Nedgången för tryckta medier fortsätter. Kategorin fackpress har det tuffast och backade med 25,6 procent i november jämfört med samma månad i fjol. Sammantaget hittills i år har dock de totala medieinvesteringarna ökat med 6,1 procent.
Sett över hela november månad landade medieinvesteringarna på en oförändrad nivå, jämfört med november 2017. Det visar siffror förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar. Hela rapporten kan läsas här. Totalt förmedlades under november drygt 1,3 miljarder kronor. Tryckta medier redovisar ett betydande ras på bred front för samma period – alla kategorier backade tvåsiffrigt. Nedgången slog hårdast mot kategorin fackpress som backade med 25,6 procent. Hittills i år har kategorin ackumulerat en negativ tillväxt om 17,2 procent.
– För tryckta medier blev november en katastrofmånad då samtliga tryckta medier tappar på bred front. Minskningen ligger på 21,7 procent, motsvarande knappt 44 miljoner kronor – trots Black Friday. Dessa pengar plockas inte upp av tidningarnas digitala kanaler – de ser ut att ha gått primärt till TV och radio. Efter att ha sett ut att bromsat fallet tidigare under året, accelererar nu nedgången återigen i tryckta kanaler, säger Jochum Forsell, vice vd IUM, i ett pressmeddelande.
Fotnot: Sveriges Mediebyråer sammanställer varje månad, med start i augusti 2006, hur mycket pengar som investerats i media via medlemsföretagen.