Tre trender som kommer dominera under 2019

PUBLICERAD: 17 december 2018
UPPDATERAD: 17 december
Colin Elkins på IFS, global leverantör av affärssystem.

Colin Elkins, globalt ansvarig för lösningar till tillverkningsindustrin på IFS sätter ord på tre trender som kommer prägla tillverkningsindustrin under 2019.

Först på listan är NFC (närfältskommunikation) och smarta etiketter, som enligt Colin kommer revolutionera inom produktinformation. Zion Market Research förutspår också en årlig tillväxt för smarta etiketter på 17,6 procent under perioden 2018-2024.

– Under 2019 kommer varor och etiketter allt oftare att att vara försedda med NFC-chip. NFC och de närbesläktade smarta etiketterna krattar manegen för kontantlös handel, samt ger bättre möjligheter för dataanalys och spårbarhet, säger Colin Elkins.

Näst på tur i listan är utveckling av bioplaster och enklare miljömärkning.

– I oktober fattades ett EU-beslut om förbud mot flera typer av engångsprodukter, till exempel vissa sugrör. Detta kommer att innebära två saker för tillverkningsindustrin. För det första vilka typer av förpackningsmaterial som kan användas, och för det andra hur materialet ska kategoriseras.

Enligt Elkins kommer den globala marknaden för bioplaster uppskattas växa från 253 miljarder kronor till 2,7 biljoner kronor inom tio år. Detta kommer kräva nya begrepp för att kategorisera material. Begrepp som nedbrytningsbar, kompost, återvinning med flera kan vara förvirrande. Därför behövs det jobbas med att skapa bättre definitioner.

Den tredje trenden är att det kommer ställas högre krav på att företag kan redovisa vilka råvaror som används och hur deras tillverkning går till. Detta styrks bland annat av en uppsjö studier som visat att yngre konsumenter är beredda att betala mer för hållbara produkter. 

– På sikt kan man räkna med att priserna för hållbara produkter sjunker, i takt med att försäljningen ökar. Kontentan är att alla vinner, i alla led, från råvaruleverantörer, till konsumenter, avslutar Colin Elkins.

Läs vidare

Xeikons Lion tar digitaltrycket framåt

Xeikon har lanserat Lion LX3000, en ny digital etikettpress med ett nytt styrsystem som ger hög produktivitet och etikettkvalitet med fina prestanda.
Xeikon

Canon blickar mot nya marknader

Det är ett Canon i toppform som, med sin 4 800 kvadratmeter stora monter på Drupa, visar varför de är ledande inom flera teknologier.
Drupa_Canon

Blixtrande precision med iEchos nya laserstansmaskin

IEcho tog med sig en lång rad skärmaskiner till Fespa. Den som kanske fångade besökarnas intresse mest var laserstansmaskinen LCT350 som i blixtrande attacker skar etiketter.
FotoJet-(63)

Nordvalls Etikett först i Norden med HP Indigo V12

Som första tryckeri i Skandinavien har Nordvalls Etikett investerat i HP Indigos toppmodell, HP Indigo V12.
Patrik-Jenemark-Nordvalls-Etikett_webb-1024x682

Senaste nytt

De närmar sig 50 miljoner i omsättning – Inleder utbyggnad

Nilssons Tryckeri närmar sig drömgränsen 50 miljoner kronor i omsättning. Företaget har flyttat sitt nya varumärke Jako till Skåne och håller nu på att bygga ut lokalerna.
nilssons-1

Marabu stöttade sina leverantörer under Fespa

Marabu hade ingen egen monter på årets Fespa-mässa men fanns på plats för att bistå sina leverantörer. Sign&Print följde med Victor Bildsten, digital säljchef på Marabu Scandinavia, på en rundtur i montrarna.
Vanguard 1

Epson lanserar storformatsskrivare för fotoutskrifter

Epson lanserar en ny storformatskrivare för de professionella fotografi-, konst- och affischmarknaderna.
Epson_P20500Series

Fujifilm visar sin förstärkta B2-uppsättning på Drupa

Tillsammans med en stor del av Fujifilms omfattande sortiment kommer ett par nya B2-skrivare att visas upp i Fujifilms monter på Drupa, som inte är mindre än 2 420 m2 stor, vilket motsvarar ungefär tre handbollsplaner.
drupa24_fujifilm