Annonsörernas investeringar i influencer marketing skjuter i höjden, enligt institutet för reklam och mediestatistik (IRM) som har gjort en kartläggning.
Det är andra året i rad som IRM undersökt annonsörernas investeringar i influencer marketing i Sverige. Under 2017 omsatte den heta formen för marknadsföring 660 miljoner kronor. Det motsvarar en ökning om 33 procent jämfört med föregående år.
– Denna kartläggning bekräftar våra tidigare prognoser, och indikationerna för utvecklingen framåt ser goda ut, kommenterar Madeleine Thor, vd på IRM.
Tillväxten har ökat i rask takt. Från 205 miljoner kronor för 2014 till 660 miljoner under 2017. Enligt IRM är prognosen för 2018 och 2019 att tillväxten för branschen kommer att mattas av något i takt med att den mognar. Ökningstakten kommer dock fortsatt ligga på en tvåsiffrig nivå och vara högre än de digitala reklaminvesteringarna totalt.
– Branschen har sökt skapa gemensamma standarder samt fortsatt sin teknik- och affärsutveckling. Nu kan vi med tillförsikt säga att det är en etablerad marknadsföringskanal, särskilt då den inom ett par år förväntas omsätta runt en miljard kronor enligt IRM:s prognos.