Digital signage – inte så enkelt som det verkar

Köp en teve och koppla in en dator. Vips är du inne i Digital Signage.
Eller sätt ihop en skarvlös vägg av led och scanna vem som rör sig i närheten. Se sedan till att de får ett personligt anpassat budskap. Och säkerställ att väggen har samma ljusstyrka och färgäkthet under de kommande fem åren. . .

. . .Eller utrusta spegeln i provrummet så att den kan bakbelysas och förvandla de blå byxorna du provar till de gröna, röda eller svarta som du också funderar på. Vips är du också inne i Digital Signage. Men den du säljer till är inte längre en inköpare utan den strategiska ledningen i kundens företag.

När jag pratar med vd:n Rickard Eskilsson och försäljningschefen Niclas Sandberg hos Big Image förstår jag snart att digital signage utvecklats enormt bara det senaste året.

– De vi pratar med nu är de främsta strategerna hos de stora kedjorna. Signage har gått från att vara något för inköparna till att vara produkter som väsentligt kan förändra upplevelsen i butiken.

Vd:n Rickard Eskilsson tittar ut över produktionshallen hos Big Image. De stora nya Durstmaskinerna producerar dygnet runt. Även om maskinerna är gigantiska här, så har Big Image i Tyskland två maskiner som producerar tolv meter breda material.

Niclas Sandberg visar mig sedan en spegel i ett provrum. Jag ställer mig framför den och speglar mig. När jag markerar med handen i vänstra hörnet, så ser jag istället hur jag ser ut bakifrån. Då har en signagevägg tagit över och lyser genom spegelglaset och det jag ser är vad en kamera bakom mig registrerar.

– Men det räcker inte med det. Du kanske vill prova samma byxor men i en annan färg. Då klickar du på någon av de andra färgerna uppe på spegeln och de byxor du har på dig får nu en annan färg, säger Rickard Eskilsson.

Big Image är kända för att kunna göra riktigt stora utskrifter. Deras två egenbyggda tolv meter breda skrivare används för att göra backdrops till tv-serier eller rekvisita till teatern – eller för att visa den byggnad som döljer sig bakom en byggnadsställning.

– Länge sade vi bara nej och nej när vi kontaktades av skärmtillverkare som tyckte att vi skulle satsa på digital signage. Men en dag blev det för intressant och vi vände och svarade istället ja. Nu har vi bland annat avtal med den främsta tillverkaren, Hyundai-Samsung och kan leverera produkter med garanterad ljusäkthet i fem år, säger Richard Eskilsson.

Försäljningschef Niclas Sandberg använder mycket tid på att prata digital signage med kunderna. Här visar han hur du på en provrumsspegel kan få de byxor du provar att ändra färg medan du har dem på dig. Eller så klickar du och ser dig själv bakifrån.

Därefter förklarar Niclas Sandberg skillnaden på vanliga tv-apparater och digital signage. Medan en led-tv börjar tappa intensitet efter några hundra timmars tittande, så har skärmarna för digital signage så mycket extra kapacitet så man börjar med att ställa dem ljussvagare för att därefter kunna höja dem under åren, i takt med att led-lamporna försvagas.

Skärmarnas pris varierar kraftigt beroende på upplösning.
– I Täby Centrum är det 25 millimeter mellan led-modulerna, säger Niclas Sandberg. Du ser skärmen på långt håll. Inne i centrumet har du betydligt kortare betraktningsavstånd och behöver en täthet på 3,9 millimeter mellan modulerna. De skärmarna är fem gånger dyrare per kvadratmeter.

– Allra dyrast är skärmarna med 0,7 eller 0,9 millimeter. Där pratar vi om 100 000 kronor per kvadratmeter, bara för oss att köpa in modulerna.

Sedan finns det naturligtvis mycket annat som påverkar kostnaden. Ska glaset vara touch-känsligt och okrossbart? Ska det byggas in i en pylon som kan stå utomhus och tåla väder och vind?

Det Big Image lyfter fram som sin specialitet, förutom kompetensen när det gäller val av teknik, är sin kreativitet. De är vana att arbeta med kreativa människor. I sitt systerbolag i Berlin arbetar de nästan enbart med film- och teatervärlden. Där ska gränser ständigt testas och tänjas.
Den kreativiteten tar de med sig in i digital signage.

– Många kunder har i dag mest reklamfilmer som snurrar på deras skärmar. I tunnelbanan, där man byter budskap var femte sekund, skapar det bara stress. Det är helt fel sätt att använda mediet på. Vi har istället knutit till oss människor med spetskunskap inom utnyttjande av just det här mediet.
– Sedan ska man så klart få det att smälta in i miljön. Till Kicks levererade vi till exempel skärmarna i guldbronserade tunna ljuslådor.

Men även när det gäller innehållet lyfter Niclas Sandberg fram möjligheterna:
– Du kan ha 400 butiker och styra exakt vilken kampanj som ska visas på vilken skärm vid vilket tillfälle. Budskapen kan se helt olika ut i Hudiksvall och Malmö.

Big Image bygger in skärmarna i de chassin som kunderna önskar. Det kan vara krossfritt glas eller önskan om en pekskärm. Givetvis diskuteras också styrsystem som kan variera budskapet över dagen och landet. Butiksskärmar ska kunna stå påslagna i fem år och fortfarande visa samma ljusstyrka och färgäkthet.

Butikerna väljer exakt vad man säljer och när. På så sätt kan man anpassa kampanjer i förhållande till det. Jag frågar Big Image om vilka skärmar de väljer till vilka kunder – och vad som avgör valet. De berättar då att färgäkthet inte längre är ett problem. Alla skärmar är bra. Men kunden måste välja mellan lcd och led som teknik.

– Lcd drar mindre energi och ger en bra svärta och kontrast, men du får skarvar mellan skärmarna. led kan sättas ihop helt sömlöst men här handlar det om att skärmen är vit när du inte gör något och färgerna är istället filter som tänds och filtrerar ljuset.
– När vi bygger en led-vägg så ger de kanske 1700 nitsch, medan det bara krävs 1000. Genom att strypa ljuset till 1000 – och sedan släppa på mer efterhand som ljusväggen slits – så kan en automatisk kalibrering se till att det år efter år är rätt mängd ljus i väggen. Möjligheten att kalibrera gäller både led och lcd skärmar.
– Något som däremot bara går att göra med led, är att böja skärmarna. Det är populärt att exempelvis lägga skärmen runt en pelare. Det kan du göra med led under förutsättning att du monterat på en bakgrund av gummi.

Betalningsmodellen, slutligen, är rätt intressant. Kunderna har varit vana att betala en summa för sina tryckta vepor på väggarna. Nu ska de ta en mycket större kostnad vid övergången till det digitala. Därför säljs digital signage ofta med en modell där kunden betalar per månad som lösningen används. Därigenom ryms den inom befintlig budget och övergången blir mjukare, rent ekonomiskt.
Men viktigast är inte tekniken. Det är att tänka ut varför du vill kommunicera med Digital Signage. Den frågan är bra att söka svar på innan du alls börjar undersöka något.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Lackat och klart för arkmatad inkjet

Canon har i samarbete med Plockmatic tagit fram en sömlös integration mellan Canons arkmatade digitala tryckpressar i varioPRINT iX-serien och Plockmatics DigiCoater Pro 400 HD LED efterbehandlingsmaskin. Kombinationen ska göra att kunderna kan producera högkvalitativa uv-lackade produkter i hög hastighet i ett automatiserat flöde.

Publicerat av: