Lessebo startar massabruket
– investerar 50 miljoner

Massabruket får liv när Lessebo Paper investerar 50 miljoner kronor i produktion av pappersmassa.

Lessebo Paper gör slag i saken. Massabruket startas upp och nyanställningar väntar.
– Investeringen i massabruket är ett naturligt beslut som ligger helt rätt i tiden, säger Eric Sigurdsson, vd på Lessebo Paper.

Eric Sigurdsson, vd på Lessebo Paper.

För Lessebo Paper har produktion av pappersmassa varit ett pågående projekt under en längre tid. Nu kan Sign&Print avslöja att pappersproducentens projekt tar fart på allvar. 50 miljoner kronor investeras i massabruket och uppstarten är planerad till efter semestern 2019. Enligt företaget innebär satsningen att de även kommer anställa 20-25 personer.

– Den här investeringen kommer att tillföra ökad flexibilitet, minskad miljöpåverkan samt förbättrad lönsamhet, säger vd:n Eric Sigurdsson.

Under 2018 har Lessebo paper förberett för att få massabruket i drift. Företagets plan är att genomföra större uppgraderingar på bruket under första halvåret av 2019, för att kunna hålla en hög standard på slutprodukten. Det angränsade vattenreningsverket anpassas även för det ökade vattenflödet som massabruket kommer bidra till.

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Skapar dokument – från rådata till godkänt korrektur

EBI erbjuder lösningar med målet att effektivisera grafisk produktion. Nu lägger de in en högre växel för att automatisera trycksaksproduktioner och förenkla för företag att skapa produktionsklara dokument, hela vägen från kundens datakälla till godkänt korrektur. En intäktskälla som den grafiska branschen har missat, menar Adim Lundin på EBI.

Publicerat av: 

Världspremiär för Ricoh och Watkiss

Engelska Watkiss har byggt en online sadelhäft och trekniv till Ricohs flaggskepp – 135-sidors maskinen ProC 9210. Under tre år har Watkiss arbetat med att få fram den här maskinen, som är beräknad att hålla åtminstone två generationer laserskrivare. Så när skrivaren efter fyra-fem år pensioneras, så kopplas en ny maskin till Watkiss.

Publicerat av: 

Säljer för 300 miljoner om året – men har inga egna direktkunder

På väg hem från Norge kom Patrik Sjölin på det nya namnet Addbrand. Han stannade bilen, googlade och saken var klar. Namnet Kuvertteamet gick i graven och ersattes i höstas av ett namn som tål att växa med och som fungerar i alla nordiska länder.

Publicerat av: