Ny teknik banar väg för inkjet på bestruket offsetpapper

Bläckstråleskrivaren Ricoh Pro VC70000 är huvudattraktionen på Hunkeler Innovation Days 2019.

Vid Hunkeler Innovation Days 2019 introducerar Ricoh ny teknik. Och medan patentprocessen är igång planerar Ricoh den globala lanseringen av den avancerade bläckstråleskrivare Ricoh Pro VC70000.

Ricoh Pro VC70000 är det senaste tillskottet i portföljen som ska få offsetanvändare till att gå över till kontinuerlig digital produktion.  Produktionsskrivaren når hastigheter upp till 150 meter per minut och kan producera 12 000 B2-ark i duplex per timme. Enligt tillverkaren riktar sig rullmaskinen till kunder som kör stora volymer varje månad eller under en säsong.

De Ricohutvecklade bläcken som kommer med maskinen drivs med Piezoskrivhuvuden som avger bläckdroppar on demand. Enligt Ricoh kommer upplösningen upp till 1200 gånger 1200 dpi på obestruket papper, traditionella bestrukna offsetpapper, samt behandlat och obehandlat inkjetpapper.

Maskinen sållar sig till den redan befintliga skrivarfamiljen som innefattar Ricoh Pro VC60000, Ricoh Pro VC40000, Ricoh Pro VC20000, Ricoh Pro V20000 och InfoPrint 5000.

Maskinens torkteknik stödjer enligt Ricoh ett brett utbud av media och täcker in det mesta inom kommersiellt tryck. Den ger plana ark på alla medier, i synnerhet offsetbestrukna ark. Torkenheten kan drivas med Ricohs Digital Front End (DFE) och fram- och bakmotorn på varje maskin (skrivare 1 och skrivare 2) har sina egna inställningar. Risken för att pappret curlar sig, exempelvis på grund av för mycket bläck, eller på grund av för mycket fukt och fuktighet i papperet, elimineras helt med den nya torkenheten, enligt tillverkaren.

Ricoh kommer visa upp bläckstråleskrivaren och den nya torkningstekniken på Hunkeler Innovation Days 2019, som samlar världens alla rullprintsspecialister i Schweiz den 25-28 februari. På mässan kommer maskinens utskriftsmöjligheter visas med ett brett spektrum av bestrukna offsetpapper, inklusive en 225 millimeter kvadratisk och bunden fotobok som skrivs ut på 150 gram papper, samt flygblad och broschyrer.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Företag tankade kunskap om digitala strategier

Förpackningsklustret Packbridge och konsultföretagen Kunskapspartner och Scorecard, bjöd in ett fyrtiotal deltagare för att sprida kunskap om digital strategi för styrelser och ledning. Eventet som ägde rum i Malmö, hade bland annat som mål att svara på hur och varför en kunds köpmönster ser ut som det gör.

Publicerat av: