Esko utser svensk till ny vd

Mattias Byström ska leda Esko in i framtiden.

Udo Panenka kliver av från vd-posten. In går svenske Mattias Byström som tar över vid årsskiftet.

Det har blivit dags för vd-skifte i Esko. Mattias Byström ersätter Udo Panenka, som lämnar företaget för att söka nya utmaningar. Joakim Weidemanis, chef för Danaher som är Eskos moderbolag:

– Vi tackar Udo för hans enastående insatser till Danaher under de senaste tio åren, inklusive att ha lett Esko sedan 2015.

Under Udo Panenkas ledarskap stärkte Esko sin flexoplåtverksamhet genom innovation och flytt till en ny anläggning i Itzehoe. Vidare har under sin tid i bolaget byggt upp Eskos verksamhet för att ge service till varumärkesägare och öppnat för nya möjligheter med förvärven av MediaBeacon och BLUE. Under hans tid lanserade även Eskos mjukvarumigration till SaaS (Software-as-a-service).

Mattias Byström har över tjugo års erfarenhet av ledarskap. Närmast var han vd för FlexLink, en global aktör inom automatiseringslösningar, med en omsättning på över 300 miljoner dollar. Mattias Byström har tidigare arbetat i Danaher Group, och även i det som var känt som Danaher Motion.

Joakim Weidemanis säger att Mattias Byström, med sin unika chef- och teknikbakgrund är idealisk för att leda Esko.

– Jag är mycket glad att välkomna honom till Danaher och är glad över att placera honom vid rodret för denna viktiga verksamhet som förenklar förpackningskedjan, tillägger Joakim Weidemanis.

Mattias Byström säger:
– Esko har en otrolig potential, eftersom digitalisering, automation och integrationsmöjligheterna har tagit fart i förpackningsindustrin de senaste åren. Det är min prioritet att se till att Esko levererar ännu starkare innovationer, som blir mer och mer värdefulla för våra kunder.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Skapar dokument – från rådata till godkänt korrektur

EBI erbjuder lösningar med målet att effektivisera grafisk produktion. Nu lägger de in en högre växel för att automatisera trycksaksproduktioner och förenkla för företag att skapa produktionsklara dokument, hela vägen från kundens datakälla till godkänt korrektur. En intäktskälla som den grafiska branschen har missat, menar Adim Lundin på EBI.

Publicerat av: 

Världspremiär för Ricoh och Watkiss

Engelska Watkiss har byggt en online sadelhäft och trekniv till Ricohs flaggskepp – 135-sidors maskinen ProC 9210. Under tre år har Watkiss arbetat med att få fram den här maskinen, som är beräknad att hålla åtminstone två generationer laserskrivare. Så när skrivaren efter fyra-fem år pensioneras, så kopplas en ny maskin till Watkiss.

Publicerat av: 

Säljer för 300 miljoner om året – men har inga egna direktkunder

På väg hem från Norge kom Patrik Sjölin på det nya namnet Addbrand. Han stannade bilen, googlade och saken var klar. Namnet Kuvertteamet gick i graven och ersattes i höstas av ett namn som tål att växa med och som fungerar i alla nordiska länder.

Publicerat av: