Designbyrån Kolossal är en flitig tryckköpare av alla möjliga kampanjprodukter och brinner för att skapa den rätta känslan i trycksaken till kunden.
– Jag tror att tryckerier som kan möta kundens speciella behov och ta fram tryck som verkligen sticker ut och hjälper till att profilera varumärken – de kommer att vinna, säger Martin Sandström.
Islutet av sommaren blev två skånska designbyråer en när Kollor blev en del av Kolossal. Att utveckla och skapa grafiska profiler är själva kärnan i verksamheten, men också att bygga varumärken och stärka varumärkesägarnas plattformar. De bistår kunder med att utveckla nya koncept och förverkliga dem. Allt från en kampanj, en stor mässa eller att kunden har ett extra behov av att bygga på budskap. Det kan vara ny webb, annonser eller olika tryckta produkter för att skapa närvaro på olika sätt. Byrån står i dag med ett ben i konsumentreklam och ett i B2B.
– Vi jobbar strategiskt med design. Det innebär att vi ofta har ett kundansvar för kundens varumärke, säger Martin Sandström, art director och grundare av Kolossal.
Ett kundprojekt brukar börja med att byrån sitter ned med kunden i en workshop.
– Vi vill ha så mycket kött på benen som möjligt för att kunna leverera ett resultat som alla är nöjda med. Och sen har vi en utmaning också – att alltid överraska lite. Det är det vi är specialiserade och bra på, säger Erik Tencer, creative director.
Hur närvarande är kunden?
– Det beror helt på kunden. Processerna är väldigt olika. Vi har en regel att vi vill ha en närvarande och engagerad kund. Väljer kunden att jobba med oss så investerar man ekonomiskt och tidsmässigt i mån om att det ska bli bra.
– Sedan går vi till vårt ritbord och börjar vår process.
För Kolossal är det viktigt att arbeta med både digitala och tryckta kanaler när de bygger kundernas varumärken. Kommunikation i dag handlar allt mer om att skapa relationer. Mer äkthet och individfokus samt en naturlig dialog med mottagaren.
– Ju mer glossy och serieproduktion det känns, desto sämre kommer det att funka. Ju mer smart, återvinningsbart och att det finns en funktion i trycksaken, så tror jag att det landar mycket bättre. Inte det här smaskiga, pampiga och glossiga, säger Sandström.
Erik Tencer har en förkärlek för traditionella trycksaker, fräcka vik, ett fint obestruket papper eller varför inte fluorocerande färger.
– Jag älskar att sätta ett original – utfall, färgprofil och den nära kontakten och dialogen med tryckerierna, säger han och tillägger att det finns ett otroligt kunnande i huset. Lundabyrån har alltid som mål att ta saker så långt det går.
– Det som förenar oss allihopa här, fastän vi har lite olika roller, är att vi är designnördar och är noggranna med att det ska bli bra och snyggt uppställt. Att rätt bild förmedlas. Och när det gäller en trycksak ska det vara något som uttrycker något, gärna med en effekt eller tillämpning, exempelvis en annorlunda vikning.
– När kunden har sin grundidé och vi känner att vi inte kan göra ett bra produktblad om vi inte uppdaterar logotypen och sätter en riktigt bra grafisk profil – färgmanér, typografi, en snygg logotyp, bildmanér – då gäller det att visa för kunden vad vi menar.
I kontakten med tryckerier värdesätter Kolossal en personlig relation. Men att det är kvalitet på jobben de vill få utförda är ännu viktigare, både när det gäller trycket och efterbehandlingen.
– Kvaliteten skiljer sig åt otroligt mycket i dag. Jag tror det handlar om tryckarnas inställning. Många gånger slarvas det lite och det är inte ovanligt att man ibland får trycksaker som är felskurna eller att färgen har smetats. Det är vi uppmärksamma på annars är det ju vi som hamnar i klistret gentemot vår kund, säger Erik och tillägger:
– Vi har också varit med om tryckerier som inte kör det papper som vi har kommit överens om. Något som vi har uppdagat. Det känns heller inte riktigt bra när de säger att de har ersatt det med sitt huspapper, säger han och nämner ytterligare ett exempel där det händer att kommunikationen lämnar mer att önska: Tryckeriernas olika inställning för svärta.
– En sådan enkel grej. Hur får jag så bra svart som möjligt med det här papperet? Då vill vi att tryckaren som har ännu bättre koll på just svärta ska nämna det för oss. Exempelvis säga att; tänk på att med papperet ni har valt så behöver man addera mer magenta i svärtan för att den ska få mer lyster. Det är värdefullt att veta, men det gör de inte så ofta.
Varför blir det fel då?
– Jag tror delvis att det blir fel för att vi pressar på med tiden. Vi får press från kunden och vi måste i sin tur pressa tryckeriet. Men delvis också för att man blir bekväma. Vi har varit en bra kund till en hel del tryckerier ganska länge och lägger väldigt många och olika ordrar. Då blir det kanske som i ett förhållande, att man kommer in i lunken.
Runt 50 procent av Kolossals tryckbeställningar hamnar i offset, den andra hälften trycks digitalt. Till case som får lov att ta tid blir det oftare den finare tryckmetoden och obestruket papper. Är det bråttom är det digitaltryck som gäller – ett vanligt silkpapper, snabbtorkat och snabblevererat. Engagemang går före pris för Kolossal.
– Det är klart att priset börjar bli viktigt i upplagor över 5 000 exemplar men det är ganska sällan det händer. Upplagorna i dag är mestadels runt 500 och då är det viktigare att få bra service, säger Martin Sandström och tillägger att de tryckerier som fortsätter med stora tryckkvantiteter och bara försöker arbeta för att pressa priset kommer få svårare att överleva.
– Det man trycker i dag vill man gärna ska vara mer unikt och ha mer identitet. Jag tror man är mer beredd att lägga pengar på trycksaker i dag, för man slipper alla bulktrycken. Jag tror att tryckerier som kan möta kundens speciella behov och ta fram tryck som verkligen sticker ut och hjälper till att profilera varumärken – de kommer att vinna.
Tryckerier som ringer och försöker sälja in sig är inte ovanligt. Men det är sällan de har något speciellt att erbjuda i form av ny teknik.
– Även om man släpper in dem så presenterar de exakt samma grejer som vi redan gör. Det enda argumentet de har är priset. Men priset är inte nödvändigtvis där vi står och faller.
– Men dyker det upp någon som gör något väldigt bra med ny teknik så är det självklart en väg att gå.
Tryckerier får in många kunder på att leverera tryck. Martin Sandström säger att han förstår att tryckerier breddar sig och ser möjligheter med att kunna erbjuda kunderna ytterligare byråsaker som koncept, loggor, och webbdesign. Han anser dock att stora tryckerier bör satsa på ökad kompetens om allt från bokproduktion, monterbygge till tryck på livsmedelsprodukter, för att bli ett kreativt bollplank till marknadsföringsbyråerna.
– Istället för att ta in inhouseproduktion, webb, och design så tror jag snarare att de skulle försöka utveckla sin egen kunskap genom att vara mer kreativa och möta reklambyråerna. Att vara ett bollplank på en högre nivå. I dag vet man ganska väl vad man ska ha när man kontaktar tryckeriet. Det är sällan man bollar idéer.
– Lägg större fokus på att projektleda och hjälpa oss med råd om teknik, input och idéer som vi kan ha nytta av i stället för att satsa på att försöka konkurrera med oss. Bli vassa på att leda oss rätt. Då kommer vi också beställa mer, säger Martin Sandström.
Öppen och ärlig marknadsföring med fokus på budskapet är ett framgångsrecept när det gäller framtidens kommunikation, säger Martin Sandström.
– Det kommer handla mer om att nå kritiskt tänkande människor som är vana vid att filtrera bort saker. Det går inte att ljuga. Det ska vara tydligt vad det är för en sorts produkt som erbjuds.
Kolossal är övertygade att design är en framtidsbransch och det gäller att vara genomtänkt både när det gäller sin designstrategi och sina budskap.
– Tiden är förbi när man bara kan prångla ut grejer till en billig peng, säger Martin Sandström.