fredag 22. januari – vecka 3
Magnus Trummens blir vd för Skyltstället.
Franschisekedjan stuvar om i ledningen och tillsätter en ny vd. Målet är driva upp försäljningen och expandera med totalt 50 kontor fram till 2020.
Sedan sju år tillbaka har bröderna Eriksson stått som ägare till Skyltstället genom moderbolaget Eriksson Business Group.
Eriksson Business Groups koncernchef Samuel Eriksson.
– Vi är tre bröder som förvärvade verksamheten för sju år sedan. Och sedan fem år tillbaka har Skyltstället funnits som franschisekedja, säger koncernchefen Samuel Eriksson.
Nu väljer man att möblera om i ledningen för att möta framtiden.
– Det är för att kunna gasa på och vara professionella så att ledningen kan fokusera bättre, säger han och fortsätter:
– Med de 32 kontor vi har i dag så kräver det en helt annan professionalism och ett annat tänk om hur vi tar hand om försäljningen.
Rickard Eriksson som fram tills nu har varit vd kommer framöver fokusera på att utveckla arbetet med rikstäckande kunder. In som vd för kedjan går istället Magnus Trummens som närmast kommer från en kortare sejour på Brand Factorys enhet i Falun som platschef.
– Han har en jättelång säljerfarenhet och därför ser vi honom i den här rollen, säger Samuel Eriksson som själv kommer fortsätta som styrelseordförande och arbeta med att expandera verksamheten.
Magnus Trummens säger att hans fokus i sin nya vd-roll blir att ta hand om franschisetagarna som finns i konceptet – och såväl möjligheter som utmaningar som kommer framåt.
– Det känns otroligt kul att arbeta i ett företag som vill framåt. Ett ungt och framåtlutat företag som vet vart man vill gå.
Skyltstället är idag en rikstäckande kedja. Kontoren som finns från Luleå i norr till Malmö i söder sysslar huvudsakligen med försäljning. Kedjan har fyra produktionsställen i Sverige och en fabrik i Litauen.
– Vi satsar på 50 kontor innan 2020. Vi har börjat att snegla på andra länder men fokus ligger fortfarande inom Sverige.
Hur ska ni nå detta?
– Med bra kompetens och franschisetagare som fungerar som entreprenörer och brinner för kundrelationer och kompetens, säger Samuel Eriksson.
Boråsföretaget Lamina System har nischat sig på efterbearbetning inom signbranschen. Företaget vill med hjälp av sina produkter minska andelen manuella arbetsmoment och istället göra dem semi- eller helautomatiska.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 20. januari, 2021
Våren 2019 investerade Brand Factory i Linköping i ett Zünd G3-skärbord. Nu har företaget även köpt in ett Zünd-bord till fabriken i Farsta. Efter ett minst sagt annorlunda år ser man ljust på framtiden.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 20. januari, 2021
Den franska materialtillverkaren Hexis släpper en ny folie anpassad för digitaltryck. Den har utrustats med ett transparent och tryckkänsligt akrylatlim som ger över 99 procents opacitet, enligt företaget.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 19. januari, 2021
Ricoh öppnar för att deras printhuvuden kan använda Farbenpunkts nya textilbläck, PeractoJet. Ett sätt att nå den attraktiva marknaden för digitalt textiltryck – och reducera miljöpåverkan markant.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 18. januari, 2021
Nya maskiner, mjukvaror och efterbehandlingslösningar. Det blir den röda tråden när Konica Minolta laddar inför Sign&Print Connect:
– Vi kommer fortsätta med det vi gjorde på förra Sign&Print Scandinavia där vi slog på stora trumman – att vi är så mycket mer, säger affärsområdeschef Roy Spennare.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 15. januari, 2021
Tryckeribranschen kan göra mer än kommersiella jobb, förpackningar eller affischer i storformat. Tryckt elektronik är en miljardindustri och blir alltmer i fokus, särskilt tryckta och flexibla sensorer. Sign&Print frågar Matthew Dyson, teknikanalytiker på ID Tech Ex, om vilka tryckeriföretag som skulle kunna dra nytta av denna utveckling, och vilken kunskap som krävs.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 15. januari, 2021
Oki har vässat sin affärsstrategi och lagt fokus på utvalda trycklösningar, flera för det grafiska segmentet. På Sign&Print Connect visas lösningar inom tre huvudsakliga områden.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 14. januari, 2021
Färgtillverkaren Marabu lanserar nu världens första vattenbaserade färg för tampongtryckning. Ett miljövänligare och nästintill luktfritt alternativ. Tidigare har branschen helt dominerats av lösningsmedelsbaserade färger.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 14. januari, 2021
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige