
Återförsäljaren fick in produktionsskrivaren Xerox Iridesse i sitt maskinutbud i våras. Sedan starten har sju maskiner sålts hittills, samtidigt som de ser en ökad försäljning av affärs- och ordersystemet Haikom 2.0. Ribban sätts högt inför nästa år.
Primotek fick in en ny produkt på maskinsidan i början av året. Det handlar om Xerox största lansering på många år, produktionsskrivaren Iridesse, som kom ut på den svenska marknaden i maj. Karl Rise, vd för Primotek summerar året med att det blev något av en naturlig mjukstart i maskinförsäljningen, just på grund av att de väntade in maskinsläppet, vaskade fram information om produkten från tillverkaren, informerade kunderna och sonderade terrängen om det fanns ett intresse för Iridesse. Primotek ville även försäkra sig om att Xerox maskin kunde leva upp till, och gärna överträffa det kunderna redan har i maskinparkerna. Att maskinen klarar tryckeriernas vanliga CMYK-jobb, men också levererar de specialeffekter som utlovas.
– Det var en relativt trög start mycket på grund av att vi skulle hantera en ny produkt. Att först titta på den och lära känna den. Vi ville inte börja sälja den förrän våra kunder hade sett den. Det var vi öppna med från första början. Men sedan har det rullat på bra, säger Karl Rise och fortsätter:
– Det bar frukt i slutet av kvartal två. Sedan hade vi implementering i augusti och september av ett flertal stora system.

Iridesse är en digital produktionsskrivare med sex färgverk som kan hantera specialfärger som guld, silver, klartoner och vitt samt CMYK i ett pass. Totalt sju installationer av Xeroxmaskinen har gjorts i dagsläget.
– Det har gått jättebra, så stabil som den har varit har vi inte sett hos en nylanserad produkt tidigare.
Sedan i juni har Primotek haft ett demonstrationsexemplar av Xerox Iridesse i sina egna lokaler. Karl Rise berättar att frågorna har varit många från kunder gällande mediatyper och vilka effekter maskinen klarar skriva ut.
– Fram till i dag har vi haft jättemånga demonstrationer. Och jag har aldrig sett den entusiasmen bland kunder förut. Vi har sett att mediaflexibiliteten och mediahanteringen har varit bättre än vad vi hade hoppats på.

I oktober lanserades möjligheten att skriva ut längre format, 1,2 meter i enkelsidig utskrift. Dessutom kom ett färgtillskott, en vit toner:
– När det gäller vår vita toner så ser vi att bara efter en hit så blir det väldigt bra, säger han och tillägger att användaren även kan välja att köra vitt i två färgverk med utmärkt resultat.
– Det kommer lanseras nya toner, så att man kan jobba bredare med färger än vad som setts hittills, intygar Rise.
Vad är det kunderna tycker imponerar mest med maskinen?
– Det är att effekterna blir så pass påtagliga, att det faktiskt blir guld och silver. Effekter som sticker ut till en låg kostnad.
Karl Rise säger att de under innevarande år ligger enligt plan i maskinförsäljningen och på systemsidan, där Primotek bland annat erbjuder affärs- och ordersystemet Haikom 2.0, så växer de stadigt.
– Vi ser att det är jättestort och kunderna tycker det är både spännande och roligt. Det är både nya och befintliga kunder som köper mer. Det finns ett större investeringsbehov för system i dag.

I februari ställer Primotek ut på Sign &Print- mässan. En betydelsefull mässa för företaget:
– Mässan är en hävstång för att säkra upp resten av året. Vi kommer att ha Iridessen där och även demonstrera Haikom 2.0 med helt nya delar, bland annat MIS-modulen, en orderhanteringsmodul. För oss betyder mässan jättemycket.
Karl Rise säger att grafisk bransch går mot allt mer on demand, och då måste man kunna erbjuda såväl stora som små volymer, ända ner till enstycksbeställningar. Fokus framåt för Primotek blir att hjälpa kunderna med detta:
– I grunden handlar det om att hitta och hjälpa kunder att bli mer lönsamma. Med Iridesse kommer nya möjligheter runt trycksakerna och Haikom och dess tjänster visar vad de kan göra för att hålla ner kostnaderna.