Ras för tryckta medier

PUBLICERAD: 14 december 2018
UPPDATERAD: 14 december
Källa: Sveriges Mediebyråer.

Nedgången för tryckta medier fortsätter. Kategorin fackpress har det tuffast och backade med 25,6 procent i november jämfört med samma månad i fjol. Sammantaget hittills i år har dock de totala medieinvesteringarna ökat med 6,1 procent.

Jochum Forsell, vice vd på IUM.

Sett över hela november månad landade medieinvesteringarna på en oförändrad nivå, jämfört med november 2017. Det visar siffror förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar. Hela rapporten kan läsas här. Totalt förmedlades under november drygt 1,3 miljarder kronor. Tryckta medier redovisar ett betydande ras på bred front för samma period – alla kategorier backade tvåsiffrigt. Nedgången slog hårdast mot kategorin fackpress som backade med 25,6 procent. Hittills i år har kategorin ackumulerat en negativ tillväxt om 17,2 procent.

– För tryckta medier blev november en katastrofmånad då samtliga tryckta medier tappar på bred front. Minskningen ligger på 21,7 procent, motsvarande knappt 44 miljoner kronor – trots Black Friday. Dessa pengar plockas inte upp av tidningarnas digitala kanaler – de ser ut att ha gått primärt till TV och radio. Efter att ha sett ut att bromsat fallet tidigare under året, accelererar nu nedgången återigen i tryckta kanaler, säger Jochum Forsell, vice vd IUM, i ett pressmeddelande.

Fotnot: Sveriges Mediebyråer sammanställer varje månad, med start i augusti 2006, hur mycket pengar som investerats i media via medlemsföretagen.

Läs vidare

Har Lessebo Paper hittat årets sommarhit?

Frågan vi väl alla gått och grunnat på är väl hur ett papper låter, en fråga som nu äntligen ett svar tack vare Lessebo Paper som tagit ett djärvt steg bortom det visuella genom att utforska denna något udda fråga. Resultatet är Lessebo Paper Player – en spelare som förvandlar papperets tysta elegans till en fascinerande ljudupplevelse.
Lessebo Paper

Antalis introducerar SwitchGreen Box för gröna materialval

Antalis tar fram en grön låda för att inspirera till hållbara materialval.
switchgreen-news-banner

Onlinetryckeri börjar sälja material

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Konica Minolta ökar flexibiliteten i efterbehandlingen

Den nya hybrida inlinestaplaren – Multi-Purpose Stacker XL – stödjer bland annat stapling av långa ark med lyft och transport av tungt papper.
MPS-XL-Plockmatic

Senaste nytt

Alvöen breddar utbudet av fräs- och skärmaskiner

Alöven är nu skandinavisk distributör av Kimlas CNC-fräs- och skärbord för industriell produktion. Det ska komplettera de lösningar som företaget sedan tidigare erbjuder från MultiCam. 
CNC Alvöen

Du missar väl inte Packnorth Award 2024?

Bidragen till Packnorth Award kommer nu in i tät följd. Det är fjärde gången tävlingen arrangeras och i år är prisutdelningen tillbaka på Scanpack. Årets tävling bjuder på nyheter.
PNA-head-240627x

Wackes tror på starkt år – nyanställer tre

Produktmediaföretaget Wackes förstärker organisationen med tre anställda. Detta för att möta en ökad efterfrågan på bolagets produkter och tjänster.
Wackes 1

Har Lessebo Paper hittat årets sommarhit?

Frågan vi väl alla gått och grunnat på är väl hur ett papper låter, en fråga som nu äntligen ett svar tack vare Lessebo Paper som tagit ett djärvt steg bortom det visuella genom att utforska denna något udda fråga. Resultatet är Lessebo Paper Player – en spelare som förvandlar papperets tysta elegans till en fascinerande ljudupplevelse.
Lessebo Paper