Det händer saker i Lessebo, och det med råge efter tuffa år i backspegeln. Eric Sigurdsson, vd för Lessebo Paper berättar om nysatsningen och hur de ska nischa sig ytterligare inom premiumsegmentet med designpapper och exklusiva förpackningar.
Eric Sigurdsson klev in i Lessebo Bruk för snart ett år sedan för att leda det operativa arbetet i rollen som vd.
– Det som gör att vi är ett stabilt företag i dag är att vi har fokuserat ännu mer på high premium, alltså högkvalitativa produkter. Det är vår nisch. Vi kan inte konkurrera med volymer som de andra stora pappersbruken i Sverige. Vi är ett mindre bruk och konkurrerar med hög service, hög kvalitet och tillverkar det bästa papperet som går att få tag på, säger han.
Allt har dock inte gått som smort för finpappersbruket som under århundraden bidragit till att sätta Lessebo kommun på kartan. De senaste tio åren har företaget hämtat sig från två konkurser med personalavgångar som följd. Det är först nu som Lessebo Bruk, med ett flertal ägare och en operativ ledning, har valt att blicka framåt och forcera, berättar Eric Sigurdsson.
– Vi har haft en kämpig tid bakom oss, två konkurser på senare tid, och vi har inte jobbat långsiktigt förrän nu. Vi investerar i nyanställningar, i maskiner och produktutveckling. Det är det jag känner att vi ska arbeta med, och arbeta ännu mer med framöver.
– Vi mår bra idag och kämpar på som alla andra med jättehöga massapriser. Det tvingar oss att jobba ännu mer med andra förbättringar, hitta nya produkter och att jobba med ökad försäljning.
Under senaste året har fokus legat på att öka produktionskapaciteten för att klara efterfrågan. 15 personer har anställts sedan i våras, just på grund av de ökade volymerna som stigit med 50 procent. Från 100 till 150 ton per dygn. I december togs beslutet att återigen starta igång den befintliga pappersmaskinen PM3 som stått avstängd en tid. Den kör nu i full drift, sju dagar i veckan.
– För att få bättre service mot våra kunder och kortare leveranstider så bestämde vi att vi ville ha en tredje maskin. Det har vi jobbat med hela året. Det gör man inte i en handvändning utan vi har fått förbereda med personal och rent maskinellt.
Lessebo Bruk producerar papper i tre pappersmaskiner. I PM1 körs färgat papper i en mängd olika kulörer. PM2 tillverkar nästan bara vitt papper i diverse nyanser. Så är även fallet med den tredje maskinen som har tagits i drift. Fler resurser väntas in på maskinsidan.
– Vi investerar i två präglingsmaskiner och vi räknar med att de är uppe och rullar första kvartalet nästa år, säger marknadschefen Carina Jensen.
– Vi kommer att vara den mest flexibla präglaren i Europa efter den installationen.
Eric Sigurdsson är övertygad att vägen att gå är att satsa ännu mer på exklusiva produkter.
– Vi måste bestämma oss. Antingen bestämmer vi oss för att köra på volym, commodityprodukter, höga volymer och låga priser. Det är en väg. En annan väg, den vi tar, är att göra precis tvärtom. Det går inte att göra något mitt emellan. Det kommer aldrig att funka, säger han. Bruket är för litet för att konkurrera inom papper med höga volymer och låga priser. Det är istället en produktion som är anpassad för ett premiumsortiment med nyansövergångar och en bred produktmix av papperskvaliteter.
Carina Jensen är inne på samma linje:
– I PM1 kör vi närmare hundra olika färger. Det är inte många bruk som klarar det. Ettan är helt optimerad för den här produktmixen. Vi kör också ett ytviktsspann från 70 upp till 270 gram på ettan. De stora volymerna kan vi glömma. Då är det de lägre volymerna som verkligen blir prestigeprodukterna hos våra kunder.
Carina Jensen säger att oavsett vad kunden vill ha – nyans, gramvikt eller tjocklek på pappret – så kan de allt som oftast lösa det.
– Där sticker vi ut, och eftersom vi är så pass små är det på det sättet vi måste sticka ut. Det vet vi att de större bruken inte kan göra.
– Vi har också ett stort lager som gör att vi kan serva våra kunder med korta leveranstider om de tar lagerpallar. Men sen kan vi också ta tillverkningsordrar. Vi är väldigt flexibla i relation till de större bruken när det kommer till kvantiteter och att matcha färger till kunder. Antingen säger kunden en färgkod eller så kommer kunden med ett färgprov och så kan vi matcha det.
Tio procent av Lessebo Bruks omsättning rör försäljning riktat mot förpackningar. 90 procent är papper. Enligt Eric Sigurdsson ska det förstnämnda segmentet öka. Lyxiga papperskvaliteter är i dag hett byte bland kunder och varumärkesägare för att bygga en upplevelse kring sina varumärken och produkter – exempelvis en snygg papperspåse till en tröja, eller en tilldragande kartongförpackning till en parfym.
– Vi ser att premiumpappersprodukter ökar i volym.
Affärsstrategin är att gå ut ännu hårdare mot marknaden.
– Det handlar om att jobba med marknadsföringen kring våra premiumprodukter. Vi har haft en ganska lågmäld marknadsföringsstrategi de sista åren. Men jag tror att där behöver vi gå ut ännu hårdare och marknadsföra våra produkter.
Företaget har i dag 125 anställda och omsätter cirka 450 miljoner kronor.
Hur ser du på massaprisernas utveckling?
– Vi ser att det inte ökar längre, men det är fortfarande lika höga massapriser. De sjunker i alla fall inte, men utvecklingen ser ut att ha stagnerat, och det hoppas jag på. Det är jättesvårt att prognosticera, för en så här lång period med höga massapriser har man aldrig sett tidigare i branschen.