IRM: Influencer marketing växer kraftigt

PUBLICERAD: 6 december 2018
UPPDATERAD: 14 november

Annonsörernas investeringar i influencer marketing skjuter i höjden, enligt institutet för reklam och mediestatistik (IRM) som har gjort en kartläggning.

Det är andra året i rad som IRM undersökt annonsörernas investeringar i influencer marketing i Sverige. Under 2017 omsatte den heta formen för marknadsföring 660 miljoner kronor. Det motsvarar en ökning om 33 procent jämfört med föregående år.

– Denna kartläggning bekräftar våra tidigare prognoser, och indikationerna för utvecklingen framåt ser goda ut, kommenterar Madeleine Thor, vd på IRM.

Tillväxten har ökat i rask takt. Från 205 miljoner kronor för 2014 till 660 miljoner under 2017. Enligt IRM är prognosen  för 2018 och 2019  att tillväxten för branschen kommer att mattas av något i takt med att den mognar. Ökningstakten kommer dock fortsatt ligga på en tvåsiffrig nivå och vara högre än de digitala reklaminvesteringarna totalt.

– Branschen har sökt skapa gemensamma standarder samt fortsatt sin teknik- och affärsutveckling. Nu kan vi med tillförsikt säga att det är en etablerad marknadsföringskanal, särskilt då den inom ett par år förväntas omsätta runt en miljard kronor enligt IRM:s prognos.

 

Senaste nytt

Här beslagtas produkt under Fespa efter misstänkt brott

Det uppstod oväntad dramatik På Fespa i Berlin efter att Vivid Laminating Technologies juridiska team utfärdade ett förbud med produktionsstopp mot en kinesisk utställare.

Skärmavbild-2025-05-12-kl.-16.38.50
Här beslagtas produkt under Fespa efter misstänkt brott

Lackeffekter utan lack i Agfas nya planskrivare

Agfas nya flatbäddsskrivare Onset Panthera FB3216 är byggd för stora volymer och exceptionell hastighet. Dessutom kan maskinen leverera lackeffekter utan lack.

_DSC0097
Lackeffekter utan lack i Agfas nya planskrivare

Hon tar över Big Image

Producenten av textila jätteutskrifter byter vd.

mikaela-min-jpg
Hon tar över Big Image

Snabbare print and cut-maskiner från Secabo

Sörmländska återförsäljaren Folier var på plats på Fespa och gläds åt nyheter hos Secabo. De kommer bland annat med nya snabba print and cut-maskiner.

_DSC0204
Snabbare print and cut-maskiner från Secabo

Läs vidare

Här beslagtas produkt under Fespa efter misstänkt brott

Det uppstod oväntad dramatik På Fespa i Berlin efter att Vivid Laminating Technologies juridiska team utfärdade ett förbud med produktionsstopp mot en kinesisk utställare.

Skärmavbild-2025-05-12-kl.-16.38.50
Här beslagtas produkt under Fespa efter misstänkt brott

Hon tar över Big Image

Producenten av textila jätteutskrifter byter vd.

mikaela-min-jpg
Hon tar över Big Image

Fujifilm: "Det är väldigt sällan en ny bläckteknologi lanseras"

Fujifilm har tagit fram en helt ny bläckteknologi. AQUAFUZE kombinerar UV-LED och vattenbaserad utskrift. Tekniken debuterar i den nya storformatskrivaren Acuity Triton, framtagen i samarbete med Mutoh.

_DSC0061
Fujifilm: ”Det är väldigt sällan en ny bläckteknologi lanseras”

Nya möjligheter inom soft signage för Colorado-användare

Canon ställde inte ut några nya maskinnyheter på årets Fespa-mässa. Fokus var istället på att inspirera sina kunder att skapa tillväxt genom nya applikationer och lösningar, bland annat med uppdateringar för Colorado-serien.

Colorado UV
Nya möjligheter inom soft signage för Colorado-användare