Exakta förvärvar anrikt tryckeri

PUBLICERAD: 24 oktober 2018
UPPDATERAD: 14 november

Koncernen aviserar att de tar ytterligare ett steg mot målet att bli Sveriges ledande grafiska aktör.

Exakta Print förvärvar 100 procent av offset- och arktryckeriet Strokirk Landströms som har sitt huvudkontor i Lidköping. Tryckeriet som betraktar sig som en heltäckande grafisk leverantör har funnits i 115 år. Med sina cirka 60 anställda omsätter företaget strax över 100 miljoner kronor. I produktionen gör de allt från stora världsomspännande katalogproduktioner till behovsanpassade kampanjer för mindre kunder.

Håkan Larsson är koncernchef för Exakta Group.

Exakta kommenterar förvärvet i ett pressmeddelande: ”Tillsammans kommer vi bli oerhört starka där vi på ett förtjänstfullt sätt kan kombinera Exaktas breda grafiska erbjudande med Strokirks starka säljdriv och fina kundrelationer. Vi ser stora möjligheter att utvecklas på ett positivt sätt! Genom förändringen tar vi ytterligare ett aktivt agerande för att leda den grafiska branschens utveckling, med syfte att möta kundernas nya behov inom grafisk kommunikation.

I och med förvärvet kommer Exaktakoncernen med sina åtta bolag omsätta drygt 600 miljoner kronor och ha 260 anställda.

Läs vidare

Tryckcentrum växer digitalt genom förvärv

Tryckcentrum i Blekinge förvärvar Altefur Development och den 1 mars öppnas en ny avdelning som kommer att fokusera på digital kommunikation.
Tryckcentrum

Profilföretaget Printer gör satsning i Finland

Brover Group-ägda Printer, e-handlare inom reklam- och trycksaker, har verkat på den svenska marknaden under några år. Nu tar företaget steget över Östersjön och går in i grannlandet Finland.
Printer Finland

Hexis förstärker med tidigare världsmästare

Jonas Sjöström, tidigare vinnare av World Wrap Masters, blir ansvarig för Hexis affärsområde Automotive, som bland annat omfattar wrapfolier, solfilm och varumärket Bodyfence.
Foto_Jonas_Sjöström_2

Det händer på årets Fespa-mässa

När Fespa Global Print Expo återvänder till Amsterdam RAI i mars så är det med välkända inslag som Sustainability Spotlight och World Wrap Masters, men även med nyheter som rör digital signage, personalisering och ett initiativ för att minska spillet.
Fespa kollage

Senaste nytt

Spandex lanserar ny folieserie

Spandex introducerar varumärket AUTO och ett produktsortiment som riktar sig till professionella aktörer inom bilfoliering. Den första produkten är en serie PPF-folier.
AUTO PPF PR-Images 2

TAG Reklam: "Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan"

TAG Reklam är en veteran bland Karlstads många profilföretag och uppnådde sin högsta omsättning senaste året 2022/2023. I sitt nattklubbssvarta showroom satsar de på minimalism för att underlätta för kunderna.
– Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan, säger Andreas Gustafsson, vd.
DSC_5547

Tryckcentrum växer digitalt genom förvärv

Tryckcentrum i Blekinge förvärvar Altefur Development och den 1 mars öppnas en ny avdelning som kommer att fokusera på digital kommunikation.
Tryckcentrum

Profilföretaget Printer gör satsning i Finland

Brover Group-ägda Printer, e-handlare inom reklam- och trycksaker, har verkat på den svenska marknaden under några år. Nu tar företaget steget över Östersjön och går in i grannlandet Finland.
Printer Finland