Satsar på digitaltryck i ett pass

Maskintillverkarna Durst och Koenig & Bauer startar ett nytt bolag tillsammans för att utveckla digitala produktionssystem för utskrifter i ett pass på kartong och wellpapp.

Målet med det nystartade joint venture-företaget är att utveckla helautomatiska produktionslinjer som ska distribueras över hela världen. Ägarandelarna i bolaget fördelas 50 procent vardera mellan Durst och Koenig & Bauer. Fokus ligger på digitaltryck i ett pass för utskrift på kartong och wellpapp. I det ingångna samarbetet kombineras Dursts inkjet-teknik och närvaro på marknaden med  maskiningenjörskonsten hos Koenig & Bauer som med sina 5 700 anställda är en av världens största leverantörer av tryckpressar för sedel- och säkerhetstryck samt förpackningar.

Christoph Gamper, vd på Durst.

Det nya samriskföretaget kommer ha sin bas i Tyskland och ska även innefatta service- och bläckverksamhet. Tanken är också att företaget ska ha ett nära samarbete med respektive företags globala nätverk.

– Durst och Koenig & Bauer är verkligen “a perfect match” för genom att kombinera våra styrkor så kommer det att driva på digitaliseringen inom förpackningsindustrin, säger Dursts vd Christoph Gamper i ett pressmeddelande.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Fördjupar strategiskt samarbete inom skärning

ACG Nyström blir exklusiv leverantör av Eastman Machine Companys automatiserade linje av skärmaskiner i Skandinavien, Baltikum och Ukraina. Det innebär att det svenska företaget kommer att fungera som ett nav för import av utrustning, delar och förbrukningsvaror, vilket ska resultera i kortare ledtider och direkta leveranser.

Publicerat av: 

Designtävling: ”Jag ville skapa något oväntat”

Printpower Awards är tävlingen för elever från Sveriges ledande design- och konstskolor. Tävlingen anordnas av Grafiska företagen och Fespa-föreningen sedan över 20 år tillbaka, och går ut på att plocka fram den bästa printidén utifrån ett specifikt tema. En av vinnarna blev Agnes Dalunde, vars provokativa design föll juryn i smaken.

Publicerat av: