Laddat med kunskap och aktiviteter

PUBLICERAD: 17 oktober 2018
UPPDATERAD: 17 oktober
Cirka 460 utställare från fler än 40 länder ställer ut på mässan i Göteborg.

Det drar ihop sig till Scanpack, norra Europas största förpackningsmässa som hålls i Göteborg. Vi tar pulsen på Anna Lena Friberg, affärsansvarig för mässan.

Anna Lena Friberg, affärsansvarig för Scanpack har en bra känsla inför mässan som hålls 23-26 oktober.

Anna Lena Friberg, affärsansvarig på Scanpack.

– Det känns jättebra, det är fullbokat. Vi har inte en enda kvadratmeter kvar att sälja och när vi tittar på förregistreringen så ligger vi före med 1 000 personer jämfört med förra mässan. Det är ett positivt tecken.

Mässan täcker in allt som har med förpackningsproduktion att göra.

– Vi har gjort så gott vi kan. Alla områden finns representerade.

Anna Lena säger att den största förändringen till årets mässa är utbudet av aktiviteter.

– Det är ett fullt aktivitetsprogram, säger hon och berättar att besökarna kommer få inspiration och ta del av praktiska case av välkända profiler och experter på en Superbrand-scen. Samtidigt kommer en stor del av aktörer och personer inom svenskt näringsliv finnas på plats. En fråga på tapeten är det rådande läget i svensk politik och vilka effekter och vilken påverkan det får för svensk industri.

Mässan i Göteborg leder in på de samtalsämnen som är högst aktuella hos de flesta företagen i förpackningsbranschen. Den digitala transformationen, Industri 4.0, och smart produktion lyfts av såväl ledande företags tekniska lösningar men också av experter som håller föredrag. Ett annat spår är förpackningstrycket och hur det har moderniserats. Företag och experter delar med sig av sina tankar och sitt kunnande om digitaltryckslösningar, personaliserat innehåll och hur branschen påverkas när digitala medier allt mer tar över.

Och utan material blir det vare sig tryck eller förpackningar. Receptet på dagens moderna förpackningar stavas intelligenta, aktiva och hållbara material. Enligt Scanpack kommer utställare visa upp ett heltäckande utbud inom förpackningsmaterial.

Hållbarhetsfrågan är också i fokus. Besökarna kommer kunna ta chansen att lyssna på människor och företag som vill skapa förändring för människor och vår jord för ett mer miljövänligt och hållbart samhälle. Andra ständigt aktuella ämnen på mässan är design och varumärkesutveckling men även e-handeln som förpackningsföretagen måste förhålla sig till, om de inte redan gjort det, eftersom det innebär nya affärsmodeller, nytt kundbeteende, nya konsumentbehov och nya digitala plattformar.

Scanpack satsar i år även på kunskapsbyggande – Scanpack Academy.

– Det är helt enkelt mer lärande föreläsningar så att besökarna ska kunna mer än innan de kom dit, där bland annat forskningsinstitutet Rise och designskolan Brobygrafiska kommer hålla föredrag.

Anna Lena säger att en ny presentationsform som inte får missas är tävlingen Turbotalks.

– Ett 30-tal företag är anmälda. De får två minuter på sig att pitcha sitt företag eller en produkt. Det ska bli kul, en glimten i ögat grej. Det ska vara kul.

Det kommer också visas prov på innovativa och kreativa designlösningar i Creative packaging i form av seminarier,  utställningar och workshops.

– Finalisterna i designtävlingen Pida kommer presenteras, Billerud korsnäs tävling för skolor. Och här kommer även Brobygrafiska visa upp sitt projekt där de tog fram skokartonger till Adidas.

Mässan blev fullbokad redan i våras. Arrangörerna räknar med att samla över 17 000 deltagare som kommer för att lyssna på seminarier, delta i workshops och för att se vad cirka 460 utställare från fler än 40 länder har att erbjuda.

Senaste nytt

Broder Tryck investerar i storformatsskrivare från Mutoh

Genom att köpa trasiga grafiska maskiner och reparera dem har Broder Tryck vuxit till ett tryckeri att räkna med. Med sin nya storformatsskrivare från Mutoh har tryckeriet för första gången investerat i en helt ny maskin.

Broder Tryck DSC_8390
Broder Tryck investerar i storformatsskrivare från Mutoh

Det här bjuder vi på i nya Sign&Print!

Sign&Print nummer 580 är här! Den nya tidningen innehåller bland annat din guide till Fespa i Berlin i maj.

IMG_1669
Det här bjuder vi på i nya Sign&Print!

Uppgraderingar av Colorcut-serien

För tre år sedan blev brittiska Intec Printing Solutions en del av Plockmatic. Det innebar ett tillskott av digitala skärmaskiner i Colorcut-serien.

Plockmatic Colorcut
Uppgraderingar av Colorcut-serien

Julkalendrar ny kategori i Packnorth award

Nu har portarna öppnats för bidrag till Nordens största förpackningstävling Packnorth Award.

Screenshot
Julkalendrar ny kategori i Packnorth award

Läs vidare

Broder Tryck investerar i storformatsskrivare från Mutoh

Genom att köpa trasiga grafiska maskiner och reparera dem har Broder Tryck vuxit till ett tryckeri att räkna med. Med sin nya storformatsskrivare från Mutoh har tryckeriet för första gången investerat i en helt ny maskin.

Broder Tryck DSC_8390
Broder Tryck investerar i storformatsskrivare från Mutoh

Julkalendrar ny kategori i Packnorth award

Nu har portarna öppnats för bidrag till Nordens största förpackningstävling Packnorth Award.

Screenshot
Julkalendrar ny kategori i Packnorth award

Stor besvikelse hos YH-student: Var är de utlovade jobben?

Förpackningsutbildningsstudent ifrågasätter varför så många utbildas: "När det var dags att söka de här jobben vände min förväntan till oro, var fanns de här jobben egentligen?"

marvin-meyer-SYTO3xs06fU-unsplash
Stor besvikelse hos YH-student: Var är de utlovade jobben?

Flera maskinköpare på plats under Signcores jubileum

Signcore firade ett år med Öppet hus i Borås under tisdagen. De visade bland annat upp sitt utbud av storformatsmaskiner, DTF, värmepressar och skärbord.

FotoJet---2025-04-09T203804.242
Flera maskinköpare på plats under Signcores jubileum