BI-Reklam träffade rätt

PUBLICERAD: 15 januari 2019
UPPDATERAD: 15 januari

 

BI-Reklams försäljnings- och produktionsansvarige Per Ivanoff diskuterar möjligheterna med den nya flatbäddskrivaren tillsammans med vd Lina Ivanoff och Lars Bomgren från Nize Equipment.

Det lilla familjeägda företaget sökte med ljus och lykta efter en planprinter. Och den som söker, han finner…

BI Reklam i Helsingborg, med sina sju anställda, tog nyligen steget och genomförde en stor investering. En ny Nyala planprinter från tillverkaren Swissqprint. Företaget, som startade för 30 år sedan med skyltproduktion har i dag även tryckeriverksamhet och förser sina kunder med allt från visitkort, fönsterdekorer till mässmaterial.

– Sen starten har vi utvecklats efter hand med nya maskiner och försökt anamma tekniken i takt med att den kommit. Inte alltid direkt, men vi har försökt att hänga med, säger Lina Ivanoff som tillsammans med maken Per Ivanoff driver BI-Reklam.

Tanken på att utveckla maskinparken har stötts och blötts under en tid. Det var dock inte förrän under Sign&Prints Roadshow-mässa i Malmö som Lina träffade Lars Bomgren, försäljningschef hos maskinleverantören Nize Equipment, som bitarna började falla på plats.

– Under två års tid har vi tittat på väldigt många olika printrar, men det fanns ingen som vi fattade tycke för. Många av maskinerna är hybrider och det var inte det vi var ute efter, berättar Lina och fortsätter:
– Att investera i skrivaren har varit det svåraste steget att ta, då instegspriserna är högre. Det var rena turen att jag träffade Lars från Nize när vi var på Sign&Prints roadshow i Malmö tidigare i år. Det var där jag fick upp intresset för Swissqprintern, och fick veta mer om den.

Kunder fick möjligheten att spana in BI-Reklams lokaler och mingla med varandra.

Under företagets öppna hus i oktober förra året fick kunder och press möjlighet att spana in den nyinstallerade planprintern på plats i företagets lokaler, under vad som var deras allra första öppna hus. Förutom materialleverantören Antalis som visade material för printern så visade Expand sitt sortiment av mässmaterial och Konica Minolta möjligheterna med företagets digitalpressar. Även Lars Bomgren på plats för att berätta om möjligheterna med den nya maskinen.

– Det här är en bläckstråleskrivare som fixerar alla färgerna med uv-ljus. I en vanlig bläckstråleskrivare måste du använda ett material som kan absorbera färgerna genom värme. Här kan man använda vilket material som helst och det torkar direkt, säger Lars.

Skrivaren kan printa på en yta om sex kvadratmeter. Förutom de vanliga CMYK-färgerna
finns vit färg och lack som tillägg för fler efterbehandlingsmöjligheter. Bland annat för att skriva ut effekter i 3d. Lacken i maskinen trycks då i diamantformer för att få olika mönster som lurar ögat.
Eftersom uv-ljuset härdar färgerna direkt efter varje körning går det att skriva ut taktil- och blindskrift. En ny printer kostar mellan 2-5 miljoner kronor och kan byggas ut efterhand som behoven ökar. För BI-Reklam kommer beslutet att investera efter kundförfrågningar och möjligheten att påverka prisbilden.

Planprintern Nyala från tillverkaren Swissqprint går varm i BI-Reklams lokaler.

– Vi har fått förfrågningar från våra kunder som har krävt att vi använder oss av en rullprinter för att sedan sätta trycket på ett annat material. Även om kvaliteten har varit densamma, så innebär den nya maskinen att prisbilden och marginalerna för vår del blir rätt.

För Lina och Per Ivanoff blir den största utmaningen att få kunderna att förstå alla de möjligheter som BI-Reklam har i dag. Förutom att hålla ett öppet hus, som är en del av strategin, ska de ta hjälp av ett team för att synas mer på sociala medier. Syns man inte finns man inte, menar Lina. Däremot håller de sig kvar i branschen tack vare rekommendationer och återkommande kunder.

– Vi har varit ett skyltföretag som investerat i ett tryckeri. Det vi vill tala om för våra tryckerikunder är det vi kan erbjuda på skyltsidan, och tvärtom. Det är också vår största utmaning, att få folk att förstå att vi har så mycket, säger Lina.

 

Senaste nytt

Spandex spänner musklerna

Framöver kommer företaget satsa hårt på att hjälpa kunderna att bredda sig mot nya områden, både vad det gäller materialval och produktion, för att stärka sin affär.

SpandexDSC_0868
Spandex spänner musklerna

Durst stärker närvaron i Norden

Durst Group tar över Molanders Sign & Display AB. Bolaget byter namn till Durst Nordic AB och har rekryterat en ny vd.

Img
Durst stärker närvaron i Norden

Sidels robot laddar etikettrullar

Sidel lanserar CoboREEL, en automatiserad lösning för laddning av etikettrullar.

CoboREEL_3x
Sidels robot laddar etikettrullar

Cloudlab förstärker teamet med tidigare tryckeri-vd

Cloudlab som arbetar med web to print-lösningar rekryterar Nicole Royar som "kundsuccéchef". Hon har gedigen erfarenhet från tryckeribranschen som tidigare vd för SDK Systemdruck Köln under 15 år.

Nicole-Royar
Cloudlab förstärker teamet med tidigare tryckeri-vd

Läs vidare

Daniel Forsgren till Scandraft

Viscom- och textilexperten Daniel Forsgren ansluter till materialåterförsäljaren Scandraft. 

FotoJet---2025-06-04T124200.623
Daniel Forsgren till Scandraft

Scandinavian Print Group: "Erkänn att du aldrig har sett något liknande"

– Erkänn att du aldrig har sett något liknande, sade Esben Mols Kabell till mig när han visade runt på Scandinavian Print Groups fabrik i Szczecin i Polen – och han har rätt.

stettin_01
Scandinavian Print Group: ”Erkänn att du aldrig har sett något liknande”

Roland DG lanserar produktiv print and cut med åtta färger

Roland DG lanserar sin mest produktiva print and cut-skrivare någonsin. True-VIS XG-640 blir den nya flaggskeppsmodellen i True-VIS-serien.

Roland-DG-XP-640
Roland DG lanserar produktiv print and cut med åtta färger

Potential i kristider: ”Det perfekta tillfället för print”

Hur kan tryckt kommunikation tränga igenom det massiva digitala bruset? Enligt Mathew Faulkner, marknads- och innovationschef inom storformat hos Canon EMEA, har print kraften att bli raketbränsle för tillväxt. Inte minst i oroliga tider. 

Canon Matthew 2
Potential i kristider: ”Det perfekta tillfället för print”