Focusneo om förvärvet: ”Vi får tillgång till spetskompetens på området”

Norsigns som satsar på inkluderande skyltning förvärvas av Focusneo.

Focusneo köper norskt företag inom taktil skyltning och nöd- och ledsystem.

I november bytte Focus Neon namn till Focusneo, något som Sign&Print tidigare har berättat om. Nu följer de upp namnbytet – som är genomgående för  hela bolagsgruppen – med ett förvärv inom visuell kommunikation. Köpet avser det norska bolaget NorSigns som bland annat levererar taktil skyltning och installationer för byggnader samt fluorescerande nöd-och ledsystem. Enligt Focusneo bäddar förvärvet för att utöka erbjudandet till kunder inom framför allt byggbranschen och den offentliga sektorn.

Magnus Näslund, vd för Focusneo och delägare i koncernen.

Magnus Näslund, vd för Focusneo och delägare i koncernen säger att Norge länge har varit ett föregångsland när det gäller att ställa krav på taktil skyltning och universell utformning – ett område där svenska marknaden varit relativt eftersatt.

–  Med Norsigns får vi tillgång till spetskompetens på området och blir en helhetsleverantör för skyltning till framförallt offentliga miljöer, säger Magnus Näslund på företaget som har levererat skyltar och visuell kommunikation sedan 1965.

– Den grundläggande idén med universell design är att utforma samhället så att så många som möjligt aktivt kan delta oavsett funktionell förmåga. Som en del av Focus-gruppen får vi mer resurser till att driva utvecklingen mot ett mer inkluderande samhälle, säger Jostein Nedkvitne, vd på Norsigns.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Skapar dokument – från rådata till godkänt korrektur

EBI erbjuder lösningar med målet att effektivisera grafisk produktion. Nu lägger de in en högre växel för att automatisera trycksaksproduktioner och förenkla för företag att skapa produktionsklara dokument, hela vägen från kundens datakälla till godkänt korrektur. En intäktskälla som den grafiska branschen har missat, menar Adim Lundin på EBI.

Publicerat av: 

Världspremiär för Ricoh och Watkiss

Engelska Watkiss har byggt en online sadelhäft och trekniv till Ricohs flaggskepp – 135-sidors maskinen ProC 9210. Under tre år har Watkiss arbetat med att få fram den här maskinen, som är beräknad att hålla åtminstone två generationer laserskrivare. Så när skrivaren efter fyra-fem år pensioneras, så kopplas en ny maskin till Watkiss.

Publicerat av: 

Säljer för 300 miljoner om året – men har inga egna direktkunder

På väg hem från Norge kom Patrik Sjölin på det nya namnet Addbrand. Han stannade bilen, googlade och saken var klar. Namnet Kuvertteamet gick i graven och ersattes i höstas av ett namn som tål att växa med och som fungerar i alla nordiska länder.

Publicerat av: