Små format växer i storformatshus

Jonas Bergström, vd för TB Printsolutions i Västerås

Storformatstryckeriet TB Printsolutions rustar även för de små formaten. De la grunden med ett förvärv, och trycker redan skarpa jobb med sin nya Xerox Iridesse.

TB Printsolutions är nya namnet för Västeråstryckeriet som tidigare hette TB Screen. Omskyltningen på tryckeriets fastighet är ännu inte genomförd när vi kommer på besök. ”Skomakarens barn…” förklarar vd:n Jonas Bergström leende, och berättar varför de valt att byta namn och grafisk profil.

Torgny Bergström startade TB Screen, som nu bytt namn till TB Printsolutions.

– Vi är ett familjeföretag, och det var min pappa Torgny Bergström som startade det. Jag kom in i bilden för 15-16 år sedan.
– Namnbytet är viktigt för oss. Det var faktiskt min pappa som ville att vi skulle byta namn. Efter 40 år så tyckte han att det hade hänt så mycket i företaget, att det var dags för ett nytt kapitel.
När Jonas tillsammans med sina två systrar Martina och Lina Bergström tog över rodret, så blev det starten på företagets digitala storformatsresa som har gått undan av bara farten.
– Vi har växt ganska mycket. För 15 år sedan omsatte vi 14 miljoner kronor, i dag ligger vi runt 100 miljoner. Det har gått hyfsat undan.

 

Företaget arbetar mot fyra kundgrupper. Den största delen av försäljningen kommer från butiksreklam – point of sale-material, affischer, vepor, golvdekaler och så vidare. Kategori två är utomhusreklam såsom fasadvepor och buss- och tunnelbanereklam. Det tredje benet är industriföretag som avser traditionell branding, till exempel PVC-skyltar och dekaler för fordon och lastbilar. Fjärde inriktningen är event- och mässbolag där företaget arbetar med stora eventbolag runt om i Norden.
– Butiksreklam står för cirka 45 procent av omsättningen. Utomhusreklam 25 procent. Sedan delar industri- och mässdelen på 15 procent vardera. Vi har totalt över 1 000 handlande kunder och väldigt stor spridning, vilket vi tycker är ganska kul, för man får många intryck.

Nyinvesteringen Xerox Iridesse laddas med ny färg.

I slutet av 2016 övertog företaget tryckeriverksamheten från Västeråskollegan Navii. I affären ingick digitaltryckeri med HP-maskiner samt it-tjänster inom tryck. Därmed tog storformatstryckeriet ett kliv mot ett större erbjudande inom små format.
– Där växer vi väldigt starkt. Det känns väldigt kul och det är nog den del inom TB som procentuellt växer snabbast. Men från ganska små tal från början, understryker Jonas.

 

Linnea Halldin ser till att leveranser och efterbehandling håller rätt kvalitet.

För drygt en månad sedan togs beslutet att investera i produktionsskrivaren Xerox Iridesse. Det tar tid att utforska maskinens alla möjligheter, men redan har de börjat sälja trycksaker med metalliska effekter i guld och silver.
– Redan dag två var vi up and running och körde skarpa jobb i den. Så det har gått väldigt bra.
Iridessen, och för den del hela maskinparken i småformatsdelen, fyller de med jobb mycket tack vare all försäljning på storformatssidan.
– Jag ser ett behov av att kunderna köper kompletteringar i små format i samband med att de köper storformat av oss. Det är den trenden jag ser. De köper flyers, foldrar och broschyrer på en gång när de köper det andra.

I Västerås sker all produktion i Sverige. På andra orter verkar de med försäljningskontor för att träffa och vara nära kunder. På senare tid har TB Printsolutions ISO-certifierats inom miljö och kvalitet. Företaget har också genomgått en organisationsförändring för att kunna växla upp till något större.
– Vi har en ledningsgrupp i dag på fyra personer. Vi tillsammans styr och leder TB idag.
– Vi ska fortsätta på vår inslagna väg men inte ha för bråttom i det vi gör, utan hela tiden växa med en hyfsad god lönsamhet. Att inte springa väg för fort. Att ha en bra produktmix i nära kontakt med kunden så att vi inte blir en opersonlig koloss. Vi är måna om att vi ska vara en platt organisation. Vi är specialister i stora format och konstruktion och lösning. Då måste man jobba med många olika material.

Henrik Gunnarsson vid en av företagets stora planprintrar.

Snart väntar tillskott i produktionen med ett skärbord från Summa och en eco-solvent rullmaskin från Epson – en mindre printer för högre upplösning med metallisk färg.
– Det är inga stora investeringar utan mest för att komplettera maskinparken. Nästa år hoppas vi att vi kommer göra större investeringar. Både inom planprint och rulle till rulle. Men inte för att vi inte har en modern maskinpark idag, utan för att vi ser att vi behöver öka och växa.

Jonas Bergström säger att deras kunder kommer att ha ett större behov av att sticka ut och synas i framtiden.
– Det kommer leda till att man gör mer spektakulära installationer, större saker på fler specialmaterial. Där ser jag en väldig tydlighet. Det har pågått i några år och det tror jag kommer fortsätta. Det kommer att gå hand i hand med rörlig media.

Tryckeriet kör mycket textil. Här ses Daniel Johansson i syateljen.

– Jag tror allt kommer gå snabbare. Tycker vi att det är bråttom i branschen i dag så är det ingenting mot vad vi kommer se i framtiden. Det kommer bara att öka. Kortare time to market. Produkterna som kommer i dag går väldigt mycket snabbare ut till marknaden. Det kommer vi få njuta eller lida av beroende på hur man ser på branschen.
– Vi är duktiga på specialmaterial, kluriga lösningar och att sticka ut. Där finns det absolut en plats för TB Printsolutions. Man ska försöka att hålla sig till det som man är duktig på och vårda kunden att köpa på rätt ställe.

Traditionella kampanjer kommer suddas ut och istället lämna plats för riktade shop-in-shop kampanjer i butikerna. Jonas Bergström ser en stark ökning inom det han kallar avancerad planprint, som förutom trycket innefattar att bygga konstruktioner.
Vi töjer lite på vad man kan göra inom planprint. I julas gjorde vi till exempel 10-15 små hus i stadur ( lättviktsskivor i plast), printade invändiga tapeter, byggde tak och installerade belysning. Det var som små tomtehus i samband med en julkampanj. Det suddas ut vad vi gör, konstaterar Jonas Bergström.

Christian Jangholt, produktionsledare på företaget.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *