IRM: Influencer marketing
växer kraftigt

Annonsörernas investeringar i influencer marketing skjuter i höjden, enligt institutet för reklam och mediestatistik (IRM) som har gjort en kartläggning.

Det är andra året i rad som IRM undersökt annonsörernas investeringar i influencer marketing i Sverige. Under 2017 omsatte den heta formen för marknadsföring 660 miljoner kronor. Det motsvarar en ökning om 33 procent jämfört med föregående år.

– Denna kartläggning bekräftar våra tidigare prognoser, och indikationerna för utvecklingen framåt ser goda ut, kommenterar Madeleine Thor, vd på IRM.

Tillväxten har ökat i rask takt. Från 205 miljoner kronor för 2014 till 660 miljoner under 2017. Enligt IRM är prognosen  för 2018 och 2019  att tillväxten för branschen kommer att mattas av något i takt med att den mognar. Ökningstakten kommer dock fortsatt ligga på en tvåsiffrig nivå och vara högre än de digitala reklaminvesteringarna totalt.

– Branschen har sökt skapa gemensamma standarder samt fortsatt sin teknik- och affärsutveckling. Nu kan vi med tillförsikt säga att det är en etablerad marknadsföringskanal, särskilt då den inom ett par år förväntas omsätta runt en miljard kronor enligt IRM:s prognos.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Så kan förlagsbranschen bli lönsam

400 internationella förläggare, boktryckare, bokdistributörer och branschinfluencers samlades för att diskutera ämnet intelligent tillväxt. I Canons kundupplevelsecenter lyftes bland annat vikten av datauppgifter fram, och hur bokförläggare kan införa en affärsmodell för print on-demand med digitala utskriftslösningar.

Publicerat av: