Konstant innovation i fokus

PUBLICERAD: 23 januari 2019
UPPDATERAD: 23 januari
Bill Muir, ny vd för EFI, öppningstalade under EFI Connect i Las Vegas. Företagets konferens firar 20-årsjubileum.

EFI:s nya vd Bill Muir kickade loss konferensdagarna under EFI Connect och tog fasta på att understryka vikten av att som företag ständigt hänga med i innovations- och teknikutvecklingen.
– Mitt ansvar som vd är att fortsätta hålla igång maskineriet med EFI:s innovationer.

William D. Muir, tillika Bill Muir, tog över EFI-skutan i oktober förra året efter att Guy Gecht som var vd i 19 år valde att kliva av. När Bill Muir klev upp på scenen och höll sitt öppningstal under företagets Connect-konferens underströk han att han för dagen innehaft vd-posten i 99 dagar. Han började med att tacka alla som var på plats och fortsatte med att ge en historielektion om EFI, och inte bara om hur de har gått från utvecklandet av programvara och front end-lösningen Fiery fram till sina Vutek-maskiner.

Företagets resa

Bill Muir påtalade att EFI startade för 30 år sedan (1989), och snabbspolar man årtionden framåt så har företaget klarat sig igenom det som av många förutspåddes bli närmast en apokalyps inför nyårsaftonen 2000, när datorbuggen Y2K skulle sabba alla datorer och digitala nät och få förödande konsekvenser och orsaka globala katastrofer. Ytterligare tio år framåt fick företaget kämpa sig igenom finanskraschen. Trots tuffa tider och en värld i ständig förändring finns det ändå företag som kan fortsätta att blomstra – även företag som gått igenom två världskrig. Och de som lyckas är de som hela tiden förnyar sig och hänger med i teknikutvecklingen och digitaliseringen, var budskapet från Bill Muir.

– Jag är en starkt troende av att digitaliseringen kommer att fortsätta att växa. De nästa fem åren kommer förändras mer än vad som skett de senaste 30 åren, sa Bill Muir från scenen och tillade att tekniken förändras exponentiellt. Han nämner statistik från SGIA som visar att lithografiskt tryck har halverats mellan åren 2006 och 2018. Över samma tid gäller det omvända för digitaltrycket som närmast har fördubblats – från 15,5 miljarder dollar till över 30 miljarder dollar. Även mervärdestjänster stegrar.

Strategin framåt

Muir ska ta företaget till nästa version, EFI 4,0 – innovate and execute (uppfinna och verkställa). Att EFI ska vara en innovativ partner som hjälper kunder att skrida till verket i en digital tid.

– Där måste vi bli bättre, sa han allvarsamt och tillade att digitaltrycket finns inom alla branscher i dag och att EFI ska fortsätta med sin uppfinningsrikedom och se till sina kunders önskemål.

Bill Muir levererade ett kraftfullt budskap under sitt debuttal på EFI Connect – att företaget ska ligga i framkant när det gäller teknikutveckling.

Bill Muir pekar ut två saker som han personligen ser som särskilt viktiga, kultur och kunder. Att skapa en kultur på arbetsplatsen där man vill jobba, och att ge kunden en positiv upplevelse i alla led, från en förfrågan till allt annat det kan leda till. Att öka transformation i de branscher där färgrika bilder spelar roll, oavsett om det avser att trycka på keramik, textil, wellpapp eller att skapa visuell kommunikation eller genom att utveckla programvaror och arbetsflödesprogram som effektiviserar produktionen.

– Företag accelererar allt mer av teknik, eller så föråldras dem, sa Bill Muir och gav exempel på en rad företag som missat teknikskiftet, och de som har dragit nytta av det – streamingjätten Netflix har exempelvis blivit en vinnare, och hemvideouthyraren Blockbuster en förlorare.

– Mitt ansvar som vd är att att fortsätta hålla igång maskineriet med EFI:s innovationer och att möjliggöra och hjälpa din verksamhet att blomstra i denna nya digitala tid.

Kunder, återförsäljare och pressfolk fyllde konferenslokalen där EFI tackade för 20 års samarbete.

Läs vidare

Unika dekaler med exklusiv UV-gelskrivare för Hillstedts

Hillstedts i Nykvarn utanför Södertälje har investerat i en UV-gelskrivare från Canon. I Colorado M3W kan de skapa både matta och blanka dekaler, även i kombination.

Hillstedts_7529

Nytt förpackningsmaterial av gräsfiber

Mycket av det naturen ger kan användas som råvara för förpackningsmaterial. Vad sägs om gräs som en del av ett pappersmaterial?

Grasspaperx

Ahlsells nya tryckeriverksamhet – vill växa genom förvärv

Ahlsell gör en strategisk satsning på tryckeri, profil- och presentreklam. Det tekniska handelsföretaget har för avsikt att växa genom uppköp av liknande verksamheter. Nu startar man en ny yrkesbutik i Dalarna med tryckeri och fler liknande initiativ är på gång.

FotoJet---2024-12-06T144347.150

De ska leverera skyltar åt allmännyttan

Allmännyttans inköpsfunktion, HBV, har skrivit ramavtal med fyra företag för leverans av utomhus- och inomhusskyltar till sina medlemmar hos Sveriges allmännyttiga bostadsbolag. Här är vinnarna!

1731077484687

Senaste nytt

Unika dekaler med exklusiv UV-gelskrivare för Hillstedts

Hillstedts i Nykvarn utanför Södertälje har investerat i en UV-gelskrivare från Canon. I Colorado M3W kan de skapa både matta och blanka dekaler, även i kombination.

Hillstedts_7529

Spariver på Heidelberg

Heidelberg ska minska antalet tjänster med 450 stycken de kommande tre år. Enligt företaget ska det stärka konkurrenskraften och möjliggöra nya investeringar.

DSC_7972

Nytt förpackningsmaterial av gräsfiber

Mycket av det naturen ger kan användas som råvara för förpackningsmaterial. Vad sägs om gräs som en del av ett pappersmaterial?

Grasspaperx

Ahlsells nya tryckeriverksamhet – vill växa genom förvärv

Ahlsell gör en strategisk satsning på tryckeri, profil- och presentreklam. Det tekniska handelsföretaget har för avsikt att växa genom uppköp av liknande verksamheter. Nu startar man en ny yrkesbutik i Dalarna med tryckeri och fler liknande initiativ är på gång.

FotoJet---2024-12-06T144347.150