IRM: Influencer marketing
växer kraftigt

Annonsörernas investeringar i influencer marketing skjuter i höjden, enligt institutet för reklam och mediestatistik (IRM) som har gjort en kartläggning.

Det är andra året i rad som IRM undersökt annonsörernas investeringar i influencer marketing i Sverige. Under 2017 omsatte den heta formen för marknadsföring 660 miljoner kronor. Det motsvarar en ökning om 33 procent jämfört med föregående år.

– Denna kartläggning bekräftar våra tidigare prognoser, och indikationerna för utvecklingen framåt ser goda ut, kommenterar Madeleine Thor, vd på IRM.

Tillväxten har ökat i rask takt. Från 205 miljoner kronor för 2014 till 660 miljoner under 2017. Enligt IRM är prognosen  för 2018 och 2019  att tillväxten för branschen kommer att mattas av något i takt med att den mognar. Ökningstakten kommer dock fortsatt ligga på en tvåsiffrig nivå och vara högre än de digitala reklaminvesteringarna totalt.

– Branschen har sökt skapa gemensamma standarder samt fortsatt sin teknik- och affärsutveckling. Nu kan vi med tillförsikt säga att det är en etablerad marknadsföringskanal, särskilt då den inom ett par år förväntas omsätta runt en miljard kronor enligt IRM:s prognos.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Skapar dokument – från rådata till godkänt korrektur

EBI erbjuder lösningar med målet att effektivisera grafisk produktion. Nu lägger de in en högre växel för att automatisera trycksaksproduktioner och förenkla för företag att skapa produktionsklara dokument, hela vägen från kundens datakälla till godkänt korrektur. En intäktskälla som den grafiska branschen har missat, menar Adim Lundin på EBI.

Publicerat av: 

Världspremiär för Ricoh och Watkiss

Engelska Watkiss har byggt en online sadelhäft och trekniv till Ricohs flaggskepp – 135-sidors maskinen ProC 9210. Under tre år har Watkiss arbetat med att få fram den här maskinen, som är beräknad att hålla åtminstone två generationer laserskrivare. Så när skrivaren efter fyra-fem år pensioneras, så kopplas en ny maskin till Watkiss.

Publicerat av: 

Säljer för 300 miljoner om året – men har inga egna direktkunder

På väg hem från Norge kom Patrik Sjölin på det nya namnet Addbrand. Han stannade bilen, googlade och saken var klar. Namnet Kuvertteamet gick i graven och ersattes i höstas av ett namn som tål att växa med och som fungerar i alla nordiska länder.

Publicerat av: