Bläck för spårning – försvinner när det når marknaden

PUBLICERAD: 17 januari 2019
UPPDATERAD: 17 januari
Domino släpper ett nytt bläck som blir självlysande blått när det utsätts för uv-belysning.

Domino presenterar ett klarblått bläck, speciellt utvecklat för intern märkning och spårning. När bläcket, som endast är synligt i uv-ljus, uppfyllt sitt syfte så försvinner det när den tryckta produkten når marknaden.

Märkningsspecialisten Domino lanserar sitt klara uv-aktiverande bläck (CL125) som blir självlysande blått när det utsätts för uv-belysning. Märkningsbläcket sållar sig till Dominos sortiment för termisk bläckstråleutskrift. Bläcket fungerar till material som papper, kartong, metall, film med flera. Det är speciellt utvecklat för märkning och spårning i intern produktion. Efter ungefär en månad försvinner bläcket när den märkta produkten har nått marknaden.

Bläcket är en i raden av nya produkter i företagets termiska inkjetsegment. Här finns exempelvis blå och röda bläck, ett speciellt värmebeständigt svart bläck som är anpassat för varaktig märkning av elektriska och elektroniska produkter, och produkter tillverkade i plast.

Domino skriver i ett pressmeddelande att bläcken är utvecklade för att fungera i verksamheter med snabba produktionslinjer, och där produkten bearbetas direkt efter tryckningen och där det ställs krav på att bläcken torkar snabbt.

Alexandros Mountis, produktchef på Domino, beskriver CL125-bläcket som spännande:

– Dominos nya klara uv-aktiverande bläck är redan grunden till en tobaksproducents viktiga interna spårningsprocess.

Läs vidare

Ricoh visar tekniker som ger tillväxt på Fespa

”Innovationsdrivna marknadsutvecklingsmöjligheter” kommer att avslöjas på Fespa. Det lovar Ricoh inför mässan i Amsterdam.
Ricoh-Graham-Kennedy

Agfa och EFI inleder samarbete: "En milstolpe"

Agfa och EFI meddelar att de ingått ett strategiskt partnerskap. Genom att samarbeta ska de två jättarna inom inkjet kunna dra fördel av varandras spetskompetenser samt driva utveckling och innovation.
EFI Agfa 2

Epson lanserar instegsmodell av DTG med vitt bläck

Epson lanserar en DTG-skrivare på instegsnivå med vitt bläck för mörka tyger. Släppet ska möta den kraftigt växande efterfrågan.
F1000_2

Uppdämt behov banade väg för skånska wrapparnas succé

Ystad wrapping har på bara tre år lyckats fylla ett hål på den lokala marknaden och folierar både fordon och interiör. Nu börjar de printa vinylerna i huset.
DSC_5337

Senaste nytt

De närmar sig 50 miljoner i omsättning – Inleder utbyggnad

Nilssons Tryckeri närmar sig drömgränsen 50 miljoner kronor i omsättning. Företaget har flyttat sitt nya varumärke Jako till Skåne och håller nu på att bygga ut lokalerna.
nilssons-1

Marabu stöttade sina leverantörer under Fespa

Marabu hade ingen egen monter på årets Fespa-mässa men fanns på plats för att bistå sina leverantörer. Sign&Print följde med Victor Bildsten, digital säljchef på Marabu Scandinavia, på en rundtur i montrarna.
Vanguard 1

Epson lanserar storformatsskrivare för fotoutskrifter

Epson lanserar en ny storformatskrivare för de professionella fotografi-, konst- och affischmarknaderna.
Epson_P20500Series

Fujifilm visar sin förstärkta B2-uppsättning på Drupa

Tillsammans med en stor del av Fujifilms omfattande sortiment kommer ett par nya B2-skrivare att visas upp i Fujifilms monter på Drupa, som inte är mindre än 2 420 m2 stor, vilket motsvarar ungefär tre handbollsplaner.
drupa24_fujifilm