Färsk ISO-standard med fokus på miljö

Den nya ISO standarden lyfter surfplattors, mobilers och datorers miljöpåverkan.

Den nya standarden underlättar att räkna på miljöaspekten mellan trycksaker och elektroniska medier.

SIS har satt en ny svensk standard på plats  – ”SS-ISO 20294:2018 Grafisk teknik – kvantifiering och kommunikation vid beräkning av koldioxidutsläpp för elektroniska medieprodukter”.

Syftet med miljöstandarden är att kunna göra bättre jämförelser mellan trycksaker och elektroniska medier. En liknande standard för enbart trycksaker kom på plats för några år sedan, men den nya standarden tar alltså fasta på elektroniska medier såsom mobiler, surfplattor och datorer. Martin Elofsson, projektledare på Swedish standards institute (SIS) påtalar att elektroniska medier inte alltid är bättre ur miljösynpunkt.

Matin Elofsson, projektledare på Swedish standards institute.

– Den nya standarden anger kraven för att kvantifiera koldioxidavtrycket för de processer, material och teknik som är nödvändiga för leverans och användning av e-media. Den spridda uppfattningen om att papper och trycksaker skadar miljön mycket mer än e-media behöver ifrågasättas, säger han.

Standarden, som bygger på en livscykelanalys (LCA), täcker krav för redovisning av e-mediearkivering, distribution, användning och lagring – data som kan användas i hela försörjningskedjan för enskilda e-medieprodukter, så som smarta telefoner och läsplattor.

– Standarder inom grafisk produktion är mer omfattande än vad många vet. De flesta filformat, som PDF, utvecklas och fastställs som ISO-standard. Färghantering, processkontroll, tryckfärger, papper, bildskärmar, efterbehandling, alltså hela produktionskedjan hanteras av standarder. Möjligheterna att använda och påverka standarder är stora och kan hjälpa till med ökad försäljning genom bättre kommunikation, lägre kostnader, högre kvalitet och uppfyllande av krav vid offentlig upphandling, säger Martin Elofsson.

SIS har deltagit i det internationella arbetet med att ta fram standarden.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Företag tankade kunskap om digitala strategier

Förpackningsklustret Packbridge och konsultföretagen Kunskapspartner och Scorecard, bjöd in ett fyrtiotal deltagare för att sprida kunskap om digital strategi för styrelser och ledning. Eventet som ägde rum i Malmö, hade bland annat som mål att svara på hur och varför en kunds köpmönster ser ut som det gör.

Publicerat av: