Så kan förlagsbranschen bli lönsam

Workshops och paneldiskussioner präglade Future Book Forum som hölls hos Canon i i Poing utanför München i Tyskland

400 internationella förläggare, boktryckare, bokdistributörer och branschinfluencers samlades för att diskutera ämnet intelligent tillväxt. I Canons kundupplevelsecenter lyftes bland annat vikten av datauppgifter fram, och hur bokförläggare kan införa en affärsmodell för print on-demand med digitala utskriftslösningar.

Canon Europe stod som värd och öppnade upp sitt kundupplevelsecenter i Poing Tyskland. Evenemanget avsåg det årliga Future Book Forum som i år hade fokus på hur man utnyttjar datauppgifter för att omforma förlagsbranschens framtid och öppna upp för nya intäktsmöjligheter. Presentationer och workshops avlöste varandra om styrkan med datauppgifter för att bygga upp direktrelationer med läsarna, och varför förläggarnas viktigaste resurs är nätverksbyggande genom flera kanaler.

Bok-och förlagsbranschen tog plats i Canons stora showroom.

Flera lyckade branschexempel lyftes fram för att visa hur företag har stärkt sitt innehåll och drivit fram tillväxt genom att använda sig av datauppgifter. En annan diskussion som avhandlades var hur bokförläggare kan införa en affärsmodell för print on-demand via de senaste digitala utskriftslösningarna för att optimera alla delar i produktionsflöden.

Ronny Sundquist, affärsansvarig för grafisk produktion på svenska Canon.

Ronny Sundquist, affärsansvarig för grafisk produktion på svenska Canon säger i ett pressmeddelande att intelligent tillväxt inom förlagsbranschen bygger på att se enskilda människor ur ett helhetsperspektiv, inte bara som läsare, utan som konsumenter.
– Det handlar om att sätta konsumenten först och skapa värdefulla konsumentupplevelser som förstärker värdet av den fysiska boken. Omfattande datauppgifter och artificiell intelligens kan hjälpa till att leverera bättre upplevelser av digitalt innehåll. Från det här årets Future Book Forum har vi tagit med oss att det nu är dags att ta språnget, och ta fram de nya möjligheter som uppstår genom att använda inblickar och datauppgifter. Hur själva insamlandet av datauppgifterna går till leder inte till framgång – utan hur man använder dem på ett intelligent sätt.

Evenemanget som var det sjätte i ordningen hölls 21-22 november.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Skapar dokument – från rådata till godkänt korrektur

EBI erbjuder lösningar med målet att effektivisera grafisk produktion. Nu lägger de in en högre växel för att automatisera trycksaksproduktioner och förenkla för företag att skapa produktionsklara dokument, hela vägen från kundens datakälla till godkänt korrektur. En intäktskälla som den grafiska branschen har missat, menar Adim Lundin på EBI.

Publicerat av: 

Världspremiär för Ricoh och Watkiss

Engelska Watkiss har byggt en online sadelhäft och trekniv till Ricohs flaggskepp – 135-sidors maskinen ProC 9210. Under tre år har Watkiss arbetat med att få fram den här maskinen, som är beräknad att hålla åtminstone två generationer laserskrivare. Så när skrivaren efter fyra-fem år pensioneras, så kopplas en ny maskin till Watkiss.

Publicerat av: 

Säljer för 300 miljoner om året – men har inga egna direktkunder

På väg hem från Norge kom Patrik Sjölin på det nya namnet Addbrand. Han stannade bilen, googlade och saken var klar. Namnet Kuvertteamet gick i graven och ersattes i höstas av ett namn som tål att växa med och som fungerar i alla nordiska länder.

Publicerat av: