Tre trender som kommer dominera under 2019

Colin Elkins på IFS, global leverantör av affärssystem.

Colin Elkins, globalt ansvarig för lösningar till tillverkningsindustrin på IFS sätter ord på tre trender som kommer prägla tillverkningsindustrin under 2019.

Först på listan är NFC (närfältskommunikation) och smarta etiketter, som enligt Colin kommer revolutionera inom produktinformation. Zion Market Research förutspår också en årlig tillväxt för smarta etiketter på 17,6 procent under perioden 2018-2024.

– Under 2019 kommer varor och etiketter allt oftare att att vara försedda med NFC-chip. NFC och de närbesläktade smarta etiketterna krattar manegen för kontantlös handel, samt ger bättre möjligheter för dataanalys och spårbarhet, säger Colin Elkins.

Näst på tur i listan är utveckling av bioplaster och enklare miljömärkning.

– I oktober fattades ett EU-beslut om förbud mot flera typer av engångsprodukter, till exempel vissa sugrör. Detta kommer att innebära två saker för tillverkningsindustrin. För det första vilka typer av förpackningsmaterial som kan användas, och för det andra hur materialet ska kategoriseras.

Enligt Elkins kommer den globala marknaden för bioplaster uppskattas växa från 253 miljarder kronor till 2,7 biljoner kronor inom tio år. Detta kommer kräva nya begrepp för att kategorisera material. Begrepp som nedbrytningsbar, kompost, återvinning med flera kan vara förvirrande. Därför behövs det jobbas med att skapa bättre definitioner.

Den tredje trenden är att det kommer ställas högre krav på att företag kan redovisa vilka råvaror som används och hur deras tillverkning går till. Detta styrks bland annat av en uppsjö studier som visat att yngre konsumenter är beredda att betala mer för hållbara produkter. 

– På sikt kan man räkna med att priserna för hållbara produkter sjunker, i takt med att försäljningen ökar. Kontentan är att alla vinner, i alla led, från råvaruleverantörer, till konsumenter, avslutar Colin Elkins.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Företag tankade kunskap om digitala strategier

Förpackningsklustret Packbridge och konsultföretagen Kunskapspartner och Scorecard, bjöd in ett fyrtiotal deltagare för att sprida kunskap om digital strategi för styrelser och ledning. Eventet som ägde rum i Malmö, hade bland annat som mål att svara på hur och varför en kunds köpmönster ser ut som det gör.

Publicerat av: