Satsar på digitaltryck i ett pass

Maskintillverkarna Durst och Koenig & Bauer startar ett nytt bolag tillsammans för att utveckla digitala produktionssystem för utskrifter i ett pass på kartong och wellpapp.

Målet med det nystartade joint venture-företaget är att utveckla helautomatiska produktionslinjer som ska distribueras över hela världen. Ägarandelarna i bolaget fördelas 50 procent vardera mellan Durst och Koenig & Bauer. Fokus ligger på digitaltryck i ett pass för utskrift på kartong och wellpapp. I det ingångna samarbetet kombineras Dursts inkjet-teknik och närvaro på marknaden med  maskiningenjörskonsten hos Koenig & Bauer som med sina 5 700 anställda är en av världens största leverantörer av tryckpressar för sedel- och säkerhetstryck samt förpackningar.

Christoph Gamper, vd på Durst.

Det nya samriskföretaget kommer ha sin bas i Tyskland och ska även innefatta service- och bläckverksamhet. Tanken är också att företaget ska ha ett nära samarbete med respektive företags globala nätverk.

– Durst och Koenig & Bauer är verkligen “a perfect match” för genom att kombinera våra styrkor så kommer det att driva på digitaliseringen inom förpackningsindustrin, säger Dursts vd Christoph Gamper i ett pressmeddelande.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Företag tankade kunskap om digitala strategier

Förpackningsklustret Packbridge och konsultföretagen Kunskapspartner och Scorecard, bjöd in ett fyrtiotal deltagare för att sprida kunskap om digital strategi för styrelser och ledning. Eventet som ägde rum i Malmö, hade bland annat som mål att svara på hur och varför en kunds köpmönster ser ut som det gör.

Publicerat av: