Lessebo startar massabruket – investerar 50 miljoner

PUBLICERAD: 6 december 2018
UPPDATERAD: 14 november
Massabruket får liv när Lessebo Paper investerar 50 miljoner kronor i produktion av pappersmassa.

Lessebo Paper gör slag i saken. Massabruket startas upp och nyanställningar väntar.
– Investeringen i massabruket är ett naturligt beslut som ligger helt rätt i tiden, säger Eric Sigurdsson, vd på Lessebo Paper.

Eric Sigurdsson, vd på Lessebo Paper.

För Lessebo Paper har produktion av pappersmassa varit ett pågående projekt under en längre tid. Nu kan Sign&Print avslöja att pappersproducentens projekt tar fart på allvar. 50 miljoner kronor investeras i massabruket och uppstarten är planerad till efter semestern 2019. Enligt företaget innebär satsningen att de även kommer anställa 20-25 personer.

– Den här investeringen kommer att tillföra ökad flexibilitet, minskad miljöpåverkan samt förbättrad lönsamhet, säger vd:n Eric Sigurdsson.

Under 2018 har Lessebo paper förberett för att få massabruket i drift. Företagets plan är att genomföra större uppgraderingar på bruket under första halvåret av 2019, för att kunna hålla en hög standard på slutprodukten. Det angränsade vattenreningsverket anpassas även för det ökade vattenflödet som massabruket kommer bidra till.

 

 

Läs vidare

Vd-byte och produktnyheter hos Horizon

Horizon Nordic kom till Sign&Print-mässan inte bara med produktnyheter utan även med en ny vd vid rodret. Det som var sig likt var fokuset på efterbehandlings- och automationslösningar.
Horizon 4

Jako tryckeri flyttas – nya ägaren centraliserar

Jako tryckeri i halländska Torup ska stängas. I stället ska all verksamhet samlas tio mil bort hos ägaren Nilssons tryckeri i skånska Bjärnum utanför Hässleholm.
DSC_4406

Antalis trycker på gröna alternativ

Den grafiska branschen har en del att göra när det gäller klimatpåverkan. Det vill Antalis vara med och ändra på. I sin monter under Sign&Print-mässan var det mycket som kretsade kring hållbara materialval.
Antalis 2

Färska nyheter och försäljningar hos Plockmatic

När Plockmatic summerar årets Sign&Print Scandinavia så omfattar det flera maskinförsäljningar.
– Jag har inte hunnit räkna än, men det är ett gäng, säger Tommy Jönsson, försäljningschef på Plockmatic Sverige.
Plockmatic 1

Senaste nytt

Hexis ger kunderna makten över laminaten

I Hexis monter var det stort fokus på skyddsfilmer i serien Bodyfence under Sign&Print. Företaget hade bilar både utanför och innanför entrén till Kistamässan. De visade också inredningsvinyler, folier och laminat. 
FotoJet

Vd-byte och produktnyheter hos Horizon

Horizon Nordic kom till Sign&Print-mässan inte bara med produktnyheter utan även med en ny vd vid rodret. Det som var sig likt var fokuset på efterbehandlings- och automationslösningar.
Horizon 4

Jako tryckeri flyttas – nya ägaren centraliserar

Jako tryckeri i halländska Torup ska stängas. I stället ska all verksamhet samlas tio mil bort hos ägaren Nilssons tryckeri i skånska Bjärnum utanför Hässleholm.
DSC_4406

Scandraft hjälper kunderna komma igång med DTF

Återförsäljaren Scandraft visade sitt utbud av material för bild- och dekorproduktion. Men man tryckte lite extra på sitt startkit för att komma igång med Direct to film-tryck på textil.
DSC_4449