Roland löser banspänning för textil

PUBLICERAD: 28 november 2018
UPPDATERAD: 28 november

En åttafärgsskrivare för textil. Och med möjlighet både för direktsublimering och tryck på transferpapper. Lägg till det en prislapp runt 200 000 kronor och vi kan förmoda att det är en 160 centimeter bred storsäljare som Roland DG åstadkommit med sin nya textilskrivare Texart RT-640.

Roland DG:s skandinaviska försäljningschef Claus V Larsen.

De åtta färgerna i skrivaren består, förutom CMYK, av light cyan och light magenta. Därutöver kan jag välja två av fyra möjligheter. De är violett, orange, fluorescerande rosa och fluorescerande gult. Valet av de två ytterligare färgerna bör göras vid inköp av maskinen, så att mjukvaran ställs in i förhållande till det. Man kan byta efteråt, men det kräver en del omarbetning.

Mjukvaran är för övrigt ErgoSoft, i en egen Roland Edition. Tillfrågad om varför man övergivit Versamark svarar den skandinaviska försäljningschefen Claus V Larsen att ErgoSoft bättre kunde tillgodose en styrning där man maximalt använder skrivarens åtta färger.

Claus V Larsen framhäver också ytterligare en detalj som imponerat honom i den nya maskinen. Det är att utvecklarna av Texart RT-640 har hittat en lösning för att bevara rätt banspänning för tyg. De polyestertyger som används vid direktsublimering har ju många gånger en vilja att sträcka ut sig.
– Vi har gjort ett system som är baserat på magnetiska vikter, förklarar Claus V. Larsen. Det ger bättre banspänning vid upprullning, speciellt vid långa medier. Det har du nytta av när du sedan ska efterbehandla den färdigtryckta rullen.

Den exakta sträckningen blir givetvis en utmaning i en maskin som kör 162 centimeter breda material. En annan utmaning är vad man gör med det bläck som strömmar igenom materialet när man trycker på mer porösa textilier.
– Vi har där en låda under, som samlar upp överblivet bläck. Det gör att du kan dra på med bläck och få färg på båda sidor – till exempel vid direktsublimering på en beachflagga.
– I samma maskin kan du växla mellan att köra dye sublimering och direktsublimering. Det ser jag som unikt i en maskin i en prisklass strax under 200 000 kronor, säger Claus V. Larsen.

Färgen kommer i påsar med en liter i varje. De placeras upp och ner i maskinen, så att de rinner ut maximalt.
– Medan dye sub bläcket sugs in i materialet så kan det andra bläcket användas för rigida material som kaffekoppar, vattenflaskor, snowboards och skateboards. De tål diskmaskin hundratals gånger, eftersom bläcket bränns fast. Det våtare dye sub bläcket tränger på samma sätt in i textilierna och gör att plaggen kan tvättas många gånger utan att tappa färgen.
Ett av de största användningsområdena är inom tryck på träningskläder, där Bioracer är en av Roland DGs största kunder. Bioracer är ett bolag som specialiserat sig på att göra träningskläder med ditt tryck på.

Läs vidare

Storformatsjätten Ackert Reklam börjar med småformat

Storformatsjätten på västkusten, Ackert Reklam, har lite i smyg börjat med småformat. Företaget vill alltid ligga i framkant oavsett om det gäller nya maskiner, automatisering och noggrannhet i både stort och smått. Omsättningen och vinsten ligger på imponerande siffror år efter år, men varför tar de inte nästa kliv?
Acker-stor

Graphic Profile: ”Nu är vi med bland de större drakarna”

Graphic Profile i Motala har flyttat till större lokaler och investerat i två skärbord och en planprinter. Den kraftigt förstärkta kapaciteten gör att de kan utmana större konkurrenter om jobben.
– Zündborden är själen i verksamheten där allting passerar, säger Tom Jacobsson, vd och delägare.
GP1

Hårdvara är kärnan hos nystartade Signcore

Samma dag som Fespa öppnade gick Signcoms vd Robert Nyblom ut med att han driver vidare maskinverksamheten i ett nytt bolag. Sedan dess har bitarna fallit på plats och vägen framåt är solklar.
Signcore 3

Summa automatiserar arbetsflödet för skärning inline

Summa visade bland annat inlinelösningar med iläggare till sina digitala skärbord och textillaserskärare under Fespa.
_DSC0109

Senaste nytt

Storformatsjätten Ackert Reklam börjar med småformat

Storformatsjätten på västkusten, Ackert Reklam, har lite i smyg börjat med småformat. Företaget vill alltid ligga i framkant oavsett om det gäller nya maskiner, automatisering och noggrannhet i både stort och smått. Omsättningen och vinsten ligger på imponerande siffror år efter år, men varför tar de inte nästa kliv?
Acker-stor

Konica Minolta lanserar ny B2 bläckstråleskrivare på Drupa

Med sina 2 400 m2 har Konica Minolta den sjunde största montern på Drupa. 150 personer kommer att ta emot besökarna. En ny B2 bläckstråleskrivare kommer att finnas i montern.
drupa24_konica

Explosivt bidrag vinner Print Power Awards

Designstudenten Isabella Wretman i Stockholm vinner årets Print Power Awards. Årets tema var yttrandefrihet och 22-åringens bidrag "Sprängkraft" föll juryn i smaken. 
isabella1

BCB Tryckeri & Media skalade ner och studsade upp

För tre år sedan stod anrika BCB Tryckeri & Media inför ett avgörande beslut – lägga ner eller anpassa kostymen. Efter att ha sålt av sina offsetpressar, dragit ner på personal och flyttat till mindre lokaler har nu verksamheten studsat uppåt med fina stabila siffror. Det gör att Varbergstryckeriet senare i år kan fira sin 120:e födelsedag.
BCB5