Ras för tryckta medier

PUBLICERAD: 14 december 2018
UPPDATERAD: 14 december
Källa: Sveriges Mediebyråer.

Nedgången för tryckta medier fortsätter. Kategorin fackpress har det tuffast och backade med 25,6 procent i november jämfört med samma månad i fjol. Sammantaget hittills i år har dock de totala medieinvesteringarna ökat med 6,1 procent.

Jochum Forsell, vice vd på IUM.

Sett över hela november månad landade medieinvesteringarna på en oförändrad nivå, jämfört med november 2017. Det visar siffror förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar. Hela rapporten kan läsas här. Totalt förmedlades under november drygt 1,3 miljarder kronor. Tryckta medier redovisar ett betydande ras på bred front för samma period – alla kategorier backade tvåsiffrigt. Nedgången slog hårdast mot kategorin fackpress som backade med 25,6 procent. Hittills i år har kategorin ackumulerat en negativ tillväxt om 17,2 procent.

– För tryckta medier blev november en katastrofmånad då samtliga tryckta medier tappar på bred front. Minskningen ligger på 21,7 procent, motsvarande knappt 44 miljoner kronor – trots Black Friday. Dessa pengar plockas inte upp av tidningarnas digitala kanaler – de ser ut att ha gått primärt till TV och radio. Efter att ha sett ut att bromsat fallet tidigare under året, accelererar nu nedgången återigen i tryckta kanaler, säger Jochum Forsell, vice vd IUM, i ett pressmeddelande.

Fotnot: Sveriges Mediebyråer sammanställer varje månad, med start i augusti 2006, hur mycket pengar som investerats i media via medlemsföretagen.

Läs vidare

Hylte Paper tvingas till storvarsel

De ojämna elpriserna slår hårt mot elintensiva företag i södra Sverige.

Hylte-bruk

Produktion av grafiskt papper ökar: "Effekten väntas inte bestå"

Produktionen av papper och kartong i Sverige ökade med 7,7 procent ifjol. Men Skogsindustrierna tror att utvecklingen kommer brytas.

Charlotte-Dickens

Elanders avvecklar verksamhet

Det innebär 900 miljoner kronor i minskad omsättning.

LGI

Sydsvenska tryckerier förfasas över elpriset: "Katastrof"

Priset på el är ämnet på allas läppar ute på tryckerierna just nu.

FotoJet---2024-12-12T113241.082

Senaste nytt

Canon-chefen: ”Inkjet är rätt väg att gå”

Canon har under flera mässor ställt ut under mottot ”The power to move”. För Canons Jennifer Kolloczek handlar den rörelsen om ett ökat fokus på arkbaserad inkjet i höga hastigheter.

Canon Jennifer Matteus

Stort logistikföretag för tryckt kampanjmaterial byter namn

Namnbytet är ett led i att företaget under många år vuxit från att vara en distributör till att bli en fullskalig logistiker med ett komplett erbjudande av avancerade verktyg och digitala tjänster.

Fredrik_Ringstrom

Mimaki om Montera får välja

Montera har satsat på Mimaki i maskinparken. De har både en planskrivare och en riktigt bred storformatsskrivare. Det gör att de kan producera många olika typer av applikationer i samma maskiner.

montera-collage

SPG investerar i automatiskt skärprogram

Scandinavian Print Group (SPG) har nyligen investerat i det automatiska skärprogrammet CompuCut från Polar. CompuCut är ett program som automatiskt ställer in skärmaskinen och vägleder operatören genom hela processen.

PolarCut_01