Många minnen när Visutech firade 30 år

Per-Stefan Gersbro intervjuar Jan-Olof Jungersten kring hans nya bok.

Andra dagen på Scanpackmässan avslutades med att Visutech bjöd in besökare, kunder och vänner till en fest i mässlokalerna. Champagne, kocklandslaget och ett par tänkvärda föredrag hanns med – liksom lanseringen av vd Jan-Olof Jungerstens senaste bok “Transmission – Transform the packaging industry”.

– Jag stötte första gången på Göteborgsföretaget Visutech när de byggt en rip som kunde styra Canons första färgskrivare, minns Sign&Prints chefredaktör Peter Ollén.

– Om rippen jobbade effektivt så kunde flera A4-sidor i minuten komma ut ur maskinen. Det var helt revolutionerande i början av 90-talet, så man kan lugnt säga att väldigt mycket har hänt sedan dess.

– De synnerligen teknikintresserade Jan-Olof Jungersten och Lars Renneby fick sällskap av marknadsexperten Charlotte Kalin. När Indigo nästan bara fanns som en idé i Benny Landas huvud var de redan framme och uttryckte sitt intresse. Det ledde till att Indigo blev ryggraden i företaget, som nu omsätter över 400 miljoner och verkar i hela Norden.

Firandet inleddes med att HP Indigos koncernchef Alon Bar-Shany höll ett föredrag om hur han ser möjligheterna med digitaltryck i dag och framöver. Med hans närvaro kan man lugnt säga att HP markerade hur viktiga de ser att Visutech är för dem.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Bokens förvandling genom hållbar innovation

Hållbarhet blir allt viktigare för alla aktörer i bokbranschen. Med det ökade fokuset på hållbarhet handlar årets Canon Future Book Forum den 2 december om att främja hållbar innovation i alla delar av förlagsbranschen – från hur böcker produceras, distribueras och är tillgängliga, till deras avtryck i vår vardag.

Publicerat av: 

Från glada gubbar till e-handel

System för att på riktigt kunna e-handla med trycksaker. Och då även komplexa former av förpackning. Det är vad det tyska företaget Cloudlab ägnar sig år. Detta snabbt växande företag – från 50 anställda i våras till 75 nu – används av de tyska nättryckerierna, samt tryckerier runt om i världen och sedan en tid tillbaka också på flera platser i Skandinavien.

Publicerat av: 

De demonstrerar komplett förpackningsflöde

Etiketter och förpackningar är två tillväxtområden inom den grafiska branschen. Konica Minolta har sammanställt några förslag på hur tryckerier kan ta del av den positiva utvecklingen, inte bara med en digital etikettskrivare, utan en komplett lösning för att producera etiketter och förpackningar i korta serier.

Publicerat av: 

Ny studie: Så upplever företag hållbarhetsarbetet

56 procent av tillfrågade europeiska företag upplever det som kämpigt att göra gröna investeringar eftersom andra affärsproblem ses som mer krävande. Och bara en tredjedel av företagens chefer ser den digitala transformationen som en möjliggörare för mer hållbara affärsmetoder. Det framgår i en ny Ricoh-studie.

Publicerat av: 

Canon sätter standard för CAD-utskrifter

Canons nya storformatsskrivare för CAD-ritningar och affischutskrifter i färg täpper till luckan tillverkaren haft när det gäller att nå kunder i låg- och mellansegmentet.
– Man har tagit de bästa bitarna från Canons produktionsperspektiv och gjort det i en ny smidig kompakt lösning. Den här kommer vi definitivt se mer av på marknaden i sitt segment, säger Matteus Celinski, Sverigechef hos Canon.

Publicerat av: