Efter att ha sålt av sina offsetpressar, dragit ner på personal och flyttat till mindre lokaler har nu verksamheten studsat uppåt med fina stabila siffror. Det gör att Varbergstryckeriet senare i år kan fira sin 120:e födelsedag.
BCB5

Senaste nytt

Storformatsjätten Ackert Reklam börjar med småformat

Storformatsjätten på västkusten, Ackert Reklam, har lite i smyg börjat med småformat. Företaget vill alltid ligga i framkant oavsett om det gäller nya maskiner, automatisering och noggrannhet i både stort och smått. Omsättningen och vinsten ligger på imponerande siffror år efter år, men varför tar de inte nästa kliv?
Acker-stor

Konica Minolta lanserar ny B2 bläckstråleskrivare på Drupa

Med sina 2 400 m2 har Konica Minolta den sjunde största montern på Drupa. 150 personer kommer att ta emot besökarna. En ny B2 bläckstråleskrivare kommer att finnas i montern.
drupa24_konica

Explosivt bidrag vinner Print Power Awards

Designstudenten Isabella Wretman i Stockholm vinner årets Print Power Awards. Årets tema var yttrandefrihet och 22-åringens bidrag "Sprängkraft" föll juryn i smaken. 
isabella1

BCB Tryckeri & Media skalade ner och studsade upp

För tre år sedan stod anrika BCB Tryckeri & Media inför ett avgörande beslut – lägga ner eller anpassa kostymen. Efter att ha sålt av sina offsetpressar, dragit ner på personal och flyttat till mindre lokaler har nu verksamheten studsat uppåt med fina stabila siffror. Det gör att Varbergstryckeriet senare i år kan fira sin 120:e födelsedag.
BCB5