Vitamin Well har flera framgångsrika kampanjer i ryggen. Företagets creative director, Marcus Wallander, lägger ut orden om hur de arbetar med tryckerier och kampanjer för att ge produkterna maximal exponering.
Vitamin Wells inhousestudio handhar hela produktportföljen, allt från törstsläckande vitamindrycker till protein bars, milkshakes och snacks.
– Vi ansvarar för det som når slutkonsumentens ögon, för våra samtliga varumärken. Både tryckt och digitalt material – allt från butikskommunikation, etiketter och förpackningar till kläder, branding och säljmaterial.
Hur närvarande är ni i den grafiska utformningen?
– Vi är närvarande hela vägen – från idé och koncept till färdiga original. I och med att vi har näst intill alla kompetenser i huset så gör vi det mesta själva. Sen använder vi oss av våra externa partners som bollplank där vi också har möjlighet att få inspiration till nya möjligheter, allt vad gäller nya tekniker till alternativa kanaler.
Går ni hela vägen fram till färdig pdf själva, med färgkorrigering och allt?
– Ja, i största möjliga mån. Vi skickar ofta iväg medarbetare på tryckintag, just för att säkerställa kvaliteten. Och vi försöker alltid att se till att få provtryck innan vi lägger en större beställning.
Designchefen tillsammans med övriga designers i teamet står för utformningen av förpackningar och etiketter. Samtidigt säkras även produktutvecklingen upp i huset.
– I och med att vi även har affärs- och produktutveckling i huset så är det dessa avdelningar som säkrar upp att vi alltid ligger i framkant och pushar för att utveckla våra befintliga och nya produkter.
Marcus Wallander säger att de arbetar med ett flertal tryckeriaktörer, både i Sverige och utomlands. Vitamin Well beställer allt från expoställ, skyltar, vepor och roll ups till affischer, etiketter, skyltar, säljmaterial och foldrar. De köper även in profiltryckta kläder och bilfoliering. Vilket tryckeri de väljer att arbeta med beror på vad tryckerierna kan erbjuda när det gäller tid, pris, kvalitet, miljö och flexibilitet – utan någon inbördes ordning.
– Vi söker inte någon som håller i hela produktionskedjan just för att vi har olika typer av produkter och vissa av våra partners ansvarar för flera olika enheter av våra beställningar.
– Allt hänger på vilka som kan leverera det vi önskar, till ett pris vi accepterar och inom en tidsram som ofta är väldigt tight. Och gärna en aktör där vi kan utmana dem samtidigt som de kan inspirera oss.
Vad sätter ni störst värde på hos ett tryckeri – pris eller engagemang?
– Pris. Engagemanget står vi för. Och i den bästa av världar utesluter det ena inte det andra.
Hur skulle ni vilja att butikerna hjälpte er på bästa sätt?
– Location, location, location. Var i butiken vi finns kan vara direkt avgörande. Sen är vi gärna med i utskick av reklamblad, både digitala och analoga. Vi arbetar mycket med demos också vilket gör det möjligt för våra konsumenter att testa våra produkter samt ställa frågor kring de funktioner som våra produkter erbjuder.
Hur brukar en kampanj se ut uppdelat på olika kommunikationsvägar?
– Vi har väldigt många lanseringar av nya produkter och alla dessa får en anpassad kampanj som tas ut i en mängd olika enheter. Sen har vi kampanjer för andra typer av aktiveringar – allt från träningsevent till välgörenhetskampanjer.
När vi ber Marcus Wallander att berätta om specifikt en av deras framgångsrika kampanjer väljer han ut lanseringen av Nocco Caribbean som gjordes inför sommar 2017.
– Anledningen till att just denna var så pass framgångsrik tror jag var tack vare den röda tråden, kampanjens långvarighet, en perfekt balanserad smak, åtråvärt förpackad, föredömligt aktiverad och exponerad till perfekthet i mer eller mindre hela Sveriges dagligvaru- och servicevaruhandel och på bensinmackar.
Vad ser du för trender inom marknadsföring?
– Att förlänga kampanjer så långt det går och se till att det finns en röd tråd i alla enheter som tas fram så att betraktaren känner igen kampanjen och kontinuerligt blir påmind.
Hur tror du tryckt annonsering står sig kontra digital annonsering i framtiden?
– Tryckerierna kan vara lugna ett tag framöver – det kommer fortfarande att finnas en efterfrågan av tryckt material hos butikerna även om Amazon lanserat Amazon Go self shopping store (kassafria butiker där du tar dina varor och går, reds. anm). Men med det sagt så bör de tryckta medierna se över sin digitala transformation, om de inte redan har påbörjat det arbetet.