BI-Reklam träffade rätt

PUBLICERAD: 15 januari 2019
UPPDATERAD: 15 januari

 

BI-Reklams försäljnings- och produktionsansvarige Per Ivanoff diskuterar möjligheterna med den nya flatbäddskrivaren tillsammans med vd Lina Ivanoff och Lars Bomgren från Nize Equipment.

Det lilla familjeägda företaget sökte med ljus och lykta efter en planprinter. Och den som söker, han finner…

BI Reklam i Helsingborg, med sina sju anställda, tog nyligen steget och genomförde en stor investering. En ny Nyala planprinter från tillverkaren Swissqprint. Företaget, som startade för 30 år sedan med skyltproduktion har i dag även tryckeriverksamhet och förser sina kunder med allt från visitkort, fönsterdekorer till mässmaterial.

– Sen starten har vi utvecklats efter hand med nya maskiner och försökt anamma tekniken i takt med att den kommit. Inte alltid direkt, men vi har försökt att hänga med, säger Lina Ivanoff som tillsammans med maken Per Ivanoff driver BI-Reklam.

Tanken på att utveckla maskinparken har stötts och blötts under en tid. Det var dock inte förrän under Sign&Prints Roadshow-mässa i Malmö som Lina träffade Lars Bomgren, försäljningschef hos maskinleverantören Nize Equipment, som bitarna började falla på plats.

– Under två års tid har vi tittat på väldigt många olika printrar, men det fanns ingen som vi fattade tycke för. Många av maskinerna är hybrider och det var inte det vi var ute efter, berättar Lina och fortsätter:
– Att investera i skrivaren har varit det svåraste steget att ta, då instegspriserna är högre. Det var rena turen att jag träffade Lars från Nize när vi var på Sign&Prints roadshow i Malmö tidigare i år. Det var där jag fick upp intresset för Swissqprintern, och fick veta mer om den.

Kunder fick möjligheten att spana in BI-Reklams lokaler och mingla med varandra.

Under företagets öppna hus i oktober förra året fick kunder och press möjlighet att spana in den nyinstallerade planprintern på plats i företagets lokaler, under vad som var deras allra första öppna hus. Förutom materialleverantören Antalis som visade material för printern så visade Expand sitt sortiment av mässmaterial och Konica Minolta möjligheterna med företagets digitalpressar. Även Lars Bomgren på plats för att berätta om möjligheterna med den nya maskinen.

– Det här är en bläckstråleskrivare som fixerar alla färgerna med uv-ljus. I en vanlig bläckstråleskrivare måste du använda ett material som kan absorbera färgerna genom värme. Här kan man använda vilket material som helst och det torkar direkt, säger Lars.

Skrivaren kan printa på en yta om sex kvadratmeter. Förutom de vanliga CMYK-färgerna
finns vit färg och lack som tillägg för fler efterbehandlingsmöjligheter. Bland annat för att skriva ut effekter i 3d. Lacken i maskinen trycks då i diamantformer för att få olika mönster som lurar ögat.
Eftersom uv-ljuset härdar färgerna direkt efter varje körning går det att skriva ut taktil- och blindskrift. En ny printer kostar mellan 2-5 miljoner kronor och kan byggas ut efterhand som behoven ökar. För BI-Reklam kommer beslutet att investera efter kundförfrågningar och möjligheten att påverka prisbilden.

Planprintern Nyala från tillverkaren Swissqprint går varm i BI-Reklams lokaler.

– Vi har fått förfrågningar från våra kunder som har krävt att vi använder oss av en rullprinter för att sedan sätta trycket på ett annat material. Även om kvaliteten har varit densamma, så innebär den nya maskinen att prisbilden och marginalerna för vår del blir rätt.

För Lina och Per Ivanoff blir den största utmaningen att få kunderna att förstå alla de möjligheter som BI-Reklam har i dag. Förutom att hålla ett öppet hus, som är en del av strategin, ska de ta hjälp av ett team för att synas mer på sociala medier. Syns man inte finns man inte, menar Lina. Däremot håller de sig kvar i branschen tack vare rekommendationer och återkommande kunder.

– Vi har varit ett skyltföretag som investerat i ett tryckeri. Det vi vill tala om för våra tryckerikunder är det vi kan erbjuda på skyltsidan, och tvärtom. Det är också vår största utmaning, att få folk att förstå att vi har så mycket, säger Lina.

 

Senaste nytt

Faktorer för framgång: färg, fart och flexibilitet

Marabu tror starkt på sitt nya storformatsmärke Liyu. En av fördelarna är flexibiliteten i hur man kan utrusta maskinerna för stora volymer eller spännande bläckuppsättningar. Men finns det intresse för neon och fluorescerande färger? 

FotoJet---2025-11-12T143615.355
Faktorer för framgång: färg, fart och flexibilitet

Braille är en intressant nischmarknad

Braille – eller punktskrift, som läses med fingrarna av synskadade – kan i princip produceras av vilken UV-skrivare som helst som kan lägga färg i flera lager.

DCS_01
Braille är en intressant nischmarknad

Förvärv: Antalis styrker sin position inom textiltryck

Antalis köper nederländska Texo Trade Services.

tts-banner
Förvärv: Antalis styrker sin position inom textiltryck

Rekordstark period för Billes Tryckeri: "All time high"

Billes tryckeri i Mölndal har stark vind i seglen. Det senaste året har de investerat stort i bland annat den nya hybrida storformatsskrivaren från Fujifilm som ökat kapaciteten markant. Idag har Billes den enda Eurosize offsetpressen i Norden som används för att trycka affischer för kollektivtrafiken i Sverige, Norge och Danmark.

BillesDSC_1958
Rekordstark period för Billes Tryckeri: ”All time high”

Läs vidare

Ny DTO-skrivare från Mimaki klarar tyngre objekt

Mimaki lanserar en direct-to-object-skrivare (DTO) för industriella volymer. Nya UJF-7151plus II e är en flatbädds-UV som levererar upp till 1800 dpi i höga hastigheter.

_0644_UJF-7151plus-II-e
Ny DTO-skrivare från Mimaki klarar tyngre objekt

HP lanserar ny kompakt storformatsskrivare

HP DesignJet T870 är en kompakt, lätt och mångsidig 24-tumskrivare. Den skriver ut från A4- till A1-format.

HP-Designjet-T870_Retail_KSP_00_Hero_JPN_015_v2
HP lanserar ny kompakt storformatsskrivare

Webbinarium: Därför är toner­teknologi här för att stanna

Torsdagen den 13 november kl. 09.00 (CET) arrangerar Xeikon ett kostnadsfritt webbinarium på engelska med titeln "Why is toner technology here to stay for label and packaging printing". Webbinariet arrangeras i samarbete med vår systertidning Packnews.

Frank-Jacobs-900x600-1
Webbinarium: Därför är toner­teknologi här för att stanna

Marabu visar kraftfull flatbädd på Öppet hus

Den grafiska återförsäljaren bjuder in till Öppet hus i Malmö den 12 november för att visa upp det senaste inom digitaltryck och produktionslösningar. 

DSC_2249
Marabu visar kraftfull flatbädd på Öppet hus