Esko utser svensk till ny vd

Mattias Byström ska leda Esko in i framtiden.

Udo Panenka kliver av från vd-posten. In går svenske Mattias Byström som tar över vid årsskiftet.

Det har blivit dags för vd-skifte i Esko. Mattias Byström ersätter Udo Panenka, som lämnar företaget för att söka nya utmaningar. Joakim Weidemanis, chef för Danaher som är Eskos moderbolag:

– Vi tackar Udo för hans enastående insatser till Danaher under de senaste tio åren, inklusive att ha lett Esko sedan 2015.

Under Udo Panenkas ledarskap stärkte Esko sin flexoplåtverksamhet genom innovation och flytt till en ny anläggning i Itzehoe. Vidare har under sin tid i bolaget byggt upp Eskos verksamhet för att ge service till varumärkesägare och öppnat för nya möjligheter med förvärven av MediaBeacon och BLUE. Under hans tid lanserade även Eskos mjukvarumigration till SaaS (Software-as-a-service).

Mattias Byström har över tjugo års erfarenhet av ledarskap. Närmast var han vd för FlexLink, en global aktör inom automatiseringslösningar, med en omsättning på över 300 miljoner dollar. Mattias Byström har tidigare arbetat i Danaher Group, och även i det som var känt som Danaher Motion.

Joakim Weidemanis säger att Mattias Byström, med sin unika chef- och teknikbakgrund är idealisk för att leda Esko.

– Jag är mycket glad att välkomna honom till Danaher och är glad över att placera honom vid rodret för denna viktiga verksamhet som förenklar förpackningskedjan, tillägger Joakim Weidemanis.

Mattias Byström säger:
– Esko har en otrolig potential, eftersom digitalisering, automation och integrationsmöjligheterna har tagit fart i förpackningsindustrin de senaste åren. Det är min prioritet att se till att Esko levererar ännu starkare innovationer, som blir mer och mer värdefulla för våra kunder.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Så kan förlagsbranschen bli lönsam

400 internationella förläggare, boktryckare, bokdistributörer och branschinfluencers samlades för att diskutera ämnet intelligent tillväxt. I Canons kundupplevelsecenter lyftes bland annat vikten av datauppgifter fram, och hur bokförläggare kan införa en affärsmodell för print on-demand med digitala utskriftslösningar.

Publicerat av: