Pantone utser årets färg 2019

PUBLICERAD: 13 december 2018
UPPDATERAD: 13 december

Som vanligt när det vankas årsskifte väljer färgspecialisten Pantone vilken färg som ska prägla det kommande året. Årets färg 2019 är….

…. Living Coral –Levande, mjuk och lekfull. Så beskriver Pantone sitt färgval för 2019. Färgen som alltså har namnet Living Coral ligger i gränslandet mellan rosa och orange. Färgspecialisten använder målande ord när de ska sätta ord på Living Coral. Färgen beskrivs som levande, mjuk  och omfamnande. Den inger värme och trygghet i vår ständigt skiftande miljö.

Vidare skriver Pantone att färgen symboliserar en reaktion mot anstormningen av digitalisering och sociala medier som allt mer tar upp tid i människors vardag, samtidigt som vi söker autentiska och uppslukande upplevelser för att skapa kontakt och närhet. En vårdande färg som både framträder i vår naturliga miljö, men också frekventeras flitigt i sociala medier. Färgen har beteckningen PANTONE 16-1546 Living Coral.

I samband med utnämnandet av årets färg släpper Pantone som vanligt färgpaletter, färgkartor och andra verktyg. I år går företaget ett steg längre och lanserar en mugg, ett USB-minne, en nyckelring och ett anteckningsblock.  Alla produkter kommer givetvis i Living Coral-färgen.

 

 

Läs vidare

Explosivt bidrag vinner Print Power Awards

Designstudenten Isabella Wretman i Stockholm vinner årets Print Power Awards. Årets tema var yttrandefrihet och 22-åringens bidrag "Sprängkraft" föll juryn i smaken. 
isabella1

Den ofrivillige tryckeridirektören: "Vi är uppväxta med stickers"

Tobias Martinsson är grundare till stickersvarumärket Prettygoodstickers och Motoproworks som säljer dekalkit under licens. Från början var inte tanken att bygga upp egen produktion men han tröttnade på ett arbetsflöde som var lite föråldrat.
collage

Zone Systems levererar 50-talsskyltar till tunnelbanestation

Zone Systems i Vadstena fick jobbet att tillverka skyltar i 1950-talsstil när tunnelbanestationen Hötorget i Stockholm restaureras till sitt ursprungsuppförande.
zone-systems

Brandmästarens baseballjackor hett mode

Baseballjackor Sverige firar 20 år i år. Helsingborgsföretagets jackor bärs av allt från företag till föreningar, skolor och musiker från Mando Diao och Lasse Stefanz.
Baseballjackor

Senaste nytt

De närmar sig 50 miljoner i omsättning – Inleder utbyggnad

Nilssons Tryckeri närmar sig drömgränsen 50 miljoner kronor i omsättning. Företaget har flyttat sitt nya varumärke Jako till Skåne och håller nu på att bygga ut lokalerna.
nilssons-1

Marabu stöttade sina leverantörer under Fespa

Marabu hade ingen egen monter på årets Fespa-mässa men fanns på plats för att bistå sina leverantörer. Sign&Print följde med Victor Bildsten, digital säljchef på Marabu Scandinavia, på en rundtur i montrarna.
Vanguard 1

Epson lanserar storformatsskrivare för fotoutskrifter

Epson lanserar en ny storformatskrivare för de professionella fotografi-, konst- och affischmarknaderna.
Epson_P20500Series

Fujifilm visar sin förstärkta B2-uppsättning på Drupa

Tillsammans med en stor del av Fujifilms omfattande sortiment kommer ett par nya B2-skrivare att visas upp i Fujifilms monter på Drupa, som inte är mindre än 2 420 m2 stor, vilket motsvarar ungefär tre handbollsplaner.
drupa24_fujifilm