Tio nedslag på mässan

Sign&Print gav sig ut på en rundtur under första dagen av Scanpack-mässan i Göteborg och gjorde nedslag hos en rad utställare.

Mattias Karlsson, försäljningschef på Eson Pac.

Mattias Karlsson på Eson Pac berättade att de ställer ut sitt erbjudande med förpackningar till läkemedelsegmentet. Tidigare hade de även ett fokus på förpackningslösningar till livsmedelsindustrin, men nu är det alltså läkemedel som är den inslagna vägen. Det handlar om såväl kartongförpackningar, bipacksedlar och etiketter.

– Vi visar att vi är en mer dedikerad pharmaleverantör idag, säger Mattias Karlsson.

 

Jessica Bergman på Kartongbolaget.

Kartongbolaget är på plats för att visa sitt erbjudande med alla möjliga typer av kartongförpackningar med den gemensamma nämnaren att de trycks i teknikerna offset eller digitaltryck med variabla tryckmöjligheter.

– Vi är här för att visa en bred variation av förpackningar som vi kan trycka och erbjuda. Vi har även en demonstration på det vi kallar Print my box, en webblösning där man kan välja sin egen bild man vill trycka på en befintlig konstruktion. Sedan kan du få den hemskickad i brevlådan, säger förpackningskonstruktören Jessica Bergman på Kartongbolaget och visar bland annat upp en kortlek som ett exempel på detta.

 

Martin Enocson vd på Frontpac.

Martin Enocson visar bredd på konsumentförpackningar i såväl kartong som wellpapp. Företaget producerar allt i eget hus – med tryckeri och egen wellpapptillverkning erbjuder de hela kedjan från design, konstruktion till färdiga förpackningar.

– Vi sitter på hela kompetensen i egen regi och kan styra allt själva. Och vi förstår konsumenterna och kundernas behov och beteenden, säger Martin Enocsson och hoppas att de kommer att träffa såväl befintliga som nya kunder under mässan.

 

Mats Nilsson på Smurfit Kappa visade runt bland alla lösningar för framför allt wellpappförpackningar. De erbjuder alla tryckmetoder och wellkvaliteter och visade upp sina olika koncept som sträcker sig över hela produktionskedjan– e-smart, sale smart, supply smart och  machine smart. Besökarna får även prova att gå in i en butik, studera och vrida och ändra på varor med hjälp av VR-teknik för att få en uppfattning av hur förpackningen ser ut ute i handeln.

– Det här har vi på vårt huvudkontor i Eslöv som vi kallar experience center. Hit bjuder vi in kunder så att de själva får plocka i sina produkter. Vi kan också utifrån en design bygga förpackningen virtuellt och sedan kan kunden själv ändra saker som färg och plocka in och ut den ur butikshyllan för att se hur sin förpackning ser ut och jämföra med sina kollegor i branschen.

 

Linnea Käck på Emballator Lagan Plast visar upp en burk tillverkad av havsplast.

Emballator visar upp olika plast- och metallförpackningar och plastförslutningar som produceras i de olika bolagen som ingår i Herencokoncernen. Förpackningarna används till exempelvis lim, spackel och målarfärg men det finns också en rad exempel till olika livsmedel, berättar kundutvecklingschef Linnea Käck på Emballator Lagan Plast.

– Vi på Emballator Lagan Plast visar en salig blandning av olika förpackningar. Vi visar plastförpackningar från 50 milliliter upp till  32 liter. På mässan presenterar vi även flera återvinningsbara material, bland annat havsplast och majsmaterial.

 

Mark van der Merve, affärsutvecklingschef på Billerud Korsnäs.

I Billerud Korsnäs monter ses den prisbelönta D-Sack, som utvecklats i nära samarbete mellan BillerudKorsnäs och LafargeHolcim. En cementsäck som sticker ut jämfört med konventionella cementsäckar eftersom säcken löses under blandningsprocessen, vilket minimerar cementavfall, eliminerar förpackningsavfall och sparar tid samtidigt. Mark van der Merve, affärsutvecklingschef för företagets säcklösningar visade även upp The Paper Bottle, en flaska framtagen av papper som ska åtgärda bristen på hållbara förpackningar för kolsyrad dryck.

 

ITO Pallpack showade med en robot, en bandningsmaskin och en sträckfilmsmaskin.

Axel Hagen på ITO Pallpack berättar att de tagit med sig tre modeller till mässan. En kollaborativ robot från Pallpacks samarbetspartner Kuka med finessen att den kan arbeta utan att man behöver tänka på att upprätta säkerhetsstängsel runt omkring. På plats i montern ses också en av företagets semiautomatiska sträckfilmsmaskiner.

– Vi visar även en bandningsmaskin som i princip är designad för intralogistik och e-handelsbranschen.

 

Nordvalls vd Patrik Jenemark och försäljningschef Mikael Bergkvist.

Nordvalls visar på mässan att de kan förse marknaden med allt inom etiketter då de har flera fabriker och maskinparker och trycker både digitalt och flexo. Allt från vita enkla etiketter till mer avancerade.

–Vi har många ben att stå på. Allt det här gör att vi inte är sårbara om det skulle hända något, säger Nordvalls försäljningschef Mikael Bergkvist.

– Screen, klistertryck och många andra tryckmöjligheter gör oss till en komplett leverantör säger vd:n Patrik Jenemark och berättar att närmare hälften av alla etiketter som produceras är till livsmedelsindustrin. En stor del av etiketter är också till kemiteknisk industri och tillverkningsindustrin.

– Vi är också den enda etikettillverkaren som är godkända för att tillverka till läkemedelsindustrin i Sverige. Det är också ett tema för oss här – tamper evident – spårbarhet och att man inte kan manipulera produkter. Det är en trend som kommer mycket, framför allt inom läkemedelsindustrin.

– Vi gör allt från ax till limpa, och vi gör allt hemma, säger försäljningschefen Mikael Bergkvist. och radar upp hela kedjan – allt från klichéer, reproavdelning till tryck och färdig produkt.

– Vi jobbar med kunden genom hela projektet.

 

Sara Rosenström, business controller på Boxon.

Sara Rosenström, business controller på Boxon, säger att Boxon lägger tonvikt på att förmedla hela sitt erbjudande i montern.  Det avser design av förpackningar, lådlösningar, spårbarhet och etiketter samt den automation och integration som ges med företagets packlinjer och lådmaskiner.

– Det handlar om att kunna visa ett koncept för kunden där vi visar hel vår bredd. Utgångspunkten för oss är alltid att se till vad kunden behöver och därifrån tar vi det från vad kunden behöver till vad vi kan utveckla åt kunden.

 

Försäljningschefen Niklas Agevall på Trioplast.

Hos Trioplast står miljöfrågan och sträckfilmer av grön polyeten från sockerrör högt på agendan.

– Vi tror inte på nedbrytbart av två skäl. Om man säger att det är nedbrytbar plast så slänger personer det i skogen eller i havet. Det finns heller inget forskningsstöd att det verkligen bryts ned, säger Niklas Agevall på Trioplast och fortsätter:

– Den andra stora frågan är den nya lagstiftningen. Ett nytt EU-direktiv som börjat gälla i år om lastsäkring. Här vill vi upplysa kunder om vad man kan göra för att leva upp till kraven.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *