Ras för tryckta medier

Källa: Sveriges Mediebyråer.

Nedgången för tryckta medier fortsätter. Kategorin fackpress har det tuffast och backade med 25,6 procent i november jämfört med samma månad i fjol. Sammantaget hittills i år har dock de totala medieinvesteringarna ökat med 6,1 procent.

Jochum Forsell, vice vd på IUM.

Sett över hela november månad landade medieinvesteringarna på en oförändrad nivå, jämfört med november 2017. Det visar siffror förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar. Hela rapporten kan läsas här. Totalt förmedlades under november drygt 1,3 miljarder kronor. Tryckta medier redovisar ett betydande ras på bred front för samma period – alla kategorier backade tvåsiffrigt. Nedgången slog hårdast mot kategorin fackpress som backade med 25,6 procent. Hittills i år har kategorin ackumulerat en negativ tillväxt om 17,2 procent.

– För tryckta medier blev november en katastrofmånad då samtliga tryckta medier tappar på bred front. Minskningen ligger på 21,7 procent, motsvarande knappt 44 miljoner kronor – trots Black Friday. Dessa pengar plockas inte upp av tidningarnas digitala kanaler – de ser ut att ha gått primärt till TV och radio. Efter att ha sett ut att bromsat fallet tidigare under året, accelererar nu nedgången återigen i tryckta kanaler, säger Jochum Forsell, vice vd IUM, i ett pressmeddelande.

Fotnot: Sveriges Mediebyråer sammanställer varje månad, med start i augusti 2006, hur mycket pengar som investerats i media via medlemsföretagen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Bokens förvandling genom hållbar innovation

Hållbarhet blir allt viktigare för alla aktörer i bokbranschen. Med det ökade fokuset på hållbarhet handlar årets Canon Future Book Forum den 2 december om att främja hållbar innovation i alla delar av förlagsbranschen – från hur böcker produceras, distribueras och är tillgängliga, till deras avtryck i vår vardag.

Publicerat av: 

Från glada gubbar till e-handel

System för att på riktigt kunna e-handla med trycksaker. Och då även komplexa former av förpackning. Det är vad det tyska företaget Cloudlab ägnar sig år. Detta snabbt växande företag – från 50 anställda i våras till 75 nu – används av de tyska nättryckerierna, samt tryckerier runt om i världen och sedan en tid tillbaka också på flera platser i Skandinavien.

Publicerat av: 

De demonstrerar komplett förpackningsflöde

Etiketter och förpackningar är två tillväxtområden inom den grafiska branschen. Konica Minolta har sammanställt några förslag på hur tryckerier kan ta del av den positiva utvecklingen, inte bara med en digital etikettskrivare, utan en komplett lösning för att producera etiketter och förpackningar i korta serier.

Publicerat av: